برنده نوبل ادبیات 13 مهر معرفی می شود

آکادمی سوئدی نوبل تاریخ معرفی برنده جایزه نوبل ادبیات این دوره را اعلام کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، وب‌سایت جایزه نوبل روز پنجم اکتبر (۱۳ مهرماه) را به عنوان تاریخ معرفی برنده نوبل ادبیات امسال اعلام کرد.

وب‌سایت جوایز نوبل نوشت: «آکادمی سوئدی تصمیم گرفته نام برنده جایزه نوبل ادبیات امسال را روز پنج‌شنبه، پنجم اکتبر در ساعت یک بعدازظهر اعلام کند.»

اعلام نام برنده امسال می‌تواند اندکی از حواشی جایزه نوبل ادبیات سال گذشته بکاهد. سال گذشته ۱۸ عضو آکادمی نوبل «باب دیلن» ـ خواننده آمریکایی ـ را به عنوان برنده نوبل ادبیات برگزیدند و جنجال‌های بسیاری به پا کردند. «دیلن» اولین خواننده و ترانه‌سرایی بود که مهمترین جایزه دنیای ادبیات را به دست آورد، اما تا چندین هفته هیچ اظهارنظری درباره کسب این جایزه مطرح نکرد.

حواشی جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۶ وقتی بالاتر گرفت که «دیلن» اعلام کرد قصد ندارد در مراسم رسمی اعطای جوایز نوبل که ماه دسامبر گذشته در استکهلم برگزار شد، شرکت کند. سرانجام پس از اظهارنظرهای مختلف از سوی اعضای آکادمی و نویسندگان و هنرمندان متعدد، تصمیم بر این شد که مراسم اصلی بدون حضور «دیلن» برگزار شود و او طی مراسمی تقریبا خصوصی، سخنرانی خود را ایراد و جایزه حدود یک میلیون دلاری‌ نوبل را از آن خود کند.

براساس گمانه‌زنی‌ها امسال «نگوگی وا تینگو» ـ نویسنده مطرح کنیایی ـ بالاتر از «موراکامی» بیشترین شانس را در میان کاندیداهای احتمالی کسب نوبل ادبیات دارد. «لد بروکس» شانس او را چهار به یک دانسته،‌ در حالی‌که این رقم برای نویسنده «جنگل نروژی» پنج به یک است. در این دوره بعد از رمان‌نویس کنیایی و نویسنده ژاپنی، نوبت به «مارگارت اتوود» کانادایی که رمان‌هایی چون «قصه ندیمه» و «آدمکش کور» را نوشته، ‌می‌رسد. شانس او را برای دستیابی به جایزه نوبل ادبیات،‌ شش به یک اعلام کرده‌اند. 

«کلودیو ماگریس» نویسنده و مترجم ایتالیایی که جایزه‌های «فرانتس کافکا» و «پرنس آستوریاس» را در کارنامه‌اش دارد و «خاویر ماریاس» نویسنده و مترجم مشهور اسپانیایی و برنده جوایز «ایمپک دوبلین» و «فورمنتور»، از دیگر نام‌هایی هستند که پس از «اتوود» بیشترین شرط‌بندی در سایت «لدبروکس» روی آن‌ها انجام شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید