نگارخانه های تهران حال و هوایی عاشورایی گرفتند

هفته دوم مهر ماه با برپایی نمایشگاه‌هایی با موضوع محرم و عاشورا در گالری‌ها و نگارخانه‌های تهران حال و هوای دیگری به خود گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، گالری‌ها و نگارخانه‌های تهران در دومین هفته از نخستین ماه پاییز با حال و هوای متفاوتی به استقبال علاقه‌مندان و مخاطبان هنرهای تجسمی می‌روند.

این هفته همچون جمعه‌های گذشته شاهد افتتاح نمایشگاه‌های متعدد و متنوع نیستیم، بلکه به دلیل مصادف شدن این روزها با ایام عزاداری امام حسین تعدادی از گالری و نگارخانه با برگزاری نمایشگاه‌هایی با محوریت عاشورا به استقبال این ایام رفته‌اند.

عکس این بار توانست بدون حضور نقاشی به هنر اول گالری گردی این هفته بدل شود و این مسئله با توجه به قدمتی که نقاشی در تاریخ هنری ایران در موضوعات آیینی از جمله عاشورا و محرم دارد، قابل توجه است.

همچون سالیان گذشته مسابقات هنری هم با محوریت عزاداری‌های محرم و مضامین عاشورایی توسط مراکز فرهنگی و هنری برپا می‌شود. ستاد اقامه نماز جمعه هم مسابقه عکس با موضوع نماز ظهر عاشورا برگزار کرده است.

در ادامه با جزییات نمایشگاه‌های هنرمندان و آثارشان بیشتر آشنا خواهید شد.

خانه هنرمندان ایران: گالری‌های خانه هنرمندان طبق روال هر ساله‌ای که در ایام محرم دارند، در این هفته با برپایی نمایشگاه‌هایی با محتوای عاشورایی در این عرصه پیشگام شده‌ است.

نمایشگاه عکس زنده یاد علیرضا سلطانی با موضوع برگزاری مراسم محرم در کشور، این روزها در نگارخانه بهار میزبان علاقه‌مندان است. سلطانی که بیش از چهار دهه در حرفه عکاسی فعالیت می‌کرد با رسانه‌هایی همچون خبرگزاری ایلنا، موج و روزنامه ابرار همکاری داشت و بسیاری از عکس‌های وی از مراسم‌های سیاسی فرهنگی و ورزشی هم اکنون به عنوان تاریخ تصویری استفاده می‌شود.

در این نمایشگاه 27 اثر این هنرمند به همت دوستانش گردآوری شده است و علاقه‌مندان تا 11 مهر فرصت دارند از این آثار دیدن کنند.

دیگر نمایشگاهی که این روزها در نگارخانه تابستان پذیرای علاقه‌مندان است، نمایشگاه عکسی به یاد وحید سهرابی ابد است که «جزیره» نام دارد و تا 11 مهر برپا خواهد بود. سهرابی متولد ۱۳۶۸ در شهرستان بهار استان همدان و عکاس خبرگزاری ایسنا بود. از موفقیت های او می توان به کسب مقام عکاس برگزیده بخش زیر ۲۵ سال تصویر سال ۱۳۸۹ اشاره نمود.

همچنین در این ایام، در نگارخانه نامی دو پرده نقاشی قهوه‌خانه‌ای اثر محمد فراهانی با محوریت سوگواری امام حسین به تماشا گذاشته شده است. فراهانی تنها بازمانده نقاشی قهوه خانه‌ای بود که سال‌های طولانی در زمینه این هنر سنتی در سازمان میراث فرهنگی کشور فعالیت کرد و در طول بیش از سه دهه از فعالیت هنری‌اش آثار فراوانی را خلق کرد. او در سال 91 درگذشت.

موزه عکاسخانه شهر: نمایشگاهی از عکس‌های تاریخی مرتبط با محرم در طول تاریخ ایران با عنوان «سوگواران» برپا شده است. این نمایشگاه دو بخش دارد که بخش اول آن که شامل 23 تصویر است در این موزه به روی دیوار رفته است.

با این تصاویر می‌توانید در تاریخ سفر کرده و با آداب و رسوم عزاداری گذشتگان آشنا شوید. علاقه‌مندان می‌توانند تا 9 مهر ماه از این آثار دیدن کنند.



نگارخانه برج آزادی: نمایشگاهی از دست آفریده های عاشورایی همزمان با دهه اول محرم در این سالن آینه به تماشا گذاشته شده است. این نمایشگاه دربردارند 30 اثر است که با استفاده از هنر طلا کوبی و علامت سازی و با مهارت خاصی خلق شده اند.

نمایشگاه دست آفریده‌های عاشورایی تا 12 مهر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب: نخستین نمایشگاه عکس آیدین روشن‌ضمیر با موضوع شیرخوارگان حسینی به یاد او برپا شده است. در این نمایشگاه که «کودکان عاشورایی» نام دارد 21 اثر به تماشا گذاشته شده است.

روشن ضمیر فعالیت خود را در حوزه عکاسی از سال ۷۸ آغاز کرده و در چند جشنواره عکس خبری، سال و نمایشگاه گروهی شرکت داشته است. او متولد سال 1359 بود و در رشته روابط عمومی تحصیل کرده بود و علاوه بر عکاسی در هنرهای تجسمی نیز تخصص داشت. علاقه مندان تا 11 مهر می‌توانند از این آثار دیدن کنند.

نگارخانه لاله: این نگارخانه در ایام محرم میزبان نمایشگاه عکس «سوگواران» است، در این نمایشگاه که به عکس های تاریخی از عزاداری های مردم ایران در محرم اختصاص دارد ۳۲ تصویر با چیدمانی تازه به نمایش گذاشته شده است.

این مجموعه‌‌ها و اسناد تصویری روایت ‌گر دوران گذشته و ارادت مردمان ایران زمین به امام سوم شیعیان است که این موضوع همیشه در طول تاریخ ساری و جاری بوده است. نمایشگاه «سوگواران» تا 9 مهر پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید