در مقدمه این مطلب که به قلم مهدی رضایی نوشته شده می خوانیم: عدم اهتمام به حفظ خانه‌های تاریخی در شهری چون قزوین که چهار دهه قبل، صدها خانه با معماری صفوی و قاجاری در آن یافت می‌شد، وضعیت را به جایی رسانده است که برخی مسئولان می‌گویند با پیگیری‌های به عمل آمده حدود 70 خانه تاریخی در قزوین شناسایی شده‌اند.
خانه‌هایی که البته شمار قابل توجهی از آنها به مرور زمان یا دستخوش تغییرات در معماری شده‌اند و یا بر اثر بی‌ توجهی صاحبان آنها و عدم اهتمام دستگاه‌های مربوطه برای ثبت این آثار در فهرست آثار ملی ایران، رو به تخریب و ویرانی هستند.
گرچه در این میان، می‌توان ده‌ ها خانه را نیز فهرست کرد که در طول سال ‌های گذشته در قزوین تخریب شده و به جای آن بناهای شیک و مدرن امروزی که به لحاظ معماری فاقد هر‌گونه هویت ملی و نیز زیبا شناسانه‌ای هستند؛ احداث شده‌اند. در حالی که فعالان میراث فرهنگی نسبت به تخریب تدریجی برخی بناهای تاریخی در قزوین از جمله خانه میرمیران و خانه منسوب به عارف قزوینی هشدار می‌دهند؛ خانه تاریخی مومنان در محله ویران شده دباغان به عنوان یکی از میراث با ارزش قزوین در حال نابودی است و تلاش چندانی نیز برای حفظ باقیمانده این خانه و نیز باز زنده‌سازی آن صورت نمی‌گیرد.
در این میان اما، خبر خرید خانه تاریخی صلاحی در کوچه پنجه علی بارقه امیدی ایجاد کرد، خانه‌ای که کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند به عنوان یک اثر متعلق به دوره قاجاریه و پهلوی اول مطرح بوده و می‌تواند در هویت بخشی به بافت تاریخی این محله نقش‌آفرینی کند.
بی تفاوتی اجتماعی، سندرم فراگیر این روزها، رسانه ای به قلم ایلا رضایی، رسانه ای که روحانی از آن استفاده نکرد به قلم آرش شایسته نیا، الزامی شدن استفاده از آجر در نمای ساختمان های شهر قزوین و التهاب دوباره بازار ارز از دیگر عناوین این شماره روزنامه ولایت است.
روزنامه ولایت به مدیر مسئولی سید عبدالعظیم موسوی و سردبیری محمد حسن سلیمانی منتشر می شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.