به گزارش ایرنا، فریدون همتی روز سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین افزود: با وجود آنکه کانال های آب رسانی و مسیل ها به لایروبی و ترمیم و بهسازی سالیانه نیاز دارند و حدود 25 درصد آب این کانال ها با هدر رفت مواجه می شوند در سال جاری شرکت سهامی آب منطقه ای هیچ گونه افزایشی را در آب بهای مصرفی کشاورزان اعمال نخواهد کرد.
وی ادامه داد: امیدواریم این اقدام، افزایش رضایتمندی کشاورزان شریف و زحمت کش را به دنبال داشته باشد.
همتی همچنین به ساماندهی چاه های آب در استان اشاره کرد و افزود: باید هر چه سریعتر دستگاه های ذیربط در این زمینه از قبیل شرکت سهامی آب منطقه ای و جهاد کشاورزی وارد عمل شوند و کشاورزان را از بلاتکلیفی و سردرگمی نسبت به چاه های قدیمی و میزان حق آبه آنها نجات دهند.
استاندار قزوین در بخش دیگری از سخنان خود به طغیان آب خررود در بخش اسفرورین در هفته جاری اشاره کرد و گفت: تمامی امکانات و تمهیدات لازم با توجه به پیش بینی هواشناسی از قبل آماده شده بود اما متاسفانه بنا به برخی دست کاری ها در مسیر عبور آب خررود، سیلاب به داخل شهر هدایت شد.
وی اضافه کرد: باید تمامی مسببان و مقصران طغیان خررود که باعث ایجاد رعب و وحشت مردم شد، چه مدیران دولتی و چه افراد غیر دولتی به مقام های قضائی معرفی شوند تا دیگر شاهد این نوع اقدام های خودسرانه برای هرگونه طمع و سود بیشتر نباشیم.
همتی، طغیان خررود را یک آزمایش و مانور برای تعیین میزان آمادگی دستگاه های اجرایی استان در مقابله با حوادث غیرمترقبه دانست و گفت: با توجه به ختم خیر شدن این حادثه، باید مدیران دستگاه هایی که دراین زمینه کم کاری کردند توبیخ و دستگاه هایی که اقدام مفید و موثری نیز داشتند، تشویق شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این نشست گفت: متاسفانه همزمان با وقوع سیل و طغیان رودخانه ها در بیشتر مواقع با برداشت های بی رویه و خودسرانه آب توسط برخی مواجه هستیم که در بیشتر مواقع به ورود سیلاب به شهرها و روستاهای اطراف این رودخانه ها منجر می شود.
علی فرخزاد افزود: برای پیشگیری از این مساله بهتر است به نیاز کشاورزان نسبت به حق ابه ها پاسخ گویی لازم صورت گیرد و تمهیدات لازم در این زمینه برای حل دائمی این مشکل اندیشیده شود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین نیز در این نشست گفت: با توجه به پیش بینی های هواشناسی، تمامی نکات ایمنی در نشستی به شهرداری و شورای شهر اسفرورین تذکر داده شده بود ولی متاسفانه مسئولان محلی برای برداشت آب بیشتر از رودخانه خررود بخشی از مسیر آن را دست کاری کرده بودند که در نتیجه به ورود سیلاب به یک بلوار شهر منجر شد.
رضا گروسی ادامه داد: از نظر فنی پدیده سیل در این شهر اتفاق نیفتاد ولی نگاه طماعانه و غیر فنی مسئولان محلی اسفرورین باعث ورود آب رودخانه خررود به داخل این شهر شد.
وی در پایان خاطر نشان کرد:امیدواریم با دوراندیشی و اجتناب مسئولان محلی از هرگونه منفعت اندیشی دیگر تکرار چنین حوادثی که ممکن است تبعات و عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد را شاهد نباشیم.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.