معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی گفت: همایش قرآن و امام خمینی (س) روز دهم آبان توسط وزارت ارشاد و زیر نظر مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری نهادهای مختلف در برج میلاد برگزار می شود. در این همایش 600 مقاله از جمله 45 مقاله خارجی ارائه شده است.

حجت الاسلام محمدرضا حشمتی در نشستی خبری به تشریح برنامه های چهاردهمین آزمون سراسری قرآن و عترت، همایش قرآن و امام خمینی(س)، هفته های قرآن و عترت و جشنواره های قرآن پرداخت و گفت: امسال 3 اتفاق در حوزه قرآن و عترت در حال افتادن است. همایش ملی و بین المللی تحت عنوان «قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی(س)» است که توسط وزارت ارشاد برگزار می شود و شخص وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ریاست آن را به عهده دارند.

وی در ادامه گفت: این همایش با همکاری وزارت های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداری تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جهاد دانشگاهی به ویژه خبرگزاری ایکنا، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، موسسه تتنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و جامعه المصطفی(ص) انجام خواهد شد.

حشمتی افزود: این همایش در تاریخ دهم آبان در برج میلاد برگزار می شود. دبیر این همایش حجت السلام و المسلمین محمد علی خسروی است. معاونت قرآن و عترت مطالب این همایش را خریداری می کند. بخشی از مطالب آن در حال چاپ است. حدود ۶۰۰ مقاله به همایش رسیده است که نزدیک ۴۵ تا از اینها خارجی اند و ۲۰ تا از این مقالات خارجی پذیرفته شده و آثارشان چاپ شده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در نیمه دوم امسال نیز هفته‌های قرآن و عترت را برگزار می‌کنیم. استان‌های زیادی را برای برگزاری این هفته‌ها مدنظر داشتیم اما امسال برنامه را در هشت استان برگزار می‌کنیم. در تمام استان‌ها ستاد قرآن و عترت تشکیل شده و در طول هفته جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و آثار هنری برای عموم برگزار می‌شود.

وی درباره موضوع سوم توضیح داد: : در 22 آبان ماه آزمون سراسری در حوزه قرآن با حضور 62 هزار متقاضی، در 300 شهرستان و در 16 رشته برگزار می‌شود. از امسال هر سال آبان ماه آزمون سراسری در حوزه قرآن برگزار می‌شود.

حافظان قرآن پیش از انقلاب کمتر از انگشتان دست بودند

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خسروی درباره همایش قرآن و امام خمینی (س)، با بیان این مقدمه که شکی نیست که نظام جمهوری اسلامی برمبنای تعالیم قرآن بنا شده است گفت: آثار این بنای جامعه ای بر مبنای اسلام را می توان در این دید که حافظان قرآن پیش از انقلاب اسلامی کمتر از انگشتان دست بودند و نمی توانسنیتم به چهره های زیاد و برجسته قاریان قرآن مختلف اشاره کنیم. در حالی که امروز به لطف خدا هزاران حافظ و قاری قرآن داریم.

وی ادامه داد: آنچه خلا آن در نظام جمهوری اسلامی کاملا مشهود است مباحث معرفتی قرآن است که باید آثارش در اعمال مسئولان و مردم نمود داشته باشد، ولی باید اقرار کنیم که در این بعد ضعیف هستیم و توقع جوانان ما این است که ما باید در عمل به قرآن پیشرو دیگر جوامع باشیم، در حالی که هنوز به این نتیجه نرسیده ایم.

دبیر همایش بین‌المللی قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی(س) با بیان اینکه یکی از مباحث کاربردی در باب اینکه قرآن را در عمل افراد جامعه نقش دهیم، توجه به دیدگاه های امام خمینی است، اظهار کرد: برای عملکردن به قرآن در زندگی می توان به دیدگاه های امام خمینی(س)، توجه کرد. امام معتقد بودند که قرآن مهجور مانده است و می گفتند حتی تفاسیری که بر قرآن نوشته می شود تفسسیر نیست. همچنین می فرمودند همه قرآن نازل شده است برای یک کلمه و آن معرفت الله است و معرفت الله زمینه تزکیه و تهذیب را فراهم می کند.

خسروی با اشاره به اینکه در زمینه دیدگاه های امام خمینی درباره قرآن تحقیق های زیادی شده است، گفت: ما باید این تحقیقات را به مرحله عمل برسانیم به همین منظور تصمیم به برپایی همایشی با موضوع قرآن در اندیشه امام خمینی گرفتیم. چرا که حضرت امام پیش از برقرار کردن حکومتی بر پایه جمهوری اسلامی فلیسوف و قرآن شناس بودند و ما باید این زمینه های وجودی امام را به جوانانمان آموزش دهیم.

وی درباره جزییات همایش قرآن و امام خمینی توضیح داد: در این همایش که روز 10 آبان در برج میلاد برگزار می شود، 600 مقاله ارائه شده است که 45 مقاله خارجی هستند. علاوه بر این ما به فراخوان های ارائه شده اکتفا نکردیم، و صفارش 30 مقاله به 30فرد متخصص دادیم که بخشی از آنها در همایش توزیع خواهند شد.

دبیر همایش بین‌المللی قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی(س) در ادامه تاکید کرد: بحث قرآن و امام بحث اندیشه است و پایان ناپذیر است چرا که قرآن معجزه پایان ناپذیر است. به همین خاطر برنامه های ما در این باره بعد از همایش تمام نمی شود و بنا داریم از این به بعد به طور مرتب در طول سال جلسه هایی مختلف را برگزار کنیم و حتی تلاش می کنیم همایش های دیگری نیز برگزار نماییم.

خسروی در پایان توضیحات خود بیان کرد: ما برای برگزاری این همایش 16 جلسه مرتبط و در کمیته های علمی مشخص برگزار کردیم و در آن برنامه را از جنبه های مختلف بررسی کردیم. یکی از اعضای این کمیته که اشاره به نام آن واجب و حائز اهمیت است، مرحوم دکتر صادق آیینه وند بود که در این راستا کمک های زیادی به ما کردند و یادشان گرامی باد.

آغاز به کار استان ها برای برپایی هفته های قرآنی

در ادامه اصغر امیرنیا، مدیرکل ترویج و تبلیغ معاونت قرآن و عترت با بیان این‌که «ما از تمام ظرفیت‌های استان‌ها برای ترویج فعالیت‌های قرآنی بهره برده‌ایم» گفت: هفته‌های قرآنی در هشت استان برگزار می‌شود. هدف ما گسترش مفاهیم قرآنی است آن هم با زبان هنر که بتوانیم استعدادهای بالقوه را در سراسر کشور شناسایی کنیم و آنها را به جامعه معرفی کنیم.

امیر نیا در ادامه با اشاره به محدودیت بودجه برای برگزاری این هفته های قرآنی در همه کشور ادامه داد: ما در 8 استان کرمانشاه، فارس، اردبیل، سیستان بلوچستان، مازندارن، ایلام، کردستان و جنوب استان کرمان این هفته های قرآنی را برگزار می کنیم.

وی با اشاره به اینکه قرآن به قدری ظرفیت دارد که هر کس بخواهد در حوزه قرآن هر عملی داشته باشد امکانش فراهم است، ادامه داد: این امر به ما اجازه داده است که در زمینه های مختلف استعداد های کشور را شناسایی کنیم، اسشتعداد هایی که در زمینه های مختلف فرهنگی، ادبی، صناعی دستی، فیلم و... وجود دارند.

مدیرکل ترویج و تبلیغ معاونت قرآن و عترت گفت: در هفته‌های قرآنی سرفصل‌هایی همچون شعر، مسابقات آواها و نغمه‌ها، اذان، تواشیح، نقاشی، عکس، پوستر، گرافیک، جشنواره صنایع دستی، هنرهای نمایشی، تئاترهای خیابانی، نماهنگ، پویانمایی و نشست کارگروه های علمی و فروش محصولات قرآنی را داریم.

وی تاکید کرد: نزدیک به 90 درصد از دستگاه‌های کشور در فعالیت‌های هفته‌های قرآنی حضور دارند. بحث قرآن و ایثار را در این هفته‌ها به صورت جدی دنبال می‌کنیم و المان‌های قرآنی را در میادین و بوستان‌ها برپا می‌کنیم. همچنین در آموزش و پرورش زنگ انشای قرآنی داریم و می‌خواهیم که از تمام ظرفیت‌های استان‌ها برای فعالیت‌های قرآنی بهره ببریم.

امیرنیا در پایان به زمان بندی اجرای برنامه ای استان ها اشاره کرد و گفت: استان کرمانشاه در دی ماه، فارس در آذر ماه، اردبیل، سیستان، کردستان، ایلام ،مازندارن و جنوب کرمان در دهه فجر برنامه های خود را ارائه می دهند.

22 آبان تاریخ برگزاری چهاردهمین آزمون سراسری قرآن

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی پروانه مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت، درباره جزئیات برگزاری آزمون قرآنی توضیح داد: چهاردهمین آزمون قرآن کریم در روز 22 آبان ماه در 300 شهرستان کشور و در 16 رشته مختلف برگزار خواهد شد.

وی درباره رشته های ثبت نامی داوطلبان این آزمون، تصریح کرد: 62 هزار متقاضی برای این آزمون داشتیم که بیش از 70 درصد از ثبت نام کنندگان در رشته حفظ بودند. 24 درصد رشته ترجمه و مفاهیم، 3 درصد در رشته تهلیل و سه درصد در رشته ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه شرکت کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت با اشهر به اینکه داوطلبان خانم به طور قابل ملاحظه ای بیشتر هستند، گفت: 81 درصد از شرکت ککندگان را بانوان و 19 درصد را آقایان تشکیل می دهند. همچنین 73درصد از شرکت کنندگان بالای 15 سال و 23 درصد از این شرکت کنندگان زیر 15 سال هستند.

پروانه درباره آمار رتبه استان ها در تعداد داوطلبین، بیان کرد: بالاترین آمار در کشور به ترتیب مربوط به استان‌های اصفهان، البرز، خراسان رضوی، یزد، خوزستان و اردبیل است و بالاترین آمار شهرستان‌ها به ترتیب مربوط به شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، اصفهان، کرج، خلخال و یزد است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.