گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

وصال: بزرگترین ظلم به امام این است که اجازه نمی دهند دیدگاه های ایشان مورد بحث و گفت و گو قرار گیرد

مدیر مسئول روزنامه شهروند با بیان این که بزرگ‌ترین ظلمی که در راه تبیین اندیشه‌های حضرت امام(س) به ایشان شده است، این است که اجازه نمی‌دهند دیدگاه‌ها و اندیشه‌های حضرت امام از حصار قدسیت بیرون بیاید و به عرصه نقد کشانده شود، گفت: از رسانه‌ها بیشتر انتظار است که دیدگاه‌های رسمی حضرت امام(س) را بازتاب دهند و رسانه‌ها امکان نقد و بررسی اندیشه‌های ایشان را ندارند.

عبدالرسول وصال در گفت‌وگو با خبرنگار جماران  در خصوص نوع نگاه جامعه و نسل امروز به اندیشه‌ها  و دیدگاه‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اظهار کرد: بزرگ‌ترین ظلمی که درراه تبیین اندیشه‌های حضرت امام به ایشان شده است، این است که اجازه نمی‌دهند دیدگاه‌ها و اندیشه‌های حضرت امام از حصار قدسیت بیرون بیاید و به عرصه نقد کشانده شود. چراکه  معمولاً نظرات امام را در محافل رسمی برای پیشبرد بعضی از نظراتی که بعضاً مردم و جامعه خیلی با آن هماهنگ نیستند یا فهم درستی از آن ندارند، مورد استناد قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر این امکان وجود داشت که دیدگاه‌ها و نظرات حضرت امام حداقل در دانشگاه‌ها، محافل دینی و حوزه‌های علمیه مورد نقد و گفت‌وگو قرار بگیرد،  ما امروز در جامعه شاهد استقبال و اقبال بیشتری نسبت به دیدگاه‌های حضرت امام(س) بودیم و این‌طور نسل جدید ما نسبت به امام بی شناخت نبودند. در حال حاضر نسل جدید ما از امام چیز درستی نمی‌دانند و اطلاعات درستی از محتوای اندیشه‌ای ایشان ندارند و نمی‌داند ایشان از کجا شروع کرد و به کجا رسید و چه‌کار کرد، تنها به نتایجی نگاه می‌کند که خیلی ممکن است این نتایج را نپذیرد.

مدیرمسئول روزنامه شهروند ابراز داشت: نتایجی که زندگی جوان امروز  را محدود و برداشت متحجرانه‌ای از دین به او بدهد،  حاکمیت دین را در قالب‌های دستوری و رسمی ببیند و کمتر پویایی و بلوغ دینی را بچشد؛ خیلی نمی‌تواند با  نسل جدید ما قرابت و نزدیکی خاصی پیدا کند. چون دنیای امروز دنیای شفافیت و دسترسی آسان به اطلاعات است و تقریباً بخشی از آزادی‌های مدنی در زندگی مدنی امروز جوامع هویدا شده است.

وی با تأکید بر این‌که  هنوز بعضی از کسانی که تصور می‌کنند جامعه ما ممکن است از حضور و بروز آزادی‌ها آسیب بیند، قیدوبندهایی را برای جامعه تعریف می‌کنند که آن قیدوبندها نه در سیره امام بود نه در نظرات ایشان، گفت: چون کسی هم نقد و گفت‌وگویی نسبت به اندیشه‌های امام در فضای رسمی جامعه نمی‌کند جوانان و نسل جدید ما اطلاع چندانی از دیدگاه‌ها و نظرات اصلی امام ندارد و تصورشان این است که نظرات امام همین چیزهایی است که از رادیو و تلویزیون و بعضی رسانه‌های رسمی پخش می‌شود،

وصال اضافه کرد: رسانه‌های رسمی بیشتر امام را یک انسان خشک و سخت‌گیری معرفی می‌کنند که این تصویر ناحقی از امام است. درحالی‌که در برابر این تصاویر، دیدگاه‌هایی و چهره رئوف، مهربان و منطقی  امام قرار دارد . بنابراین جاذبه و دافعه امام تعریف شده و معلوم است  و مقیاس هایی دارد که آن مقیاس‌ها برای زندگی امروز، به جای این‌که عسر و حرجی ایجاد کند حسن و پیشرفت به همراه دارد.

عبد الرسول وصال همچنین در مورد جایگاه اندیشه های امام در رسانه‌های کشور گفت: متأسفانه جایگاه اندیشه‌های ناب امام در رسانه‌ها  خیلی کم است. به همین دلیل که از رسانه‌ها بیشتر انتظار است که دیدگاه‌های رسمی حضرت امام(س) را بازتاب دهند و رسانه‌ها امکان نقد و بررسی اندیشه‌های ایشان را ندارند و همچنین کسانی که دیدگاه‌هایی متفاوت و متنوعی در این خصوص دارند، امکان طرح دیدگاه‌هایشان نیست، رسانه‌ها هم بیشتر از نگاه رسمی به دیدگاه، اندیشه و سیره امام نگاه می‌کنند. بنابراین متأسفانه نظرات امام در رسانه‌ها مهجور واقع‌شده و مورد توجه قرار نگرفته است. اگر شما درصد توجه رسانه‌ها به دیدگاه‌های امام را بررسی کنید، فکر نمی‌کنم درصد قابل‌توجهی از گفتمان ایشان در رسانه‌ها وجود داشته باشد؛ مگر بعضی از رسانه‌هایی که احیاناً  برای اثبات نظر خودشان نظرات امام خمینی را شاهد می‌گیرند و از این دیدگاه‌ها استفاده ابزاری می‌کنند. در کل متأسفانه رسانه‌ها هم در این خصوص آن‌چنان‌که باید و شاید راه به‌جایی نبرده‌اند.

وی در پایان افزود: در مجموع فضای جامعه ما برای کار رسانه‌ای، فضای خوبی نیست. این فضا نه برگرفته از دین اسلام و نه برگرفته از اخلاق حرفه‌ای است، یک‌ شتر-گاو-پلنگی است که به دیگر حوزه‌های چون اقتصاد و سیاست ما شباهت دارد و مخلوطی از یک سری چیزهای من‌درآوردی است که متأسفانه پایبند به هیچ‌چیزی نیست. یعنی ما در حوزه کار رسانه‌ای می‌توانیم هر چیزی را ببینیم و چون چهارچوب‌های حرفه‌ای حاکم نیست، متأسفانه نه از تولید حرفه‌ای آن‌چنان بهره‌ای می‌جوییم و نه نظام‌نامه‌های حرفه‌ای محکمی وجود دارد که کارمان را بااخلاق حرفه‌ای هماهنگ کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.