یک استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نباید به نام عاشورا جوانان را نسبت به عاشورا بدبین کنیم، تصریح کرد: ما نمی توانیم در همه کارهای مردم دخالت کنیم؛ اینها است که مردم را می رنجاند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی خلجی در عزاداری شب عاشورای حسینیه دارالزهراء(س) با بیان اینکه روایاتی که از اهل بیت (علیهم السلام) در مورد اقامه عزا آمده اغلب راجع به امام حسین (ع) است، گفت: ما به گذشته دور، یعنی هزار و چهارصد سال قبل، می رویم؛ به خاطر گذشته گرا بودن ما نیست. اسلام شجره طیبه ای است که ریشه در عمق دلها دارد. اگر به گذشته می رویم برای این است که در عمق تاریخ هزار و چهارصد ساله ما مخازنی است که در دل آن گنجینه ای که می تواند ما را به سعادت برساند.

این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: کهنه بودن و تاریخی شدن یک مسأله و به گذشته رفتن یک مسأله دیگر است. اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) و آموزه ها، حرکت ها و موضع گیری های آنها طراز قرآن است. همچنان که قرآن همواره شاداب است آن تعالیم هم همواره شاداب هستند. عاشورا یک حرکت و حقیقت فراگیر است. به همین دلیل همه مردم در شهر روستا و حتی در سیاه چادرها عزا بر پا می کنند. امام رضا (ع) فرمود اگر می خواهید گریه کنید برای حسین (ع) گریه کنید.

وی تصریح کرد: اولین کسی که روضه حسین (ع) خواند زینب بود؛ افزون بر اینکه همه پیامبران از آدم تا خاتم برای امام حسین (ع) متأثر شدند، برای اینکه او را ذخیره خود می دانند. امام حسین (ع) برای دفاع از اسلام قیام نکرد؛ برای دفاع از ادیان الهی قیام کرد. چون بخشی از قرآن در مورد ادیان دیگر است. یکی از هدف های قرآن زدودن غبار تحریف از چهره انبیاء است. خداوند در سوره یوسف در حساس ترین صحنه عصمت یوسف را اثبات کرده است. سوره مریم آمد تا دامن ایشان را از هرگونه تهمت مبرا بداند. سوره های دیگر در مورد سایر انبیاء نیز همین طور است.

خلجی گفت: بنی امیه به هیچ وجه اسلام نیاوردند؛ برق شمشیر مجاهدان اسلام را دیدند و از ترس جانشان لا اله الا الله گفتند و دنبال فرصت بودند و لذا وقتی فرصت پیدا کردند کفر نهان خودشان را ظاهر کردند. معنای قیام امام حسین (ع) فقط این نیست که یزید شراب می خورد. معنی آن این است که بنی امیه می خواستند بساط وحی را برچینند. لذا سید الشهداء (ع) در یک شرایط حساس قیام کرد برای اینکه راه دیگری وجود نداشت.

وی ادامه داد: اینکه انسان خون خودش را بدهد در صورتی است که جامعه مبتنی بر حکومتی است که ساختار آن ظلم و ستم است؛ حکومتی که هرکس در آن قرار بگیرد فاسد می شود و رشوه می گیرد. لذا اینکه یزید فاسد است یک طرف، اما امام حسین (ع) فرمود وقتی اسلام حاکمی مثل یزید داشت باید فاتحه اسلام را خواند. یعنی زحمت همه انبیاء به فنا رفته است. به همین دلیل امام حسین (ع) وارث انبیاء است.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: علمای قوم به امام حسین (ع) می گفتند رفتن شما درست نیست. امام فرمود منطق من با شما فرق دارد. منطق عشق فراتر از عقل است. مگر حسین (ع) و کسانی که مثل حسین (ع) هستند می توانند این همه فجایع را تحمل کنند؟ وقتی امام حسین (ع) زمین افتاده و می بیند که لشکر سمت خیمه ها می رود، می گوید آزادمرد باشید و تا من زنده هستم به حرم من متعرض نشوید. آیا این شعار کهنه شده است؟ ما به چند شخصیتی می اندیشیم که زبدگان تاریخ هستند و هرکدام برای نسل امروز و به خصوص جوانی که خود را گم کرده بهترین الگو هستند.

وی افزود: عاشورا یک دریای عمیق است و ارزش دارد که مردم هر سال آن را زنده بدارند و این به طور طبیعی در طول تاریخ باقی مانده است. ائمه معصومین (علیهم السلام) ایام عاشورا همه کارهای علمی و اجتماعی خود را تعطیل و اقامه عزا می کردند. می خواستند این موج ها تا ابدیت ادامه داشته باشد. این خون تا ابد می جوشد و اقامه عزا تا ظهور امام زمان (عج) باید ادامه پیدا کند تا مبارزه حق و باطل همواره در ذهن ها زنده شود.

خلجی در مورد جاذبیت سید الشهدا (ع) گفت: ما و همه آزادگان عالم امام حسین (ع) را به دو جهت می شناسیم. عزاداری خیلی ارزش دارد اما مقصود نیست؛ صراط مستقیمی است که ما را به یک هدف راهنمایی می کند. امام رضا (ع) فرمود گریه کنید برای اینکه مکتب آل محمد (ص) زنده شود؛ برای اینکه مردم از ظلم بیزار شوند و با بی عدالتی مبارزه کنند. وقتی جامعه دچار تبعیض شد و فاصله طبقاتی به وجود آمد معنایش این است که عدالت نیست. عدالت نباشد دین معنا پیدا نمی کند.

وی با تأکید بر اینکه تبعیض بد بلایی است، ادامه داد: ویکتور هوگو می گوید تبعیض آنقدر گسترده شده که به قبرستان های ما هم رسیده است. اینها بیماری است. در جامعه ای که یاد امام حسین (ع) می شود نباید تبعیض باشد و در جامعه ای که برای امام حسین (ع) این چنین با شکوه عزاداری می شود نباید کارهای مردم به وسیله رشوه خواری انجام بگیرد، نباید رشوه خواری مطرح باشد، نباید بدون پارتی کسی نتواند در جایی شاغل شود. اگر همه اینها از بین رفت آن وقت ما حسینی شدیم. بنابر این عزاداری راه مقدسی است اما مقصد فراتر از این است. مقصد احیای امر آل محمد (ص) است تا در ذهن و دل مردم حسین (ع) و تعالیم حسین زنده بماند. حرکت امام حسین (ع) از پیش ولید تا لحظه شهادت یک دانشگاه است.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: مسأله دوم این است که هر حقیقتی در اثر گذشت زمان دچار تحریف می شود. متأسفانه عاشورا در طول تاریخ دچار چیزهایی شده که در شأن عاشورائیان نیست. لذا بر علما، دانشمندان و اهل فکر لازم است که همیشه از این عرصه الهی آفت زدایی کنند. گذشته از آن، امام حسین (ع) شعارهایی داده که به قدری این شعارها روشن و صریح هستند انسان به سادگی می تواند به کلمات امام و یارانش پی ببرد.

وی تأکید کرد: عاشورا بسیاری موارد مورد سوء استفاده قرار گرفته است. بنی عباس زیر پرچم عاشورا با امویان رو به رو شدند؛ به بهانه آل محمد (ص) می خواستند به مقاصد خود برسند. نباید از عاشورا استفاده ابزاری شود. نباید به نام عاشورا جوانان را نسبت به عاشورا بدبین کنیم. من اعتقاد دارم در این کشور محال است کسی به سیدالشهدا (ع) توهین کند. دوستان امام حسین (ع) را از امام حسین نرنجانیم.

خلجی با اشاره به حاشیه های یک مسابقه فوتبال گفت: آیت الله بروجردی به یکی از شاگردان خود گفت ممکن است خداوند بسیاری از علما را به خاطر احتیاط بی مورد مؤاخذه کند. وقتی شما دخالت کنید آنها هم عکس العمل نشان می دهند. ما نمی توانیم در همه کارهای مردم دخالت کنیم. اینها است که مردم را می رنجاند. هیچ قدرتی نمی تواند جلوی امر به معروف و نهی از منکر را بگیرد. اما مشکل ترین مسأله در امر به معروف و نهی از منکر نحوه اجرای آن است.

وی گفت: حسین (ع) را دوست داریم چون حسین (ع) دوست داشتنی است. وقتی انسان رشد شخصیت پیدا کرد آن وقت همه رفتار او نشانه رشد فکری او خواهند شد. حسین (ع) سزاوار ستایش است و کسی است که باید او را دوست داشت؛ پس حسین (ع) کهنه نشده و همواره تازه است. حکیمانه گفتند که کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا. یعنی در حقیقت حسین (ع) جهانی و جاودانه است. ما باید امام حسین (ع) را درست معرفی کنیم. باید از اقامه عزا استفاده بهینه کرده و مردم را تشویق کنیم که حسینی باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.