مسئول کتابخانه علامه میرداماد با بیان اینکه پس از درگذشت آیت‌الله حاج سیدجعفر میردمادی، مراحل ساخت این کتابخانه با کمک های مردمی و خیرین، و تلاش ها و پیگیری های مکرر بنده، ادامه یافت، خاطرنشان کرد: سرانجام کتابخانه علامه میرداماد در پنج طبقه ساخته شد؛ طبقه اول، پارکینگ، طبقه دوم، حسینیه؛ و سه طبقه هم اختصاص به کتابخانه و قرائت خانه دارد.

 «باشگاه مخاطبان» پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آیت‌الله آیت میردامادی، مسئول کتابخانه علامه میرداماد با بیان اینکه، حاجیه خانم فاطمه عقیلی، که صاحب فرزند نمی شود، زمینی که از همسرشان، حاج آقا مرتضی عقیلی به ارث برده بود، برای ساخت«کتابخانه علامه میرداماد» وقف کردند. هدف حاجیه خانم عقیلی، قرار دادن صدقه جاریه ای برای شوهرشان، بود. همچنین مرحوم آیت‌الله حاج سیدجعفر میردمادی، نیز با فروش خانه شان در شهر تهران، هزینه های لازم برای تکمیل این کتابخانه را تامین کردند.

آیت‌الله سیدباقر آیت میردامادی؛ نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی و مسئول «کتابخانه علامه میرداماد» با بیان اینکه علم، کتاب خوانی و دانش، جایگاه برجسته و ارزشمندی در اسلام دارند و پیامبر عظیم الشان اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، نیز تاکید ویژه ای به کسب علم، فرهنگ و ادب داشته اند، گفت: آیات بسیاری از قرآن کریم به اهمیت علم و کتاب، اشاره کرده است مانند «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ»(سوره قلم، آیه اول) و «الرَّحْمَنُ. عَلَّمَ الْقُرْآنَ. خَلَقَ الْإِنْسَانَ. عَلَّمَهُ الْبَیَانَ»(سوره الرحمن، آیات اول تا چهارم).

این استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: آنچه درباره آیات اولِ سوره «الرحمن»، مهم است اینکه، خداوند، پس از تذکر به قرآن، درباره علم، سخن می گوید و نکته مهم تر این است که در این آیه، پیش از اشاره به خلقت بشر، به موضوع قرآن و علم اشاره می کند. علم، از کتاب و پژوهش در کتاب ها می آید.

 مسئول کتابخانه علامه میرداماد و امام جماعت مسجد جامع حضرت امام رضا(ع) با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی(ع) درباره اهمیت کتاب «الکُتبُ بَساتینُ العُلَماءِ: کتاب ها بوستان هاى دانشمندان اند» خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در این روایت، کتاب را به باغ، گل، بوستان و سرسبزی، تشبیه می کنند. این تشبیه، بهترین تعریف و توصیف درباره اهمیت و ارزش کتاب در میان انسان ها است.

کتابخوانی در کلام رهبر معظم انقلاب

آیت‌الله آیت میردامادی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت کتاب خوانی و تقاضای معظم له از مردم برای قرار دان کتاب خوانی در برنامه روزانه خود، افزود: مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی از مراجع معظم تقلید جهان تشیع فرمودند «فضیلت ساختن کتابخانه از ساخت ده ها مسجد، حسینیه، بیمارستان و صندوق قرض الحسنه، بالاتر است». این سخن به این دلیل است که اهل کتاب، فرهنگ، دانش و علم، اولا خودشان مسجد، حسینیه، بیمارستان و صندوق قرض الحسنه می سازند و ثانیا، مبلغان با مطالعه قرآن و روایات اهل بیت(ع)، مردم را به ساخت مراکز دینی، فرهنگی، علمی و ادبی تشویق می کنند.

این نویسنده و پژوهشگر فعال حوزه های دین، فقه، فرهنگ و تاریخ اسلام درباره ساخت «کتابخانه علامه میرداماد»، گفت: جمعیت برخی شهرهاستان کشور مانند خمینی شهر، بیش از 300 هزار نفر است اما تعداد کتابخانه های آنان، اندک است. این درحالی است که کتاب ها، روح جهاد، فرهنگ دینی، اندیشه و اخلاق اسلامی را در جامعه می دمند.

«باشگاه مخاطبان» پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران آماده دریافت خبر، عکس، فیلم و سوژه های مخاطبان گرامی است. تمامی مخاطبان می توانند از طریق پست الکترونیکی News@jamaran.ir با جماران در ارتباط باشند. «جماران» آمادگی دارد تا نظرات مسئولان را در این مورد منعکس کند.

آیت‌الله آیت میردامادی اضافه کرد: حاجیه خانم فاطمه عقیلی، که صاحب فرزند نمی شود، زمینی که از همسرشان، حاج آقا مرتضی عقیلی به ارث برده بود، برای ساخت«کتابخانه علامه میرداماد» وقف کردند. هدف حاجیه خانم عقیلی، قرار دان صدقه جاریه برای شوهرشان، بود.

این فقیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با بیان اینکه با وقف این زمین از سوی حاجیه خانم فاطمه عقیلی، مراحل ساخت کتابخانه علامه میرداماد، آغاز شد، گفت: مرحوم آیت‌الله حاج سیدجعفر میردامادی، اخوی بنده، نیز با فروش خانه شان در شهر تهران، هزینه های لازم برای تکمیل این کتابخانه را تامین کردند.

کتابخانه علامه میرداماد در پنج طبقه ساخته شد

مسئول کتابخانه علامه میرداماد با بیان اینکه پس از درگذشت آیت‌الله حاج سیدجعفر میردمادی، مراحل ساخت این کتابخانه با کمک های مردمی و خیرین، و تلاش ها و پیگیری های مکرر بنده، ادامه یافت، خاطرنشان کرد، سرانجام کتابخانه علامه میرداماد در پنج طبقه ساخته شد، طبقه اول، پارکینگ؛ طبقه دوم، حسینیه؛ و سه طبقه هم اختصاص به کتابخانه و قرائت خانه دارد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه ده هزار کتاب دینی، فرهنگی، علمی، آموزشی، اجتماعی و تاریخی در کتابخانه علامه میرداماد، قرار دارد و همه روزه بیش از صد نفر از کتاب های آن، استفاده می کنند، افزود: کتاب های خطی ارزشمندی متعلق به 700 سال یا 500 سال یا 300 سال پیش در این کتابخانه، نگهداری و به علاقمندان امانت داده می شود.

آیت‌الله آیت میردامادی با بیان اینکه ساخت حسینیه در طبقه دوم کتابخانه علامه میرداماد که به سفارش حاجیه خانم فاطمه عقیلی بود، موجب شده است، هر هفته، مجلس روضه و سوگواری در مصائب اهل بیت(ع) در آن برگزار می شود، گفت: همچنین در طی یک سال، بیش از 100 روز، در کتابخانه علامه میرداماد، مجلس روضه و سوگواری یا جشن و مولودی خوانی برپا می شود.

این فقیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با بیان اینکه چند کتابدار و کارمند، در کتابخانه علامه میرداماد، فعالیت دارند و این کتابخانه از 8 صبح تا 8 شب، آماده خدمات رسانی به علاقمندان ادب، فرهنگ و دانش، است، گفت: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در کتابخانه علامه میرداماد، می توانند با شماره های 33542533، 33513380 و 33725172 تماس بگیرند.

گفتنی است، کتابخانه علامه میرداماد، چند سال پیش، همزمان با عید سعید غدیر خم، با پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی و با حضور آیت‌الله سیدباقر میردامادی و جمعی از علما، فضلا و طلاب حوزه های علمیه، افتتاح شده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.