به گزارش ایرنا،محسن محبی پنجشنبه شب در آئین شصت و چهارمین سالگرد استقلال کانون های وکلای دادگستری در قزوین افزود: جامعه وکالت در تعریف جامعه شناسی، جزو نخبگان و از گروه های مرجع در تحولات سیاسی اجتماعی هستند.
وی در ادامه به دیدگاه بنیان گذار کبیر نظام جمهوری اسلامی در خصوص وکلا پرداخت و گفت:امام خمینی(ره) در بازگشت به میهن اسلامی در بهشت زهرا در سخنرانی تاریخی خود از وکلای دادگستری برای نقشی که در پیروزی انقلاب اسلامی و صیانت از آزادی و نجات مردم از ظلم و ستم در آرمان مشترک با ایشان نقش ایفا نموده و در خط مقدم مبارزات بودند قدردانی کردند.
محبی با بیان اینکه هیچ رژیم سیاسی بدون قوه قضاییه رسمیت و مشروعیت ندارد، ادامه داد: ممکن است در اثر انقلاب یا کودتا دستگاه تقنینی یک کشور تعطیل شود اما حتی در بحرانی ترین شرایط نیز دستگاه قضایی باید به کار خود ادامه دهد.
وی ادامه داد: قوه قضاییه که رکن حاکمیت و مشروعیت سیاسی است، بدون وجود وکیل با بحران مواجه خواهد شد.
محبی،وکالت را نه یک شغل بلکه حرفه ای مهم با مسئولیت هایی سنگین و حساس دانست و گفت:وکیل دادگستری در کار خود 2 چهره یعنی تعهد دفاع از حقوق موکل و مهم تر از آن التزام به قانون را دارد که جمع این دو با یکدیگر بسیار دشوار است.
وی به لزوم استقلال کاری وکلا اشاره کرد و با بیان اینکه دفاع از موکل وقتی موثر است که وکیل دادگستری مستقل باشد، در پایان خاطرنشان کرد: به وکلای جوان توصیه می کنیم در برخورد با موکل از سخنان غلو آمیز پرهیز و در ارتباط با دادگاه از پیچیده کردن روند پرونده خودداری کنند و با استفاده از فنونی که فرا گرفته اند، قاضی را به کشف حقیقت هدایت کنند.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین نیز در ادامه این مراسم با تبریک فرارسیدن روز وکیل مدافع، گفت:در طول 64سال از زمان استقلال نهاد وکالت هجمه های زیادی بر تنه رنجور درخت وکالت وارد شده اما با تلاش وکلای دادگستری، این قشر هنوز استقلال نیم بند را حفظ کرده است.
غلامرضا تجدد، استقلال نهاد وکالت را موجب تضمین حقوق شهروندی،حق دفاع،دموکراسی نوین و مردم سالاری دینی خواند و اظهار داشت: مستقل نبودن وکلا ماهیت این حرفه را زیر سوال می برد.
وی گفت: با تعامل در عرصه های مختلف اجتماعی و همکاری با دستگاه های حاکمیتی در استان تلاش کردیم ضمن حفظ مرز استقلال نهاد وکالت به دستاوردهای خوبی در دفاع از حقوق این قشر نیز دست پیدا کنیم.
در پایان این مراسم آیین تحلیف نزدیک به 60 تن از وکلای جدید استان قزوین برگزار شد.
کانون وکلای دادگستری استان قزوین دارای 700عضو وکیل و کارآموز وکالت است.
7388/ 3013
خبرنگار:پریسا نوروزی** انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.