پیام وزیر ارشاد درباره تعزیه/ عکس

سیدعباس صالحی در پیامی توییتری، تعزیه را سوگ سیاوش ایرانی دانست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه ۱۳ شهریور ماه همزمان با برپایی هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی-سنتی به طور سرزده و بدون اطلاع قبلی به تئاترشهر رفت و به تماشای یکی از تعزیه‌هایی که هر شب در طول برگزاری جشنواره در محوطه تئاترشهر برگزار می‌شد، نشست.

او در پیام کوتاهی که اخیرا و در آستانه برگزاری اختتامیه جشنواره در توییتر منتشر کرده، نوشته است: نمایش خیابانی شبیه‌خوانی میرزاابوالقاسم فراهانی را دیدم. نسخه قاجاری را اجرا و کارگردانی فاخر مهدی دریایی. تعزیه سوگ سیاوش ایرانی است.

صالحی پس از تماشای این شبیه خوانی، در سخنانی «تعزیه» را هنر تاریخی ایرانیان دانسته و گفته بود: این هنر هم به درون ما راه پیدا می‌کند و هم بیرون ما را نشان می‌دهد. همچنین میرزا ابوالقاسم فراهانی و شهیدان تاریخ استقلال ایران، به این بیان و روایت زیبا تاریخ معاصر را به تاریخ کهن اسلامی ما پیوند داده‌اند، بنابراین اجرای هنرمندانه این گروه شایسته ستایش است.

او تاکید کرده بود: این هنرمندان (تعزیه‌خوان‌ها) توانسته‌اند نسخه‌های مدفون را به نمایش‌های عیان و زیرزمینی‌ها و زیرخاکی‌هایِ ما را به گنجینه‌ای در جریان تبدیل کنند.

آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی به دبیری داود فتحعلی بیگی چهارشنبه ۱۵ شهریور در محوطه بیرونی تالار وحدت برگزار می‌شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید