پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مشاور حقوقی سابق سازمان سینمایی در گفت و گو با جماران:

گروهی به دنبال پیش بردن دیدگاه های سیاسی خود در حوزه فرهنگ هستند

مشاور حقوقی سابق سازمان سینمایی در خصوص تاثیر پرداختن به بعد حقوقی لغو کنسرت ها در کاهش وقوع این مسئله با اشاره به اینکه متاسفانه بعضا در کشور سوءاستفاده هایی از مقوله فرهنگ دیده می شود، گفت: گروهی از افراد با سوءاستفاده از فرهنگ و زمینه های فرهنگی، دیدگاه سیاسی خود را در این حوزه پیش می برند.

کامبیز نوروزی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با اشاره به موضوع لغو کنسرت ها و تاثیر پرداختن به بعد حقوقی این موضوع در جلوگیری از این رویه، اظهار کرد: هر پدیده اجتماعی از ابعاد حقوقی برخوردار است به خصوص برخی از پدیده های اجتماعی وجود دارند که به برخی جهات، در امر سیاسی بهره برداری بسیاری از آن ها انجام می شود.

وی ادامه داد: چنین پدیده هایی در مواردی مورد سوءاستفاده قرار می گیرند در حالی که اگر مسائلی از این قبیل بیشتر مورد بحث و گفت و گو قرار بگیرد، حداقل صحیح از ناصحیح جدا شده و امکان سوءاستفاده کم تر می شود.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه برخی افراد سعی می کنند دیدگاه سیاسی خود را در حوزه فرهنگ به مرحله عمل برسانند، گفت: متاسفانه حوزه فرهنگ در ایران حوزه ای است که زیاد مورد سوءاستفاده قرار می گیرد و بسیاری از افراد که در زمینه هایی مجادله های سیاسی دارند یا فقط نگاه فرهنگی شان فرق می کند، تلاش می کنند با توضیحات نادرستی دیدگاه سیاسی خود را پیش ببرند.

وی تصریح کرد: این دسته از افراد سعی می کنند با ارائه توضیحاتی که تظاهر می کنند مبتنی بر فقه یا حقوق است، دیدگاه سیاسی خودشان را پیش ببرند؛ بنابراین اگر ابعاد فقهی و حقوقی مسأله های فرهنگی باز شود، گامی مؤثر در جهت سالم سازی فضای سیاسی فرهنگی کشور برداشته می شود.

نوروزی درباره ارتباطش با دفتر موسیقی وزارت ارشاد و اینکه آیا در زمینه لغو کنسرت ها تاکنون مشاوره حقوقی به این نهاد داده است یا خیر؟ عنوان کرد: شخصا با دفتر موسیقی تعاملی ندارم، البته گاهی مطالبی می نویسم، ولی به طور سازمانی ارتباطی ندارم.

به گزارش جماران، موضوع لغو کنسرت ها از موضوعات مهم و تاثیرگذار در حوزه هنر کشورمان محسوب می شود به صورتی که تکرار لغو کنسرت ها نارضایتی هنرمندان و همچنین مخاطبان موسیقی را در پی داشته است. از ابتدای سال 1394 تاکنون 9 مورد لغو کنسرت ها را شاهد بوده ایم که در این میان نه تنها کنسرت های موسیقی پاپ بلکه کنسرت های موسیقی سنتی و اصیل ایرانی نیز لغو شده است. به گفته مدیر عامل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این تعداد، تنها یک مورد به دستور مقام قضایی لغو شده است.

توجه به بعد حقوقی ماجرای لغو کنسرت ها از بخش های مهمی است که در روند بروز لغو این دسته از برنامه های هنری کمتر به آن توجه شده است. صرف نظر از حقوق معنوی تضییع شده مخاطبانی که بلیت کنسرت ها را خریداری کرده اند، جبران حقوق مادی آن ها بر عهده نهاد و یا افرادی است که چنین لغوهایی را رقم زده اند. نیروهای محلی، نبود برنامه ریزی توسط تهیه کنندگان برنامه ها و در مواردی تداخل برنامه از جمله مواردی است که از آن ها به عنوان دلایل لغو کنسرت ها سخن گفته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.