به گزارش ایرنا، علی اکبر اسدالهی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت پیش رو بودن هفته منابع طبیعی برگزار شد،افزود:نهال های رایگان در بین مردم و دستگاه های اجرایی متقاضی توزیع می شود.
وی اظهار کرد: نهال هایی که در این هفته عرضه می شوند شامل زبان گنجشک،اقاقیا،سرو خمره ای،افرا زینتی،ارغوان،صنوبر،ون،افرار،آیلان و زیتون تلخ است.
اسدالهی، هدف از توزیع نهال های رایگان را ترویج فرهنگ صیانت از منابع طبیعی و توسعه کاشت نهال دانست و خاطر نشان کرد:دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی به همراه شهروندان می توانند برای دریافت نهال های رایگان به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین مراجعه کنند.
به گفته وی، نهال های اهدایی غیرمثمر و سازگار با محیط پیرامونی هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین تصریح کرد: توزیع این نوع از نهال ها بین مردم به منظور گسترش فضای سبز همه ساله و همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی انجام می شود.
اسدالهی تصریح کرد:متقاضیان می توانند برای ثبت درخواست دریافت نهال به پایگاه اینترنتی اداره کل منابع طبیعی به نشانی http://qazvin.frw.org.ir مراجعه کنند.
وی دیدار با امام جمعه قزوین و نماینده ولی فقیه در استان، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ درختکاری و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و برگزاری همایش های ترویجی و آموزشی را از دیگر برنامه های هفته منابع طبیعی در استان قزوین ذکر کرد.
این مسئول در ادامه به اهمیت درخت و درختکاری اشاره کرد و اظهار داشت: درخت یک نعمت و هدیه زیبا از سوی خداوند به انسان بوده و منشاء خیر و برکات زیادی برای زمین است.
وی در ادامه نقش اصحاب رسانه در تبلیغ و ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی پرداخت و گفت: با فرهنگ سازی در این رابطه شاهد صیانت هرچه بیشتر از منابع طبیعی خواهیم بود.
اسدالهی در ادامه به ذخیره گاه های جنگلی استان قزوین اشاره کرد و گفت:گونه های غالب ذخیره گاههای استان شامل بلوط،گردو،ارس،بادام،بنه و گز هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین افزود:حفاظت و احیای گونه های دارای شرایط بحرانی، نگهداری منابع ژنتیکی در شرایط تکاملی و پویا، افزایش تاج پوشش و سطح جنگل ها و حفظ تنوع بیولوژیک از جمله اهداف ذخیره گاه ها در استان است.
وی در ادامه با اشاره به متوسط فرسایش و رسوب خاک در استان قزوین،تصریح کرد: میزان فرسایش خاک در استان 14تن در هکتار در سال و میزان رسوب نیز 22 تا 25میلیون تن در سال است که این موضوع می تواند برخی نقاط را با خطر سیل مواجهه سازد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین به وضعیت لغزش استان نیز اشاره کرد و گفت: از مجموع هشت هزار لغزش شناسایی شده در کشور، 230مورد آن در استان قزوین قرار گرفته است که دلیل آن نیز ساختار زمین شناسی و ژئومورفولوژی می باشد.
اسدالهی در ادامه انجام مطالعات کاربردی،وجود دشت حاصلخیز،تمایل آبخیز نشینان به انجام فعالیت های آبخیزداری و وجود سطوح مناسب جهت اجرای عملیات آبخیزداری را از جمله ظرفیت های حوزه های حوزه آبخیز استان عنوان کرد و افزود: افت سطح آبهای زیر زمینی،فعالیت های معدنی وسیع ، نبود تناسب اعتبارات با حجم کار، ناهماهنگی در سیاست های اجرایی دستگاه های اجرایی و حاکمیتی بودن مدیریت منابع آب را از جمله محدودیت های حوزه های آبخیز دانست که باید برای آنها تدابیر لازم را اندیشید.
15تا 22 اسفند ماه به نام هفته منابع طبیعی نام گذاری شده است.
استان قزوین دارای 853 هزار و 485 هکتار مرتع، 29 هزار و 150 هکتار بیابان و 28 هزار و 157 هکتار جنگل است که مدیریت حفظ و نگهداری از آنها و تشخیص برای بهره برداری از این اراضی برعهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.
نزدیک به 60 درصد مساحت استان قزوین که یک درصد وسعت کشور را تشکیل داده است، جزو اراضی منابع طبیعی به شمار می روند.
7390* 3013
خبرنگار:گیتی سیمیاری ** انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.