به گزارش ایرنا، حمید چیت چیان روز یکشنبه در جمع اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان که در حاشیه بهره برداری از نیروگاه بادی 55 مگاواتی در این شهرستان انجام شد،افزود: شرکت مپنا در زمینه طراحی،ساخت،بهره برداری و تعمیر و نگهداری این نیروگاه های بادی در کشور فعال شده است.
وزیر نیرو در ادامه توسعه انرژی های نو و تجدید پذیر را از بهترین مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: کشور برای حرکت در این مسیر خیز بلندی برداشته است.
وی در ادامه یکی از ویژگی های شبکه تجدید پذیر تولید برق را اتکا بر ظرفیت های منطقه ای دانست و گفت: توجه به این موضوع نقش مهمی در رفع مشکلاتی از قبیل حادثه خوزستان ایفا می کند.
چیت چیان، توسعه انرژی های نو را راهی مطمئن برای تامین برق کشور عنوان کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های انرژی های تجدید پذیر وجود دائمی خورشید و امنیت در عرضه تولید انرژی است، درحالی که در سرمای سخت زمستان 86 شاهد بودیم نیروگاه های فسیلی کشور به دلیل تامین نبودن سوخت، امکان تولید نداشتند.
وی همچنین با اشاره به فواید زیست محیطی توسعه انرژی های نو، ادامه داد: این نوع تولید برق آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند و قابل قیاس با نیروگاه های فسیلی نیست و علاوه بر آن اشتغال بیشتر، توسعه منطقه ای و محلی را نیز با خود به دنبال دارد.
وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه در سال جاری به تمام اهداف تعیین شده در توسعه نیروگاه های خورشیدی دست پیدا کرده ایم، ادامه داد: در برنامه اقتصاد مقاومتی برای امسال، توسعه نیروگاه های خورشیدی کشور تا 100 مگاوات پیش بینی شده بود که 98 درصد آن تحقق یافته و تا آخر سال نیز همه آنها محقق می‌شود.
وی ادامه داد: در همین راستا امسال برای اولین بار نیروگاه یک مگاواتی خورشیدی در اراک، سه نیروگاه هفت مگاواتی در همدان و یک نیروگاه 10 مگاواتی در اصفهان به بهره برداری رسیده اند.
وزیر نیرو اظهار کرد: امروز نیز طرح توسعه بزرگ‌ترین نیروگاه بادی کشور با 55 مگاوات ظرفیت در قزوین به بهره‌برداری رسید و همچنین به زودی نیروگاه 70 مگاواتی دیگری در همین استان افتتاح می شود.
چیت چیان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر برخلاف نیروگاه های فسیلی به گونه ای است که همگان می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کرده و در تولید برق کشور از 10 کیلووات گرفته تا 100 مگاوات سهیم باشند.
وی ادامه داد: کسب درآمد حلال از طریق تولید انرژی نو و پاک با عنوان مردمی کردن اقتصاد مقاومتی و تکیه بر دورن زایی اقتصاد کشور مطرح شده است.
وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: برای توسعه انرژی های تجدید پذیر ظرفیت ها و استعداد های لازم و نیروی انسانی متخصص در کشور وجود دارد.
در ادامه این مراسم، وزیر نیرو با حضور بر گلزار شهدای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد .
امروز با حضور وزیر نیرو نیروگاه بادی کهک با 55 مگابایت ظرفیت و با سه هزار میلیارد ریال اعتبار در شهرستان تاکستان استان قزوین به بهره برداری رسید.
ظرفیت این نیروگاه در مراحل بعدی به 100 مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد.
شهرستان تاکستان به مرکزیت تاکستان در غرب استان قزوین قرار دارد.
تاکنون مجوز راه اندازی و تولید یک هزار و 900 مگاوات برق در قالب نیروگاه های بادی و خورشیدی به بخش خصوصی در استان قزوین واگذار شده است.
به گفته مسئولان استانی، در قزوین ظرفیت و توان سرمایه گذاری برای راه اندازی چهار هزار مگاوات برق از انرژی های نو و پاک مانند بادی و خورشیدی وجود دارد.
6101* 3013
خبرنگار:هادی درزی رامندی** انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.