عضو شورای اسلامی شهر تهران، صبح روز جمعه در تهرانگردی خود به منطقه 11 رفت و از قسمت‌های مختلف این منطقه بازدید کرد.

به گزارش جماران، احمد مسجد جامعی در آخرین تهرانگردی بهمن‌ماهی خود که آبادیان شهردار منطقه نیز حضور داشت، ابتدا به تالار وحدت رفت و ضمن بازدید از تالارهای مختلف این مرکز گفت: این بنا می‌تواند روح بناهای قدیمی را نیز داشته باشد. در تکایای قدیمی که نگاه می‌کنیم هر قسمت برای خانواده‌ای بود و گاهی پذیرایی‌های خاص خود را داشتند.

او ادامه داد: آکوستیک این تالار در خاورمیانه منحصر به فرد است، اگر در هر جای این تالار بایستید مشکلی برای شنیدن صدا نخواهید داشت و بدون میکروفون و سیستم صوتی می‌توان صدا را به همه جای تالار رساند. این سالن برای کنسرت ساخته شده بود و ‍س از آن به سالن اپرا نیز اختصاص پیدا کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه با نصب سیستم صوتی در این تالار، این ویژگی منحصر به فرد تحت تاثیر قرار گرفته است بیان کرد: نکته قابل توجه این تالار این است که سیستم ایمنی و اطفای حریق آن با آنکه هوشمند است اما روزآمد نیست. به گونه‌ای که در برخی از تئاترها انفجارهای خودساخته که مربوط به نمایش است و یا دود وجود دارد که سیستم هوشمند اطفای حریق می‌تواند موجب ایجاد اختلال در اجرای تئاتر شود.

مسجد جامعی اضافه کرد: بر همین اساس باید روزآمدی این سیستم در دستور کار قرار گیرد، هرچند که مسئولان تالار اعلام کرده‌اند که در اقصی نقاط این تالار کپسول آتش نشانی وجود دارد و برای اطفای حریق روزآمد سالن تئاتر شهر و تالار وحدت نسبت به کارگیری یک مشاور آتش نشانی اقدام کرده اند تا طرحی ویژه و منحصر به فرد ارائه کنند.

او همچنین در ادامه با بیان اینکه در برنامه دوم پنج ساله شهرداری تهران تصمیم گرفته شد که فاصله بین تئاتر شهر و تالار وحدت به یک پیاده راه هنر و فرهنگ تبدیل شود اظهار کرد: در فاز اول که اعتباراتش در سال جدید پیش بینی شده است، شاهد ایجاد باغ راه یا پیاده راه هنری درست روبروی پیشخوان تالار وحدت خواهیم بود و از آنجایی که تردد در این خیابان فرعی کم است، از لحاظ ترافیکی مشکلی نخواهیم داشت.

 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این پیاده راه با رویکرد هنرهای نمایشی و موسیقی ایجاد خواهد شد و امیدواریم بتوانیم با حذف فضاهای اضافی از جمله پمپ بنزین، کاری کنیم تا این فضای منتخب شهری به خیابان انقلاب متصل و فاصله گذاری معنایی مناسبی ایجاد شود. ایجاد پیاده راه هنر اولین بار در برنامه چهارم توسط دولت اصلاحات و زمان وزارت من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و زمانی که در شورای شهر حضور داشتم نیز به تصویب رسید.

مسجد جامعی با اشاره به فضای سبز موجود در تالار وحدت نیز عنوان کرد: تالار وحدت دارای فضای سبز منحصر به فردی است که مجموعه مدیریت تالار وحدت امکان رسیدگی درست به این درختان را ندارد، به نظر می رسد که باید شهرداری منطقه 11 به حفظ فضاهای سبز این تالار وارد شود.

تالار رودکی نیز از بخش‌هایی بود که احمد مسجد جامعی از آن بازدید کرد و به بیان خاطراتی از این تالار و تالار وحدت پرداخت.

در ادامه تهرانگردان به مسجد سجاد رفته و از این مسجد تاریخی که در خیابان جمهوری قرار دارد بازدید کردند. ساخت این مسجد از خرداد سال 1323 آغاز شد و در سال 1326 افتتاح رسمی شد و در اسفندماه سال 1342 ساخت کامل آن به پایان رسید. معمار این مسجد حسین لرزاده بود و طبق اسناد موجود هزینه ساخت این مکان 3 میلیون و 656 هزار و 15 ریال بوده است.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از بازدید از مسجد حضرت سجاد (ع) با ابراز تاسف از تغییراتی که در این بنا به صورت غیر اصولی انجام داده‌اند، افزود: طی سالیان اخیر بخش‌هایی به صورت غیراصولی به این مسجد تاریخی اضافه شده است که طبق اعلام شهردار منطقه، قرار است با هماهنگی مسئولان مسجد نسبت به حذف این زوائد اقدام شود.

او اضافه کرد: متاسفانه سقف این مسجد به صورت غیراصولی و ناایمن بوده و باید در این قسمت‌ها خذف شود و برای جبران کمبودهای مسجد نیز قسمت‌های دیگر به این مسجد اضافه خواهد شد تا مشکل کمبود جای آنها نیز مرتفع شود.

مسجدجامعی در ادامه به خانه اعلم السلطنه رفت. این بنا در سال 1279 و در زمان مظفرالدین شاه ساخته شده و مالک آن اعلم‌السلطنه از ملاکین قزوین بود. این بنا به صورت کوشک در میان باغ قرار گرفته است و امروز در اختیار جهاد کشاورزی است. عضو شورای اسلامی شهر تهران، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این خانه در حال تخریب گفت: این بنا 6 هزار متر است که 3 هزار متر آن در اختیار ورثه و مابقی زمین نیز در اختیار جهاد کشاورزی گذاشته شده است و کلاس‌های آموزشی در آن برگزار می‌شود.

او با اشاره به تخریب این ساختمان در اثر بارندگی بیان کرد: مسئولان این خانه اعلام کرده‌اند که بیش از 3 مرتبه با سازمان میراث فرهنگی بابت نحوه مرمت این خانه مکاتبه کردند اما به دلیل بی توجهی این سازمان سرانجام در بارندگی اخیر ناودان شیروانی تخریب و قسمتی از این خانه نیز با نم گسترده‌ای روبرو شده است.

مسجد جامعی با بیان اینکه جهاد کشاورزی قصد فروش این خانه را دارد، تصریح کرد: شهرداری منطقه 11 آماده است که این باغ 3 هزار متری در مرکز شهر را بخرد. خوب است این باغ در اختیار سازمان پارک‌ها قرار بگیرد تا ضمن حفاظت از بنای تاریخی، مردم نیز از آن استفاده کنند.

ادامه تهرانگردی مسجدجامعی به خانه احمد متین دفتری رسید. مسجدجامعی ضمن بازدید از این خانه که متعلق به نخست وزیر پهلوی اول و از اجداد دکتر مصدق است، گفت: متاسفانه با اینکه معماری این خانه متعلق به پهلوی اول است و دارای جنبه‌های میراثی است اما از ثبت میراث فرهنگی خارج شده و مالکان نیز مجوز تخریب دریافت کرده‌اند و امیدواریم با پیگیری‌های شهرداری و توجه مضاعف سازمان میراث فرهنگی مانع از آن شویم که این خانه تاریخی تخریب شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از بازدید از منزل پدری پروین اعتصامی در خیابان ابوسعید و قدیمی ترین قهوه‌خانه منطقه که مربوط به دوره محمدعلی شاه قاجار است، به عمارت تیمورتاش واقع در دانشگاه جنگ، رفت. در ابتدای برنامه سرهنگ علی ذوالفقاری از درجه داران این دانشگاه، در توضیحاتی درباره دانشگاه جنگ، عنوان کرد: این محوطه دارای چهار ساختمان برای دوره‌های مختلف است. یک ساختمان عمارت تیمورتاش است که قدمتی 200 ساله دارد. ساختمان دیگر در سال 1312 همزمان با دانشگاه تهران ساخته شد. یکی دیگر از این ساختمان‌ها در زمان پهلوی دوم و دیگری اوایل انقلاب ساخته شده است.

مسجد جامعی در ادامه بازدید از این بنا اظهار کرد:طبق گفته مسئولان، دانشگاه جنگ یک دانشگاه بین‌المللی است که کشورهای مختلفی چون عمان، هند و چین دانشجو جذب می‌کند.

او در ادامه ضمن بازدید از قسمت های مختلف موزه جنگ گفت: در این بازدید امیر سرتیپ ولی‌وند فرمانده دانشگاه جنگ نیز ما را یاری می‌کرد و بنا به گفته وی موزه جنگ در نوروز 96 درهایش برای بازدید عموم گشوده می‌شود. اولین دانشگاهی که در تهران ساخته شده است دانشگاه افسری بود و حالا پس از سال‌ها اولین موزه نظامی در خانه تیمورتاش راه اندازی خواهد شد.

گفتنی است در این موزه ادوات جنگی چون خنجرها و قمه‌های تیغه فولادی دوران صفویه، اسلحه‌های دوران قاجار، توپی که زمان عهدنامه ترکمنچای در سال 1828 به دولت ایران داده شد و نظایر این وسایل، وجود دارد.

در پایان آخرین تهرانگردی بهمن‌ماهی، مسجد جامعی از فرهنگسرای انقلاب و بازارچه آتش‌نشانی بازدید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.