گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت الله القزوینی، استاد حوزه علمیه قم: خبرنگار متعهد باید خبرنگار حقیقت باشد

پاداش و احترام خبرنگار در حقیقت اهمیت دادن به کار و تلاش و جایگاه اوست.

پایگاه خبری جماران: یک مدرس خارج فقه و اصول و از اساتید حوزه علمیه قم گفت: خبرنگاری امتداد هویت فرهنگی است و خبرنگار است که هویت فرهنگی را برای مردم تبیین و روشن می‌سازد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله سید زهیر القزوینی به مناسبت روز خبرنگار در پی می آید:

با توجه به این‌که امروز به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است علاقمندیم درباره ارزش کار و جایگاه خبرنگاران از شما بشنویم.

بنده ضمن گرامی‌داشت این روز و تبریک و خسته نباشید خدمت همه خبرنگاران متعهد و صادق، به‌طور کلی خبرنگاری را چون اسلحه‌ و شمشیری دو‌لبه می‌دانم که هم می‌تواند در خدمت انسانیت و ارزش‌های انسانی و الهی قرار بگیرد و هم می‌تواند در مسیر نادرست و ضد انسانیت و اخلاق حرکت کند.

در‌ این صورت تنها زمانی مفید فایده و ثمر بخش است که در راه درست و در خدمت به مردم و سعادت جامعه به‌کار گرفته شود. چرا‌ که خبرنگاری امتداد هویت فرهنگی است و خبرنگار است که هویت فرهنگی را برای مردم تبیین و روشن می‌سازد.

البته این روشن‌گری تنها به حوزه فرهنگ محدود نمی‌شود بلکه به امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز معطوف است. به‌خاطر این‌که خبرنگار مسؤلیت و رسالت کشف حقایق و معرفی آن‌چه از چشم مردم پنهان است را دارد و این وظیفه‌ای سنگین بر دوش خبرنگاران است.

نکته دومی که عرض می‌کنم این است که رسانه به‌طور عام و خبرنگار به‌طور خاص، زبان مردم است و خود را سرباز مردم می‌داند. امروزه شاهدیم که غرب از لبه بد این سلاح بخصوص در مواجهه با جمهوری اسلامی استفاده می‌کند و بسیاری از رسانه‌ها و خبرنگاران و حتی فضای مجازی را به استخدام خود درآورده و با صرف پول‌ها و بودجه‌های کلان سعی در کنترل تمام قد رسانه دارد.

به نظر شما رسالت خبرنگاران جهان اسلام در مواجهه‌ با گسترش دشمنی های غرب بر علیه ایران باید چه‌گونه باشد؟

خبرنگاران باید با استفاده از ابزار مختلف و زبان‌های متعدد در صحنه حاضر باشند و دنیا را بشناسند و میدان را برای دشمنان خالی نگذارند.

از جمله ترفندهای باطلی که غرب برای گمراهی مردم به‌کار می‌گیرد استفاده از خبرنگاران زرد است که چون میکروب افکار مردم و فضای رسانه‌ها و حتی فضای مجازی را آلوده و گمراه می‌کند. در جنگ با جمهوری اسلامی از جنبه بد  رسانه و از خبرنگاران گمراه و از ابزار مختلفی و از پول‌های کلانی از طریق شرکت‌های بزرگ در این راه استفاده  می‌کنند.

امیدواریم بزرگان ما چنین دفاعی را ارج نهاده و مشوق و موید آن باشند. خبرنگاران سربازان دین و مردم هستند و باید مورد تجلیل و تشویق مردم و مسؤلان قرار بگیرند.

فکر می کنید برخورد مسؤلان با خبرنگاران چگونه باید باشد؟

مسؤلان همان‌گونه که به نظامیان به عنوان سربازان کشور نگاه می‌کنند و به آن‌ها رسیدگی می‌کنند باید به خبرنگاران هم به چشم سربازان عقل و کمال جامعه بنگرند و آن‌ها را عزیز بشمارند و از همه حیث مخصوصا امکانات مالی و تهیه مسکن و مخارج زندگی حمایت کنند و در رفع نیازهای آن‌ها تلاش کنند و به این قشر زحمت‌کش و فداکار برسند.

کار خبرنگاران چون دفاع از عقل و دین  و محافظت از آگاهی و جهاد اکبر است. به اعتقاد بنده این جهاد اکبر و آن دفاع نظامیان از جسم کشور جهاد اصغر است.

اگر عقل مردم بینا و منور بشود خود به‌خود مردم سرباز دین می‌شوند. حرفه خبرنگاری حرفه سختی است و اگر ما به خبرنگار احترام نگذاریم و قدر‌دان او نباشیم و به او رسیدگی نکنیم  ممکن است خدای ناکرده دشمن او را بخرد و به وسیله او مردم را گمراه کند و از توانایی او بر علیه ما استفاده کند.

پاداش و احترام خبرنگار در حقیقت اهمیت دادن به کار و تلاش و جایگاه اوست.

توصیه شما به خبرنگاران حوزوی چیست؟

اما درباره خبرنگاران حوزوی باید عرض کنم همان‌گونه که در رساندن اخبار حوزه‌ها به جامعه سعی می‌کنند رعایت امانت کنند، باید در معرفی شخصیت‌ها و عالمان حوزوی هم صادقانه رفتار کنند از افراط و تفریط و غلو پرهیز کنند بی‌خودی کسی را بالا نبرند. بی‌حساب و کتاب افراد را بزرگ نکنند به‌خاطر علائق‌ فردی یا سیاسی و جناحی افراد ضعیف و کم سطح را به شهرت نرسانند.

گاهی می‌بینیم بعضی‌ها را در تلوزیون و رسانه مطرح می‌کنند که فاقد صلاحیت علمی و پایگاه اجتماعی هستند و صحبت‌های خالی از محتوا ارائه می‌دهند و این جدا خطرناک است.

خبرنگاری که در عرصه دین و حوزه‌ها کار می‌کند باید بیش از دیگران به اخلاقیات و امور دینی پایبند باشد. خبرنگاران حوزوی در کشف و معرفی عالمان وارسته و آثار و اندیشه‌های آنان، نقش مهمی را می‌توانند ایفا کنند.

باید به عنوان خدمتگزاران مردم و سربازان امام زمان علیه السلام برای حفظ دین و رفع شبهات و معرفی حوزه‌ها و بزرگان حوزه به مردم تلاش، مضاعفی نمایند. پاسخ شبهات را از فقیهان و عالمان بگیرند و به مردم برسانند.

یکی از تعاریف «فتنه»، مخلوط بودن حق و باطل است و یکی از وظایف مهم یک خبرنگار  تشخیص حق از باطل و جداسازی این دو از هم و معرفی آن به جامعه است. این کار یاری کردن دین و مذهب و یاری کردن علم و یاری کردن مردم و حقیقتا کار بزرگی است‌.

یک خبرنگار حوزوی باید ضمن آشنایی با علوم اسلامی و احکام شرعی از دین خود مراقبت کند.

بداند که خبر امانت است و نباید در امانت خیانت کند صداقت و راستگویی را سرلوحه کار خود قرار دهد. دنبال شهرت نباشد. موضوعی که برای خودش مفید اما برای اسلام و جامعه مضر است را منتشر نکند.

اولویت او دین و مردم باشد و برای دنیای خود دیگران را بالا نبرد. خبرنگار متعهد خود را سرباز امام زمان می‌داند و می‌داند که آن حضرت بر او نظارت دارد و می‌داند که در قیامت باید پاسخگوی رفتار باشد.

خلاصه کلام این‌که یک خبرنگار متعهد باید خبرنگار حقیقت باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.