پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گفتگو با مسئول واحد کودک و نوجوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س)؛

هنرجو: تلاش ما برای نسلی است که امام را ندیده است

حمید هنرجو مسئول واحد کودک و نوجوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(س)، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ضمن اشاره به ضرورت توجه به حوزه کودک و نوجوان از چگونگی شکل گیری این واحد در آغاز دهه هشتاد و فعالیت‌های آن توضیحاتی ارائه نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران هنرجو مسئول واحد کودک و نوجوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(س) با اشاره به زمینه‌های تشکیل واحد کودک و نوجوان این موسسه گفت: واحد کودک و نوجوان از آغاز دهه‌ی هشتاد شروع به کار کرد. این واحد با نظر به ضرورت توجه به حوزه کودک و نوجوان و با تاکید بر بسط آرا و اندیشه‌های حضرت امام برای نسل حاضر شکل گرفت. وی افزود: تلاش ما برای نسلی است که امام را ندیده است و به فراخور کیفیت تفکر و دریافت خود می‌تواند از دریای معارف اندیشه‌های امام بهره مند و سیراب شود.

هنرجو ضمن اشاره به اینکه ایده تشکیل واحد کودک و نوجوان با گروه‌ها و شوراهای تخصصی و به صورت قدرتمند و پویا شکل گرفت، بیان کرد: در ابتدای کار آقای سید علی کاشفی خوانساری این کار را متولی شد و واحد کودک و نوجوان را ایجاد کرد.

وی افزود: واحد کودک و نوجوان از سال 86 تلاش کرد تا مجموعه ای به نام «باشگاه قلم جماران» را تعبیه و معرفی کند. این باشگاه تلاش دارد تا از میان نوقلمان در حوزه‌های شعر و داستان و نقد ادبی و مقاله به عضو گیری بپردازد و و سعی می‌شود که با این اعضا ارتباط دائم برقرار باشد. طبیعی است که این اعضا در مقاطعی بسیار به واحد کودک و نوجوان کمک می‌کنند مثلا در همایش سالانه «یار و یادگار» همین اعضا در جذب داوران و چهره‌های شاخص و همنچنین رساندن فراخوان ها به نقاط دور و نزدیک کشور کمک می‌کنند. امروز اعضای فعال ما که در باشگاه قلمی جماران حضور دارند از چهره‌های شناخته شده شعر و ادب هستند.

هنرجو با تاکید بر اینکه فرهنگ بر اساس نیازهای مخاطبان و جوشش و کاوش فکری مولدان ومولفان شکل می گیرد، اظهار داشت: هیچ دستورالعملی نمی‌تواند به پیدایش آثار دست اول ادبی و تربیت نسل «قلم به دست» منجر شود اما از آنجایی که مضامین و محورهای فکری خوبی در دستگاه منتسب به حضرت امام وجود دارد و موسسه همان‌گونه که از نامش پیداست آرا و آرمان انسانی و الهی امام را منعکس می‌کند و تلاش دارد اولاً نام و یاد امام را به نسل های بعد منتقل و معرفی کند و دوم اینکه اندیشه امام را در قالب هنر و فرهنگ و ادبیات بسط دهد.

وی تاکید کرد: ارزش و ماندگاری کلام آمیخته با هنر بسیار زیاد است. آن چنان که مقام معظم رهبری فرموده‌اند:«هیچ اندیشه‌ای در تاریخ ثبت نخواهد شد مگر اینکه با هنر و ادبیات آمیخته گردد». در واحد کودک و نوجوان و معاونت فرهنگی موسسه ما تلاش داریم بتوانیم به مخاطب نوجوانمان که قدرت انتخاب بالایی هم دارد شخصیت امام را از وجوه مختلف بشناسانیم. در برابر شخصیت امام از آن جهت که یک مقبولیت بزرگ اجتماعی دارند و معمار انقلاب اسلامی بودند و هم از آن جهت که تفکر ایشان جهان را تحت تاثیر قرار داده‌است‌، هنر و ادبیات باید نقش بزرگ خود را ایفا کند. ضمن اینکه بحث کودک و نوجوان هم با توجه به حساسیت مخاطب بحثی عمیق‌تر است و جای تامل کارشناسانه‌ی جدید دارد.

هنرجو ادامه داد: واحد کودک و نوجوان برنامه‌های بلند‌مدت و کوتاه مدت مختلفی دارد. در نگاه کوتاه مدت‌، انتشارات نشریان هفتگی دوست، همایش‌ها و جشنواره های فصلی و سالانه و نمایشگاه‌ها پوشش داده می‌شود و برای ایجاد بستر گردهمایی نوقلمان و چهره‌های شاخص ادبی و تعامل این دو نسل باهم تلاش می‌شود در نگاه بلند مدت نیز تلاش می‌شود که یک افق حداقل 5ساله را برای خود ترسیم کنیم و با توجه به آن کار بکنیم از این جمله است تلاش برای نشر کتاب داستان و رمان و مجموعه‌ها‌ی شعر که با موضوعیت امام و انقلاب توسط نویسندگان حرفه‌ای تالیف می‌شود.

هنرجو در پایان اضافه کرد: درکنار این کارها واحد کودک و نوجوان بر آنچه در میان ناشران کودک و نوجوان با موضوع امام و انقلاب چاپ می‌شود‌، نظارت دارد و مشاور و راهنمایی تخصیصی ارائه می‌دهد‌.

شایان ذکر است باشگاه قلم جماران و نشریات هفتگی دوست کودک و خردسال زیر مجموعه‌ی واحد کودک و نوجوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(س)، به فعالیت مشغول هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.