به گزارش ایرنا، محمد علی حضرتی روز یکشنبه در نشست شورای هماهنگی تشکل‌های غیر دولتی دوستدار میراث فرهنگی و محیط زیست و نمایندگان انجمن‎های مردم نهاد قزوین، افزود: استفاده از ظرفیت تشکل‌های غیر دولتی و مردمی در اجرای برنامه‎های نوروز یکی از وجوه تفاوت نوروز 96 با دوره های قبل است که می‎تواند در مردمی‌تر کردن نوروز و فاصله گرفتن این آئین کهن از رنگ و بوی دولتی تاثیر گذار باشد.
این مسئول در ادامه با بیان اینکه باید حفاظت از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی خود را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم، اظهار کرد: توجه به این موضوع را باید جزو حقوق شهروندی خود بدانیم.
وی با اشاره به نقش تشکل ‎های مردم نهاد در انسجام مردم و تقویت نهادهای اجتماعی،افزود: با توجه به سیاست‎های عمومی دولت تدبیر و امید در حوزه حفاظت از محیط زیست و توسعه گردشگری،پیوستگی این 2حوزه در سال‎های اخیر با گسترش سازمان های مردم نهاد افزایش یافته است.
حضرتی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه‎های نوروز 96 با شعار نوروز متفاوت،اظهار داشت: در نوروز امسال با توجه به قرار گیری ولادت حضرت فاطمه (س) در این ایام، این ظرفیت وجود دارد که برنامه‎های نوروز را شادتر برگزار کنیم و امیدواریم در این حوزه ضمن پرهیز از رفتارهای جزیره‎ای، همگرایی و وفاق اجتماعی را عینیت ببخشیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین همچنین گفت: رعایت حقوق شهروندی در مراکز خدمات‌رسان مانند تاسیسات گردشگری و فراهم آوردن ساز و کار برای رعایت شئون اجتماعی گردشگران در بناهای تاریخی توسط راهنمایان و ایجاد فضایی برای از بین بردن فاصله بین مردم و آثار تاریخی در نوروز 96، از مواردی است که باید در اجرای برنامه‎های نوروزی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی در ادامه، توسعه بازارچه‎های صنایع دستی را یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: توسعه بازارچه‌ها و مراکز فروش صنایع دستی و خرید مستقیم گردشگران از صنعتگران و آشنایی با روند تولید محصولات از عوامل موثر در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و از این رو در تعطیلات نوروز 96 در بناهای تاریخی استان کارگاه‎های زنده تولید صنایع دستی همراه با عرضه و فروش آثار با حضور هنرمندان دایر خواهد بود.
حضرتی همچنین یادآور شد: در نوروز امسال بخشی از برنامه‌ها اعم از برگزاری جشنواره اقوام ایرانی در دولتخانه و مناطق مختلف شهر، برگزاری جشنواره شیرینی، پیش غذا و میان وعده‌های سنتی در خانه تاریخی زعیم، اجرای برنامه فولکلور قزوین، پرده خوانی، سمنو‌پزان و اجرای زنده موسیقی مقامی توسط نوازندگان روستایی در مجموعه دولتخانه صفوی برعهده انجمن های غیردولتی خواهد بود.
وی در پایان یادآور شد: اجرای ورزش باستانی و کشتی پهلو به پهلو در دولتخانه صفوی، برگزاری کارگاه‌های زنده مرمت در عالی قاپو، برگزاری گلگشت باغستان سنتی و نشست‌های هم‌اندیشی اهمیت باغستان در فضاهایی مانند عالی قاپو یا موزه باغستان با همراهی و مشارکت تشکل‌های مردم ‌نهاد دوستدار میراث فرهنگی و محیط زیست اجرا خواهد شد.
استان قزوین در حالی دارای یکهزار و 304 اثر ثبت شده تاریخی در فهرست آثار ملی می باشد که کمتر از یک درصد از مساحت کشور را در برگرفته است.
7389* 3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.