به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی محمد حسین عطایی روز دوشنبه افزود:در راستای اجرای مصوبه سفر رئیس جمهوری به قزوین برای اجرای 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه نوین ابیاری تاکنون برای 21 هزار و 436 هکتار از اراضی پرونده تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در این رابطه تاکنون 9 هزار و 514 هکتار از اراضی کشاوری استان به روش های نوین آبیاری مجهز شده و یا تجهیز شده اند که این میزان نزدیک به نیمی از تعهد این سازمان در راستای اجرای 20 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری می باشد و به طور عمده نیز پس از سفر مهر ماه سفر ریاست محترم جمهوری به استان محقق شده است.
عطایی تصریح کرد:در راستای اجرای این مصوبه تاکنون،6 هزار و 527 هکتار برای تجهیز به روش های نوین ابیاری مطالعه و 12 هزار و 339 هکتار نیز در دست مطالعه قرار دارد.
وی با بیان اینکه در ابتدای عملیاتی کردن طرح 20هزار هکتاری سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان،منحنی اجرای طرح سیر آرامی را طی می کرد اما در حال حاضر سرعت و شتاب بیشتری به خود گرفته است،افزود: امیدواریم تا پایان سال جاری 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را درگیر اجرای طرح اعم از اجرا شده و یا در دست اجرا کنیم.
به گفته این مقام مسئول، سیاست جهاد کشاورزری استان در راستای اجرای طرح های سامانه نوین آبیاری بیشتر به سمت پهنه های بزرگ تر و تجمیعی است اما طرح های خرد و کوچک نیز می توانند از این مصوبه بهره مند شوند.
عطایی یادآور شد: برای اجرای طرح بزرگ تجهیز 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به روش های نوین آبیاری،انرژی و زمان زیادی صرف شده و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی قزوین در این رابطه به صورت 2شیفت و شبانه روزی مشغول پیشبرد طرح هستند.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار کرد: طرح های متقاضیان برخی اوقات نیاز به بازنگری و توجیه کشاورزان دارد که این مهم با فرهنگ سازی،گفتگوی چهره به چهره با کشاورز و باغدار و همچنین برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی در مزارع و باغ ها محقق می شود که ممکن است زمان بر باشند.
وی اضافه کرد: دغدغه ما صرفا تشکیل پرونده و استعلام از آب منطقه ای نیست البته اینها در میان مدت مهم است اما مشکل اساسی سازمان جهاد کشاورزی برای اجرای این طرح، از فروردین ماه سال آینده به دلیل وجود کشت و موانع فیزیکی کار خواهد بود.
عطایی اضافه کرد: بارندگی و سرما نیز در اجرای روند کار تاثیر گذار خواهد بود بنابراین باید این عوامل را نیز در کندی احتمالی اجرای طرح ها در نظر گرفت.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه به اهمیت دشت قزوین و پیشنیه این دشت زرخیز در تامین امنیت غذایی منطقه اشاره کرد و گفت: دشت قزوین از قدیمی ترین دشت ها می باشد که از گذشته طرح مطالعاتی و اجرایی داشته و تاکنون هیچ گونه اعتبار اجرایی استانی به آن برگشت داده نشده و همه آنها جذب شده است.
این مسئول در پایان از فرمانداران شهرستان های تابعه استان خواست با توجه به این که پاشنه آشیل اجرای این طرح بزرگ، بحث تمایل و رغبت کشاورزان است، این قشر را برای همکاری و مشارکت در این خصوص ترغیب کنند.
استان قزوین دارای 489 هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت است که از ابتدا تاکنون 35 هزار هکتار از آنها به روش های نوین آبیاری مجهز شده اند.
با تجهیز 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به روش های نوین آبیاری از سوی دولت تدبیر و امید به میزان چند برابر یک دهه اخیر ظرف یک سال شاهد پیاده سازی سیستم های آبیاری تحت فشار در اراضی استان خواهیم بود که ثمره آن صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب و افزایش تولید محصولات است.
3013
انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.