حجت الاسلام و المسلمین حشمتی معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ضمن اشاره به حضور سه نسل از شاعران و فعالان حوزه ادبیات انقلاب اسلامی در مراسم ادامه داد: حرکت های ادبی را بیشتر باید با کیفیت آن و نه کمیت سنجید و مراسم و محافل این چنینی باعث رونق این تلاش ها می شود.

 

 

 

اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار روز پنج شنبه پنجم اسفندماه در محل حوزه هنری ضمن معرفی برگزیدگان این دوره خود به تجلیل از دوشخصیت ادبی، استاد حمید سبزواری شاعر برجسته انقلاب اسلامی و مهدی قیصری نویسنده روایت داستانی زندگی آیت الله شهید سید مصطفی خمینی با عنوان لطف پنهان پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین حشمتی معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ضمن اشاره به حضور سه نسل از شاعران و فعالان حوزه ادبیات انقلاب اسلامی در مراسم ادامه داد: حرکت های ادبی را بیشتر باید با کیفیت آن و نه کمیت سنجید و مراسم و محافل این چنینی باعث رونق این تلاش ها می شود. استاد حمید سبزواری نیز همواره محافل ادبی شان حتی در حد چند نفر در منزل شخصی یا منزل دیگر دوستان برگزار می شود که یکی از محافل خوب و پررونق ادبیان انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام و المسلمین حشمتی در ادامه با اشاره به بخش ویژه جشنواره افزود: اگر نبود خورشید حضور حضرت امام(س) نبود ما تازه می توانستیم متوجه اهمیت حضور شخصیت های شهید حاج سیدمصطفی و حاج سیداحمدآقای خمینی می شدیم که نقش مهمی نیز در انقلاب اسلامی داشته اند و آنها را از دست داده ایم. دشمن، در مقیاسی بزرگتر از صدام و یا شاه، توانستند مهره مهم و ارزشمندی را از انقلاب اسلامی جدا کردند؛ علامه ای که به سن بیست سالگی نرسیده به درجه اجتهاد می رسد و حرف های بسیاری در حوزه دین و فقه دارند و وارد حوزه تفسیر می شود و اگر تفسیر ایشان ترجمه شود با وجود آن که قصد داشتند تفسیر جامعی تدوین کنند و فرصت نکردند، جایگاه ایشان شناخته خواهد شد.
وی افزود: شهید حاج سیدمصطفی و حاج سیداحمدآقای خمینی و حاجیه خانم ثقفی پروانه هایی بودند که دور وجود حضرت اما(س) سوختند که همه عشق شان نیز این بود که حضرت امام(س) در آن هدف الهی که دارند به نتیجه برسند. حاج آقا مصطفی از خودش هیچ اظهار وجودی نمی کرد و همیشه پروانه وار دور حضرت امام چرخ می زد و ایشان را مراقبت می کرد. آثار علمی بسیاری از ایشان به جا مانده است و به امید خدا باید دوستان و هم درس های ایشان باید در موردشان سخن بگویند و دیگران قلم بزنند تا شخصیت شان شناخته شود.
حجت الاسلام و المسلمین حشمتی معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در ادامه با دعوت از استاد محمد حسین ممتحنی مشهور به حمید سبزواری هدیه و تقدیرنامه جشنواره را به ایشان اهدا نمود.
در ادامه استاد سبزواری با حضور بر جایگاه ضمن سخنان کوتاهی قطعه شعری با عنوان "شب رویش سپیده" از مجموعه سرود سپیده با مطلع: "شبی که در دل آن شب سپیده می رویید/مرا امید رهایی به دیده می رویید" قرائت نمود.
استاد سبزواری با اشاره به مبارزات حضرت امام خمینی(س) گفت: ایشان در عصری به یاری اسلام قیام کرد که همه نشانه های اسلام را داشتند از بین می بردند و اگر هم توفیقاتی نصیب بنده شد از شناخت آن بزرگوار و کمکی بود که خداوند متعال به من کرد، من کاری نکردم، خجلم می بخشید بنده را. وظیفه هر انسان حق طلب است که از افرادی که حق را در این مملکت یاری کردند و اسلام را به این مملکت برگردانند در این راه شهید شدند و شهید دادند؛ من چه کار کردم.
استاد حمید سبزواری در سال 1304 در سبزوار به دنیا آمد. ایشان جامع المقدمات را نزد میرزا حبیب جوینی خوانده است. بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ متواری و مخفی شد. لیکن بعدا خود را به شهربانی سبزوار معرفی کرد و چهار سال در وضعیت بلاتکلیفی و تعلیق طی کرد تا سرانجام تبرئه شد. ابتدا به شغل معلمی مشغول شد، سپس کارمند بانک بازرگانی در تهران شد و بعد به سرودن شعر روی آورد و در عرصه های اشعار حماسی، عرفانی اعم از قصیده، غزل، دوبیتی، رباعی و شعر نو به خلق اثر پرداخت.
استاد محمد حسین ممتحنی مشهور به حمید سبزواری در رشته ادبیات تحصیل کرده و سال ها سابقه تدریس در همین رشته را در کارنامه دارد.
استاد سبزواری دارای نشان درجه یک هنر می باشند و کتاب شعرشان با عنوان (سرود درد) در سال 1375 به عنوان کتاب سال شناخته شد.
سرود درد، سرود سپیده، سرود دیگر، کاروان سپیده، یاد یاران و گزیده ادبیات معاصر برخی از آثار استاد حمید سبزواری هستند. دو سرود ماندگار «خمینی ای امام» و «الله اکبر، خمینی رهبر» از سروده های این شاعر و سخنور معاصر انقلاب است.
شعر حمید سبزواری ‌شناسنامه انقلاب است، زیرا کمتر حادثه یا رویدادی است که انعکاس از آن درشعر او نباشد. شاعری که با حساسیت ویژه خویش، ‌هر رویداد مهم تاریخ معاصر ایران را با گل واژه های شعرش در حافظه زمانه نقش کرده است تا آیندگان از یاد نبرند که نسل گذشته در چه شرایط دشواری از آرمان های خود دفاع کرده است.
در بخش دیگری از مراسم نیز از مهدی قیصری پژوهشگر ادبی و نویسنده روایت داستانی زندگی آیت الله شهید سید مصطفی خمینی با عنوان لطف پنهان تجلیل به عمل آمد.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.