به گزارش روز جمعه ایرنا،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در این مراسم گفت: این تمبر با هدف کمک به معرفی جاذبه های گردشگری قزوین رونمایی شد.
محمد علی حضرتی افزود: این تمبر که تلفیق 2 تصویر کاخ موزه چهلستون به عنوان یکی از آثار برجسته تاریخی قزوین و طرح گل و مرغ دوره قاجاری می باشد توسط اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قزوین طراحی شده است.
سرپرست اداره کل فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین نیز در این مراسم گفت: رونمایی از تمبر عمارت چهلستون یک اقدام فرهنگی خوب و به جا در راستای معرفی جاذبه های تاریخی قزوین و همچنین تاکید بر حفظ و اهمیت این گنجینه ها است.
مریم بیدخام افزود: بناهای تاریخی بخشی از هویت ملی و فرهنگی ما هستند که باید به خوبی از آنها حراست و پاسداری کنیم تا نسل های آینده نیز از آنها برخوردار شوند.
کاخ چهلستون یا عمارت کلاه فرنگی قزوین یکی از بناهای دوره صفویه و یادگاری از پایتختی قزوین در این دوره است.
شاه طهماسب صفوی در سال 951 هجری قمری به دلیل تهدیدات ترکان عثمانی تصمیم به انتقال پایتخت از تبریز به قزوین گرفت و در همین سال بود که اراضی موسوم به زنگی آباد را از ˈمیرزا شرف جهان یکی از بزرگان و معتمدان شهر برای احداث بنای شاهی خریداری کرد.
شاه طهماسب به معماران برگزیده کشور دستور داد تا باغی به شکل مربع در آن بسازند و در میان آن عمارت های عالی، تالار، ایوانها و حوض های زیبا بنا کنند.
عمارت کلاه فرنگی به همراه سردر عالی قاپپو تنها بناهای باقی مانده درون باغ های شاهی دوره صفویه در قزوین هستند که روایت گر مرکزیت حکومت صفویه در قزوین می باشند.
این بنا در دوره قاجاریه توسط سعدالسلطنه فرماندار وقت قزوین بازسازی شد و چهلستون نام گرفت.
برخی معتقدند بنای هشت بهشت اصفهان با الهام گیری از این اثر ساخته شده است.
عمارت چهلستون ساختمانی هشت گوش بوده و در 2طبقه به مساحت تقریبی 500 مترمربع بنا شده است.
نقاشی های دیواری طبقه اول این بنا نمونه ای از هنر نگارگری مکتب قزوین به شمار می روند و دارای شهرت جهانی هستند.
عمارت چهلستون قزوین در بهمن ماه سال 1334به شماره 389 در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شد.
این عمارت در سال 1337 به عنوان گنجینه اشیای تاریخی و باستانی مورد استفاده قرار گرفت و هم اکنون به عنوان موزه خوشنویسی، میزبان میهمانان نوروزی، گردشگران و علاقه مندان به خوشنویسی می باشد.
7389* 3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.