حمید پویا روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: حفر چاه های غیر مجاز در کنار تخریب پوشش های گیاهی از جمله عوامل اصلی فرونشست زمین در استان قزوین به شمار می رود.
وی با بیان اینکه فرونشست زمین در بخش هایی از دشت قزوین از جمله شهرستان بوئین زهرا بیشتر از سایر نقاط استان است،اظهار کرد: در این منطقه طول و عمق شکاف ها در برخی اراضی کشاورزی به چندین متر می رسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین به خطرات فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: این پدیده علاوه بر صدمه زدن به سفره های آب زیر زمینی و از بین بردن کشاورزی، آسیب های جبران ناپذیری به زیر ساخت ها و خطوط انتقال آب،برق و جاده ها وارد می سازد.
پویا هشدار داد: فرونشست زمین قابل جبران و اصلاح نیست بلکه فقط می توان با اتخاذ تدابیر و راهکارهای اصولی از بیشتر شدن آن جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه در گذشته میزان فرونشست زمین در دشت قزوین حدود هشت سانتی متر بود اما این رقم هم اکنون از یک متر تجاوز کرده است،اظهار کرد: سفره های آب زیر زمینی در صورت خشک شدن حتی با تغذیه مصنوعی نیز قابل احیا نیستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تاکید کرد:بهترین راهکار برای جلوگیری از وخیم تر شدن این وضعیت اجرای کامل طرح احیا و تعادل بخشی در سفره های آب زیرزمینی می باشد که در حال حاضر در بخش حفاظت و بهره برداری در حال انجام است.
وی تصریح کرد: اگر شاهد فعالیت های لازم برای پیشگیری از برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی نباشیم، با آسیب های مخاطره آمیزتری در این حوزه روبرو خواهیم بود.
پویا یادآور شد: 91 درصد از منابع آبی قزوین در بخش کشاورزی مصرف می شود بنابراین با صرفه جویی 10 درصدی در این بخش می توان بخش قابل توجهی از مشکل کمبود آب در استان را برطرف کرد.
وی در پایان به فعالیت های صورت گرفته برای مقابله با تشدید افت سفره های آب زیر زمینی استان اشاره کرد و گفت:تاکنون اقدام هایی همچون جلوگیری از اضافه برداشت و مسدود سازی چاه های غیرمجاز، تغذیه آب‌های زیر زمینی،نهادینه ‌سازی کشاورزی مدرن و تعادل ‌سازی سطح آب در سفره‌ها با هدف جلوگیری از حرکت جبهه آب شور به داخل دشت قزوین انجام گرفته است.
از سال های 1343 تا 1373 سالیانه نزدیک به 20 سانتیمتر از سطح سفره های آبی زیر زمینی در استان قزوین کاهش می یافته اما با افزایش بی رویه برداشت آب و گسترش چاه های غیرمجاز در دهه های اخیر این رقم از سال هفتاد و سه به این سو این میزان سالیانه به یک و نیم متر افزایش پیدا کرده که با خود نابودی بخشی از زمین های کشاورزی و فرونشست زمین را در پی داشته است.
7390* 3013
خبرنگار:گیتی سیمیاری**انتشار دهنده:رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.