100 هزار یورو اعتبار برای حفظ مردان نمکی زنجان

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان با اعلام این که موسسه هنکل آلمان ۱۰۰هزار یورو برای نگهداری، حفاظت و تجهیز سالن مردان نمکی موزه باستانشناسی زنجان در نظر گرفته است، گفت: این اعتبار تا پایان سال جاری محقق می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یحیی رحمتی در این باره افزود: علاقه دانشگاه‌های بوخوم و آکسفورد، به ویژه دانشگاه بوخوم آلمان به عنوان مرجع باستان شناسی، برای تحقیق و کاوش در این معدن نشان از اهمیت و غنای این سایت باستانشناسی دارد و آنچه از این کاوش‌ها به دست آمده پازل ایران در ادوار مختلف را تکمیل کرده است.
وی با تاکید بر اهمیت سایت باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد، در خصوص ثبت جهانی آن عنوان کرد: معدن نمک و یافته‌های آن جزو اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی کشور برای ثبت در فهرست آثار جهانی است که به علت سهمیه محدود کشورها این روند زمان‌بر است‌.
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: بافت پارچه‌های به دست آمده از معدن نمک چهرآباد زنجان در دوره هخامنشی بی‌بدیل است و در هیچ یک از موزه‌های دنیا نمی‌توانیم نظیر آنها را پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: در هیچ یک از موزه‌های دنیا مستنداتی از پوشش مردمان عادی در دوره هخامنشی نداریم و تنها مستندات موجود لباس تن مرد نمکی است.

رحمتی در خصوص پیشینه چاقوسازی زنجان و یافته‌های معدن نمک چهرآباد بیان کرد: پژوهش‌های اولیه بر این باور بود که چاقوسازی زنجان از دوره صفوی پایه‌گذاری شده که یافته‌های معدن نمک عمق قدمت چاقوسازی زنجان را به 2هزار و 300 سال پیش برد.

وی در خصوص معدن نمک چهرآباد اعلام آمادگی کرد و تصمیم بر این شد که پژوهش‌ها به صورت مشترک صورت بگیرد. این تیم تجارب زیادی در زمینه کاوش روی معادن باستانی از جمله معادن نمک دارد و همان سال، فصل اول پژوهش‌ها به صورت مشترک از سر گرفته شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید