چرا آواز تربت جام افت کرده است؟!

محمد فاروق دُرپورگفت: متاسفانه از زمانی که استادان نورمحمد دُرپور و غلامعلی پورعطایی فوت کردند، ما در بخش آواز خیلی اُفت کردیم. البته در شهرستان تربت جام، در زمینه نوازندگی دوتار قوی هستیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دُرپور، یکی از داوران بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان جشنواره موسیقی جوان است که در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت جوانان شرکت‌کننده در این جشنواره، اظهار کرد: من از گروه سنی "ج" که در جشنواره شرکت کردند، بیشتر توقع داشتم. در بخش موسیقی بدون کلام تربت جام، چند مقام محدود داریم. در حالی که بخش وسیعی از موسیقی منطقه ما، آواز است، اما زمانی که درباره مقام‌ها از شرکت‌کنندگان سوال می‌کردیم، با آن‌ها آشنایی نداشتند!

فرزند مرحوم نورمحمد درپور - خواننده و نوازنده پیشکسوت دوتار خراسان و تربت جام - ادامه داد: بیشتر شرکت‌کنندگان در این دوره جشنواره، از منطقه خراسان بودند. به همین دلیل، وقتی درباره مقام‌های موسیقی از آن‌ها سوال می‌پرسیدیم و نمی‌توانستند جواب دهند، بیشتر تعجب می‌کردم! در گروه سنی "ج" افراد ۲۹ و ۳۰ ساله هم حضور داشتند؛ این افراد چه زمانی می‌خواهند مقام‌ها را یاد بگیرند؟!

او با بیان این‌که امسال نسبت به سال گذشته، شرکت‌کنندگان بیشتری در جشنواره موسیقی جوان شرکت کرده بودند که به ترتیب در گروه‌های الف، ب و ج قوی بودند، اظهار کرد: از ترکیب شرکت‌کنندگان در این جشنواره می‌توان این‌طور برداشت کرد که افراد ماهر در زمینه دوتارنوازی، اگر بر مقام‌ها تسلط نداشته باشد و قرار باشد با یک خواننده اجرا کنند، حتی نمی‌تواند به‌درستی بنوازد. به همین دلیل، آن‌ها باید در این زمینه بیشتر تمرین کنند.

این داورِ بخش موسیقی تربت جام، شرق و جنوب خراسان همچنین بیان کرد: شرکت‌کنندگان باید با مراجعه به آثار مرحوم پورعطایی و دُرپور که نسبت به سایر هنرمندان منطقه خراسان، افراد مطرحی هستند و هرچه داریم از این استادان است، مراجعه کنند و با لحن‌ها و مقام‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوند.  

دُرپور گفت: مثلا در مراسمی که در منطقه تربت جام برگزار می‌شود، کسی که می‌خواهد دوتار بنوازد، باید با مقام آوازی هم آشنایی داشته باشد و بداند خودش را چطور با مقام آواز هماهنگ کند تا بتواند بنوازد. نسل جدید نباید به ساز زدن بدون کلام بسنده کند.

او بیان کرد: با توجه به تحقیقاتی که من در حوزه موسیقی منطقه تربت جام انجام داده‌ام، موسیقی ما در اصل، موسیقی عرفانی است که در ابتدا آواز بوده و بعدها ساز به آن اضافه شده است، وگرنه موسیقی بدون کلام شاید کمتر از ۱۰ مقام داشته باشد.

این داور جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به این‌که آیا می‌توان با این وضعیت به آینده موسیقی منطقه خراسان امیدوار بود؟ گفت: باید جشنواره‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، همچنان برقرار باشند تا جوانان در این زمینه انگیزه پیدا کنند. سال گذشته که باز هم من در بخش داوری بودم، از یکی شرکت‌کنندگان اهل شهرستان تایباد خواستیم، مقامی را اجرا کند، اما او با آن آشنایی نداشت. امسال از همان شرکت‌کننده خواستم، آن مقام را اجرا کند که به‌درستی این کار را انجام داد. این موضوع نشان می‌دهد که جوانان به‌دنبال سوال می‌گردند تا آن چیزی را که نمی‌دانند، یاد بگیرند. این جشنواره‌ها ذهن شرکت‌کنندگان را پرسشگر می‌کنند تا به‌دنبال جواب‌ پرسش‌هایی که ما مطرح می‌کنیم و آن‌ها نمی‌دانند، بروند.

دُرپور پیشنهاد کرد که داوری موسیقی زنان از مردان در جشنواره موسیقی جوان جدا شود و در این‌باره توضیح داد: طبیعتا دوتارنوازی مردان در خراسان، قوی‌تر از زنان است. این امر موجب می‌شود که حق زنان در داوری ضایع شود. فکر می‌کنم اگر داوری این دو بخش جدا شود، انگیزه زنان در این زمینه بیشتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور ۵۰۰ نوازنده و خواننده از هشتم شهریورماه در تالار رودکی در حال اجراست. مراسم اختتامیه این جشنواره ۲۷ شهریورماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید