هدایت الله جمالی پور شامگاه دوشنبه در گفت و گوی ویژه خبری افزود: بعد از این تاریخ از روز ۲۲ اسفندماه سال جاری می‌توان با تمهیدات ویژه فعالیت بیرون از منزل را افزایش داده و مایحتاج شب عید را خریداری کرد.

وی از تردد و ازدحام شهروندان قزوین در فضاهای بیرون از منزل انتقاد کرد و اظهار داشت: دولت مدارس را تعطیل می کند که شهروندان در خانه بمانند، اما می بینیم که شهروندان با فرزندانشان در حال خرید هستند، مردم باید به خاطر حفظ جان و سلامت خود و خانواده تحمل کنند و در خانه بمانند.

جمالی پور اضافه کرد: حضور مردم در بازارها و مراکز تجاری برای خرید رفتار مناسبی در وضعیت کنونی نیست، ، اگر هم ضرورتی برای خرید کردن وجود دارد، تنهایی این کار صورت بگیرد، نه اینکه چند نفری به بازار رفته و ازدوحام ایجاد کنند، واقعیت این است که همه شهروندان باید موارد پیشگیری را رعایت کرده و تذکرات را جدی بگیرند تا از این دوره گذار عبور کنیم.

استاندار قزوین با بیان اینکه ساعات اداری استان قزوین برای رفاه حال شهروندان به ۱۲ و ۳۰ دقیقه کاهش یافته است، گفت: کاهش ساعات اداری نباید به تردد و حضور بیشتر مردم در مراکز تجاری و خیابان‌ها منجر شود، چراکه مردم خط مقدم این بیماری ویروسی هستند و همه باید تلاش کنیم با خودمراقبتی و در خانه ماندن از آسیب بیشتر مصون بمانیم.

جمالی پور با بیان اینکه در هیچ کشوری به تعداد افراد جامعه تخت بیمارستانی وجود ندارد، اظهار داشت: لازم است که پیشگیری در جامعه افزایش یافته  و مردم قبل از بستری شدن در مراکز درمانی برای صیانت از جان خودشان پیشقدم باشند.

۳۷ نفر در استان قزوین مبتلا شده و ۱۵ نفر ترخیص شده‌اند

مقام ارشد اجرایی استان قزوین در ادامه به آمار مبتلایان به کرونا پرداخت و تشریح کرد: از ابتدای ورود این ویروس به استان قزوین، ۲۷۲ نفر به بیمارستان ها مراجعه کرده اند که از این میان فقط  ۱۷۰ نفر تشخیص داده شد تا بستری صورت بگیرد.

جمالی پور تصریح کرد: از افراد بستری شده آزمایش کرونا گرفته شد که  نتیجه ۳۷ بیمار مثبت بود و پس از آن با مراقبت‌ها و انجام اقدامات درمانی ۱۵ نفر از مراکز درمانی ترخیص شدند.

استاندار قزوین به فوت سه نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بررسی پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که این افراد همه بالای ۶۰ سال سن داشته و دارای بیماری زمینه ای و  مزمن بوده‌اند.

وی بیان داشت: با وجود اینکه ابتلا به این بیماری در قزوین نسبت به سایر استان‌های کشور پایین تر است،  اما تمام سناریوهای لازم بررسی شده و بخش درمان و پشتیبانی ما درحالت آماده باش کامل است تا در صورت نیاز بیمارستان صحرایی ظرف مدت چند ساعت احداث و راه اندازی شود.

جمالی پور در خصوص کنترل ورود و خروج راه‌های ارتباطی استان قزوین نیز گفت:  تمام راههای ورود و خروج استان تحت نظارت و کنترل قرار دارند و کادر هلال احمر ما در این مکان‌ها مستقر شده است تا اگر کسی مورد مشکوکی به بیماری کرونا داشته باشد، از همان جا به مراکز درمانی هدایت شود.

اول انصاف و اخلاق خود مغازه‌داران، سپس کار پلیسی و اهرم قانونی

استاندار قزوین در مورد بازار شب عید نظارت لازم بر اجناس و کالاها تاکید کرد:  اگرچه ستاد تنظیم بازار با حضور معاون اقتصادی استاندار، دادستان عمومی و انقلاب قزوین، تعزیرات  و سازمان صمت به طور مستمر برگزار می‌شود، اما همه چیز به مشارکت مردم و انصاف مغازه داران بستگی دارد، نباید همه چیز را پلیسی کرد و با ابزار زور و قانون وارد عمل شد.

جمالی پور تصریح کرد: مغازه دار باید بر اساس قیمت تعین شده کالا را به دست مردم برساند، اگر انصاف را در زندگی رعایت نکنیم هرگز قادر نخواهیم بود کشورمان را بسازیم، ما مسلمان هستیم و انتظار داریم در امر حکومت داری و کمک به همدیگر پیشگام باشیم، بنابراین از همه کسبه ها انتظار داریم که اخلاق و دینداری را مدنظر قرار دهند و اگر اگر کسی از دایره اخلاق خارج شد، ناچاریم از ابزارهای قانونی وارد عمل شویم.

۲ حلقه چاه آب برای کمبود آب شرب وارد مدار شده است

استاندار قزوین در توصیه‌های بهداشتی تاکید کرد: مردم در نظافت و رعایت اصول ایمنی ملاحظه مصرف آب شرب را داشته باشند، چون در این روزهای اخیر به علت مصرف بالای آب با افزایش سرانه ۳۵ تا ۴۰ درصدی آب شرب همراه بودیم و در برخی مناطق باعث افت فشار و قطعی آب شد.

جمالی پور بیان کرد: شستن دست‌ها قاعده دارد، اگر از بیرون به منزل می آییم حتما باید دست ها را بشوییم، اما اینکه مدام در داخل منزل و برای هرکار کوچکی بخواهیم وسواس به خرج داده و آب را برای دقایق طولانی باز نگهداریم، مشکلاتی را برای ما بع وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود آب شرب در استان قزوین، ۲ حلقه چاه جدید وارد مدار شده ، اما لازم است که مردم نیز مراعات کرده و در مصرف آب دقت کنند.

امپراطوری رسانه‌های بیگانه از کرونا بهره‌برداری سیاسی می‌کنند

استاندار قزوین در خصوص فضای رسانه‌ای موجود در حاشیه بیماری کرونا گفت: دشمن به دنبال ناامید کردن مردم است و بداخلاقی ترین کار ممکن این است که از یک ویروس مهلک و خطرناک، بهره برداری سیاسی شود، کشور ایتالیا الان وضعیت خوبی ندارد و متاسفانه دشمن فکر می کند فقط جمهوری اسلامی آلوده شده است، درحالی که  کشورهای آمریکا، آفریقا و حتی اسپانیا و ایتالیا درگیر این ویروس هستند و تمام رسانه ها ایران را نشانه گرفته‌اند.

جمالی پور اضافه کرد: امپراطوری رسانه‌های بیگانه به دنبال تزریق فضای ناامنی و نامیدی در جامعه است، اخباری را می بینم که مثلا ۲۰ نفر به علت کرونا در فلان شهر فوت کرده است، این دقیقا کار دشمن است، چه ضرورتی دارد که چنین اخباری را از مردم پنهان کنیم؟ اصلا امکان پنهان کاری وجود ندارد، چون فرد در حال دفن شدن است و اقوام و فامیل دارد.

وی با تشکر از رسانه‌های داخل جمهوری اسلامی اظهار داشت: انصافا صدا و سیما و رسانه و مطبوعات بسیار خوب با این بحران همکاری کردند و اطلاع رسانی بسیار خوب و جامعی در این رابطه صورت گرفت، با این حال تاکید می کنم که اخبار در رابطه با کرونا را از استانداری و علوم پزشکی به عنوان مبادی قانونی دنبال کنند، البته اولویت با دانشگاه علوم پزشکی است و هر اطلاعاتی هم که وجود داشته باشد باید در اختیار دانشگاه قرار گیرد.

واحد تولیدی مستقر در شهرک کاسپین و افزایش تولید ماسک

استاندار قزوین در رابطه با کمبود وسایل بهداشتی و ضدعفونی در استان گفت: قزوین گرچه قطب شویندگی کشور محسوب می‌شود، اما هیچکدام آنها در خصوص لوازم مورد نیاز ما فعالیت نمی کردند و زمانی که نیاز به مواد ضدعفونی احساس شد، به معاون اقتصادی و سیاسی ماموریت دادم تا خط تولید برخی از واحدهای شوینده در استان را تغییر دهند.

جمالی پور خاطرنشان مرد: هم اکنون تولید ژل ضدعفونی افزایش یافته و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است و تولید محصولات نیز روز به روز در حال افزایش بوده و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد، واقعیت این است که کسی تصور نمی‌کرد تا این اندازه نیاز به مواد ضوعفونی و ماسک در جامعه افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی کاسپین در حال تولید ماسک است که با افزایش این خط تولید می توان هرچه سریع تر موارد مورد نیاز مردم را تامین کرد.

استاندار قزوین با تشکر از کادر درمان و پزشکی کشور گفت: در روزهای اخیر کادر بهداشت و درمان کشور بیشتر از ۱۰ روز در مراکز درمانی قرنطینه بودند و حتی از دیدن فرزندان و خانواده محروم بودند تا به مداوای شهروندان بپردازند، امروز جای دارد که دست این افراد را فشرده و دست بوس زحمات آنها باشیم، به هرحال با بروز هر بحرانی در جامعه یک دستگاه اجرایی همیشه بیشتر از بقیه درگیر اوضاع بحرانی می شود که امروز با ورود ویروس کرونا بخش درمان و بهداشت ما انصافا به عنوان خط مقدم در حال فعالیت هستند.

جمالی پور یادآورر شد: هم اکنون از سپاه، ارتش و بسیج خواستیم که آمادگی خودشان را برای انجام خدمات بهداشتی در استان حفظ کنند و از این بابت نگرانی در استان وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.