گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

«نذر فرهنگی» در گفت و گوی جماران با کارشناسان:

مازنی: نباید نذر فرهنگی را ناشی از ضعف نهادهای فرهنگی حکومتی دانست

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره رسم نذر فرهنگی که در سال های اخیر باب شده است، گفت: نذر کتاب یک اقدام فرهنگی تاثیرگذار و مطلوب است که از سوی مردم انجام می گیرد و نباید آن را با ناکارآمدی دستگاه های دولتی مرتبط دانست.

حجت الاسلام احمد مازنی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره  پدیده نذر فرهنگی و رابطه آن با ناتوانی دستگاه های فرهنگی کشور در رفع محرومیت های فرهنگی، گفت: به نظر من اصل این مسئله را نباید به کارآمدی یا ناکارآمدی نهادهای دولتی مرتبط دانست.

وی افزود: به هر حال مردم نسبت به وظایف مذهبی خود احساس تکلیف می کنند؛ و سال هاست بدون هیچگونه منتی برای حضرت سید الشهدا(ع) و سایر پیشوایان دینی نذر و مراسم مذهبی برگزار می کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به غذاهای نذری که در مراسم های مذهبی به عنوان تبرک به مردم و نیازمندان داده می شود، گفت: این اقدامات پسندیده است اما از سیدالشهدا(ع) روایت می شود «در پاسخ به اینکه ما برای تامین نیازهای معیشتی مردم هزینه کنیم یا نیازهای اعتقادی و دینی آن ها، فرمودند: مقایسه هزینه های نیازهای دینی، اعتقادی و یا به عبارتی فرهنگی مردم در مقابل نیازهای اقتصادی شان مثل مقایسه خورشید با یک ستاره کم سو است».

وی ادامه داد: از این جهت باید توجه داشت اهمیت نیازهای فرهنگی نباید فراموش شود. چراکه اگر به هزینه های فرهنگی مردم توجه داشت، ممکن است هزینه های معیشتی آن ها نیز رفع شود. یعنی انسان از طریق کسب دانش، راه معاش خود را پیدا کند.

مازنی با اشاره به اینکه ما تا چند بار می توانیم یک فرد نیازمند را سیر کنیم و این عمل ثواب دارد، گفت: اما نذر کتاب یک اقدام فرهنگی تاثیرگذار و مطلوب است که از سوی مردم انجام می گیرد و نباید آن را با ناکارآمدی دستگاه های دولتی  مرتبط دانست، البته بهتر است دستگاه های دولتی امکاناتی برای تهیه کتاب های نو به جای دسته دوم فراهم کنند، تخفیفی در نظر بگیرند یا کتاب هایی که امکان تهیه آن برای این نهادها فراهم نیست را فراهم کنند تا نذورات در مسیر فرهنگی قرار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.