عین الله صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح سفیران سلامت از جمله این برنامه ها است که هم اکنون در سطح 532 مدرسه استان در حال اجرا می باشد.
وی اضافه کرد: برنامه های مدارس مروج سلامت از دیگر اقدامات حوزه بهداشت و سلامت دانش آموزان است که در 357 مدرسه استان اجرا می شود.
صادقی ادامه داد: در سال جاری با اجرای برنامه آهنیاری که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اجرا شد، 43هزار و 10دانش آموز دختر دبیرستان های دخترانه دوره اول و دوم متوسطه استان تحت پوشش قرار گرفتند.
وی، توزیع مکمل ویتامین D را نیز از دیگر طرح هایی اعلام کرد که در 2 سال اخیر در تمام دبیرستان های دخترانه و پسرانه دوره اول و دوم قزوین با 89هزار و 373 دانش آموز اجرا شده است.
صادقی در ادامه تعداد دانش آموزان تحت پوشش مراقبت های بهداشتی در مدارس شهری و روستایی استان را 143 هزار و 500 نفر و دانش آموزان تحت پوشش برنامه های سلامت دهان و دندان را نیز 114هزار ذکر کرد.
وی اضافه کرد: طرح ملی دادرس (دانش آموز آماده در روزهای سخت) نیز از دیگر طرح هایی است که با مشارکت جمعیت هلال احمر استان در 145 مدرسه و طرح پیشگیری از شیوع پدیکلوز (شپش سر) نیز با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بین تمام دانش آموزان استان اجرا شد.
صادقی ادامه داد: طرح ارتقای سلامت نوجوانی در هفت مدرسه،برگزاری 39هزار و 480نفر ساعت دوره های ضمن خدمت با موضوع های سلامت برای فرهنگیان، توزیع بسته بهداشت فردی ویژه دانش آموزان در تمام مناطق استان، ارائه بسته های آموزشی با موضوع های مختلف سلامت در قالب کتاب، لوح فشرده، پوستر، اجرای هفت طرح از برنامه های طرح جامع سلامت، جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی با 26هزار و 780 اثر رسیده، تجهیز اتاق بهداشت در 40مدرسه و برگزاری همایش های پیشگیری از ایدز با پنج هزار آموزش دیده از دیگر طرح های اجرا شده آموزش و پرورش قزوین در حوزه بهداشت و سلامت بوده اند.
صادقی در ادامه از کسب چهار رتبه برتر کشوری در مسابقات سراسری کمپین تغذیه سالم توسط دانش آموزان یگانه نصرتی فر از دبستان عدل شهرستان البرز در بخش نقاشی، مبینا آزاده دل از مدرسه همت یاران شهرستان البرز در داستان کوتاه، علیرضا بوزنی از مدرسه شهید آوینی البرز در داستان کوتاه و امیرحسین شهبازی از مدرسه اخوان موسوی منطقه شال در داستان کوتاه در سال جاری خبر داد.
وی در پایان با اشاره به شعار هفته سلامت در سال جاری با عنوان زندگی سالم، با نشاط و امید، گفت: افسردگی از مشکلات شایع است که علاوه بر بزرگسالان، کودکان و نوجوانان نیز به آن مبتلا می شوند و در این میان نقش خانواده ها با ایجاد فضایی دوستانه و صمیمی همراه با عشق و محبت و به دور از تنش ها در دوری از ابتلا به آن بسیار تاثیرگذار است.
سازمان جهانی بهداشت هر ساله به مناسبت روز جهانی بهداشت (8 آوریل مصادف با 18 فروردین) و با هدف افزایش توجه و آگاهی عموم مردم و تمرکز اقدامات و فعالیت ها یکی از موضوعات مبتلا به جوامع را انتخاب می کند.
هفته سلامت در کشورمان چند سالی است که در روزهای اول تا هفتم اردیبهشت ماه اجرا می شود.
شعار سازمان بهداشت جهانی در سال جاری با عنوان بیا درباره افسردگی حرف بزنیم و در ایران با عنوان زندگی سالم، با نشاط و امید نام گذاری شده است.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.