برگزیدگان تئاتر در سال ۹۵ معرفی شدند

پانزدهمین جشن کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در حالی برگزار شد که جایزه نقدی برگزیدگان این جشن بارها توسط مدعوین مورد توجه قرار گرفت و مبلغ آن به طنز کشیده شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهدی نصیری - رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران - در ابتدای این مراسم با حضور روی صحنه، گزارشی از فعالیت‌های یک‌ساله این کانون را ارائه داد.

او با تاکید بر اینکه توجه به مقوله نقد لازمه رشد و پیشرفت تئاتر است و نقد با کیفیت، متاثر از تئاتر با کیفیت است، به بیان اهداف این کانون پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کانون ملی تئاتر، تولید نقد به صورت مکتوب و رادیویی و تلویزیونی است. همچنین جلسه نقد حضوری در دوشنبه‌های نقد تئاتر برگزار شده است به طوری که در دو سال گذشته ۵۸ جلسه نقد حضوری با همکاری مرکز هنرهای نمایشی در تالارهای نمایشی شهر تهران برگزار شده و این برنامه تا پایان سال و دوشنبه هر هفته ادامه خواهد داشت.

نصیری افزود: دومین هدف کانون ملی منتقدان علاوه بر شناسایی منتقدان در استان‌های مختلف، راه‌اندازی دفاتر خود در استان‌های دیگر است که در این مسیر، کانون استان‌های خراسان رضوی، کرمان، بوشهر و گیلان راه‌اندازی شده است. در حال حاضر نیز دفاتر استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس در حال تاسیس هستند.

وی سومین اقدام این کانون را برگزاری کارگاه‌های آموزشی عنوان کرد و گفت: امسال یک کارگاه آموزشی ملی و یک کارگاه بین‌المللی با هدف ترویج نقد تئاتر برگزار کردیم که تا پایان سال ادامه خواهد داشت. یک کارگاه بین‌المللی نیز برگزار شد که هیات مدیره کانون این میزان از فعالیت را کافی نمی‌داند و در جهت ارتقای آن هستیم.

نصیری با اشاره به برگزاری جشن سالانه کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به عنوان یکی از فعالیت‌هایی که کانون بر آن تاکید دارد، گفت: انتخاب بهترین‌های تئاتر در یک بازه زمانی یک‌ساله با رای و نظر اعضای کانون ملی منتقدان و تقدیر از هنرمندان در ۱۵ دوره انجام شده و تلاش داریم که آن را در گستره وسیع‌تری با تایید کانون جهانی انجام دهیم. بر همین اساس سال آینده دیپلم افتخار برگزیدگان جشن با امضا و تایید کانون جهانی منتقدان تئاتر اهدا خواهد شد.

وی ششمین اقدام را راه‌اندازی سایت کانون از سال ۱۳۹۵ دانست که به انعکاس تولیدات اعضا در فضای اینترنتی می‌پردازد.

رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر ایران با بیان اینکه انتخاب‌ها فقط محدود به تهران است، ابراز امیدواری کرد که با تشکیل دفاتر کانون در استان‌ها، این امکان به وجود بیاید که استان‌های دیگر هم در این جشن سالانه مشارکت داشته باشند و برگزیده‌های نمایشی استان‌های دیگر به جز تهران هم در این جشن شرکت کنند.

در ادامه، مجریان جشن که فرشته حبیبی و علی جعفری بودند به بیان تاریخچه تشکیل این کانون اشاره کردند و گفتند که کانون منتقدان تئاتر از سال ۶۹ کار خود را آغاز کرده، در این ۳ دهه توانسته ۴۰ عضو پیوسته را به خود جذب کند، تا کنون ۵ عضو افتخاری در این کانون حضور داشته‌اند و دو عضو دیگر نیز اضافه خواهند شد.

سپس با حضور حسین مسافرآستانه و رحمت امینی، از سیدمصطفی مختاباد و قطب‌الدین صادقی به عنوان دو عضو افتخاری جدید دعوت شد که در جایگاه حضور یابند.

مختاباد با حضور در جایگاه با بیان اینکه نقد یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین پدیده‌هایی است که بشر پیدا کرده است، گفت: در این چرخه ابتدا نمایش‌نامه‌نویس قرار دارد و سپس کارگردان و در حلقه آخر منتقد است که چرخه را کامل می‌کند. نقد به‌شخصه قادر به بازتولید خود نیست و برای کامل شدن به پدیده‌هایی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: باید هنر آگاهی ایجاد شود. تئاتر آگاهی بسیار مهم است و جامعه باید از آن فهم داشته باشد. تئاتر باید خودش را بیان کند و آزادی بیان داشته باشد. یکی از وظایف منتقد ضمن خلاقیت و نقشش این است که از فردا صحبت می‌کند و باید به فردا نگاه کند.

در ادامه، مجریان برنامه با بیان اینکه این جشن مانند دیگر جشن‌ها نیست، گفتند که این مراسم گردهمایی تخصصی است و هدف آن گرد هم آوردن منتقدان و هنرمندان است و نشان‌دهنده این است که در طول یک سال به نمایش‌ها توجه می‌شود.

در ادامه مراسم، گروه موسیقی لابستر بندر خمیر که از هرمزگان آمده بودند به روی صحنه آمدند و قطعاتی محلی اجرا کردند.

سپس از همایون علی‌آبادی منتقد پیشکسوت تئاتر توسط مهدی شفیعی، مصطفی مختاباد، مسعود رایگان، محمد چینی‌فروشان و رحمت امینی تجلیل به عمل آمد و برای ۵۰ سال فعالیت هنری لوح تقدیری به او اهدا شد.

همایون علی‌آبادی ضمن عذرخواهی از اینکه نمی‌تواند بایستد و نشسته صحبت می‌کند،گفت: به تازگی از بیمارستان مرخص شده‌ام. ماحصل پنجاه سال نقد تئاتر یک دست شکسته است که از بس نوشته‌ام، دیگر کار نمی‌کند.

وی افزود: من کار نقد را از ۸ سالگی شروع کردم. در سن ۱۲ سالگی در دفتر روزنامه یک صفحه مقاله داشتم. جلال آل احمد بزرگ‌ترین الگو برای من است که جایزه ادبی او غنی‌ترین و بزرگ‌ترین جایزه جمهوری اسلامی ایران در حوزه ادبیات است که به هر برگزیده ۱۱۰ سکه اختصاص داده می‌شود. بنابراین او هنوز زنده است.

سپس شعری از اخوان ثالث که برای جلال آل احمد سروده بود را خواند و به او تقدیم کرد. وی ادامه داد: متاسفانه جوانان ما از این گنجینه‌های غنی بی‌بهره مانده‌اند و من نمی‌دانم انتهای راه آنها کجاست. جایزه جلال را بگیرید ولی بدانید که او که بود و چه کرد. جلال به تئاتر ما خدمت کرد. شاملو هم با این تعداد ترجمه‌هایی که انجام داده خدمات زیادی کرده است.

وی ادامه داد: بهرام بیضایی هم کار را با نقد شروع کرد، بعد نمایش‌نامه نویس شد. بیضایی هم نقد را از جلال دارد. تمام مفاخر امروزه از سال ۵۲ در دانشگاه توسط جلال دور هم جمع شدند و نسلی را به وجود آوردند که اکنون می‌بینید. تمام کسانی که در حال حاضر تئاتر می‌خوانند، باید فرهنگ تئاتر را بشناسند.

علی‌آبادی در بین صحبت‌هایش به خبری که به تازگی منتشر شده است اشاره کرد و افزود: بهرام بیضایی اخیرا دکترای افتخاری از دانشگاه برکلی را دریافت کرده است. او در آن مراسم اسماعیل خلج را بزرگ‌ترین نمایش‌نامه‌نویس تاریخ معاصر دانسته است. به همین دلیل من به آقای خلج تبریک می‌گویم.

در ادامه مراسم که به بخش اهدای جوایز اختصاص داشت، مدعوین که برای اهدای جوایز به برگزیدگان حاضر می‌شدند هر یک به نحوی مقدار هدیه نقدی را مایه طنز قرار می‌دادند و هر یک آن را به نحوی می‌خوانند. بعضی به ریال، بعضی به تومان و بعضی آن را تبدیل به دلار کردند.

مسعود دلخواه و میلاد نیک‌آبادی به روی صحنه آمدند تا جایزه بخش بهترین تماشاخانه خصوصی را اهدا کنند.

حمیدرضا عرب مدیر تماشاخانه پایتخت بعد از دریافت جایزه خود، این موفقیت را به خاطر همکاری و شورایی بودن تماشاخانه دانست و جایزه خود را به آنها تقدیم کرد.

افسانه قلی‌زاده، وحید عمرانی و حمیدرضا کاکاسلطانی برای اهدای جایزه بخش بهترین چهره‌پردازی بر جایگاه حاضر شدند.

رضا کیانی و رضا مهدی‌زاده برای اهدای جایزه طراحی صحنه بر جایگاه حاضر شدند. مصطفی کوشکی بعد از دریافت جایزه خود در این بخش نسبت به شرکت نداشتن بخشی برای طراحی لباس و نور انتقاد کرد و گفت امیدوارم سال آینده این بخش‌ها هم در جشنواره گنجانده شوند.

برای بخش موسیقی، آزاده فخری و حسن باستی به روی صحنه آمدند. بهرنگ عباسپور بعد از دریافت جایزه خود گفت: ۲۰ سال است که با گروهم کار می‌کنیم و این زمان زیادی است که یک گروه با هم بمانند و کار کنند.

منوچهر اکبرلو و عرفان پهلوانی با حضور در جایگاه، جایزه بخش نمایش کودک را به پرستو گلستانی تقدیم کردند. وی با تاکید بر اینکه باید برای بخش نمایش کودک هم بخش‌هایی مثل نمایش بزرگسال اختصاص داده شود، از گروهش که شامل ۳۰ نفر می‌شدند تشکر کرد.

جواد روشن و خبری برای اهدای جایزه بخش بهترین نمایشنامه بر جایگاه حاضر شدند و به جای حسین کیایی که برگزیده این بخش بود همسرش رویا میرعلمی برای دریافت جایزه روی سن رفت. رویا میرعلمی بعد از قرار گرفتن در جایگاه گفت: موقع خروج از منزل از او خواستم تا بیاید ولی او گفت که "به رونق این ملک امیدی ندارم" و من امیدوارم شرایطی ایجاد شود که نمایش‌نامه‌نویسان امیدوارتر شوند.

شهرام کرمی و مسعود معترف برای اهدای جوایز بخش بهترین بازیگر زن بر جایگاه حضور پیدا کردند و جایزه مشترکا به دو بازیگر احتصاص پیدا کرد. رویا تیموریان که یکی از برگزیدان بود همزمان با اعلام نامش به عنوان برگزیده به سالن مراسم رسید و مردم به احترام او ایستادند و تشویقش کردند. در پایان جایزه نقدی خود را که ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود به دو جوان که بخواهند تئاتر کار کنند تقدیم کرد.

رویا تیموریان در ادامه، درگذشت دانش‌آموزان هرمزگانی در سانحه واژگونی اتوبوس را تسلیت گفت و سپس به طنز بیان کرد: من خسته شده بودم از بس نامزد جشنواره‌ها می‌شدم. چرا کسی مرا عقد نمی‌کند؟ من حتی مهر هم نمی‌خواهم و جهاز هم می‌آورم.

ستاره پسیانی دومین بازیگر زن برگزیده بعد از دریافت جایزه خود از فاطمه تقوی و آتیلا پیسانی تشکر کرد و خود را مدیون آنها دانست.

مسعود رایگان و جواد روشن با حضور در جایگاه، جایزه بخش بهترین بازیگر مرد را مشترکا به دو بازیگر مرد اهدا کردند. مسعود رایگان به طنز رقم جایزه را به صورت‌های مختلف خواند و به گونه‌ای به کم بودن این مبلغ که فقط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود اعتراض کرد.

رحیم نوروزی بعد از دریافت جایزه خود با بیان اینکه من تا کنون از این جایزه‌ها نداشته‌ام گفت که حتما تا کنون لایقش نبوده‌ام ولی امروز از داشتنش بسیار خوشحال هستم که این جماعت ریزبین من را انتخاب کرده‌اند.

شهروز دل‌افکار بعد از دریافت جایزه‌اش در همین بخش با اشاره به اینکه جایزه برای من بسیار ارزشمند است بیان کرد: من همیشه از منتقدان می‌ترسیدم ولی امروز اعتماد به نفس گرفته‌ام که آنها برداشت خوبی از من داشته‌اند. جایزه را به گروه تقدیم می‌کنم.

جواد روشن درباره حسن کیانی و غیاب او گفت: نمایش‌نامه‌نویسی بدون حسن کیانی حتما چیزی کم خواهد داشت و همچنین انتخاب بازیگر خوب بین این همه بازیگر واقعا کار سختی بوده است.

در ادامه مراسم رحمت امینی و محمد چینی‌فروشان برای اهدای جایزه کارگردانی به روی صحنه رفتند. رحمت امینی قبل از اعلام برگزیده این بخش گفت که می‌خواهد نام علی منتطری را بیاورد زیرا وی این کانون را راه‌اندازی کرده است.

مسعود دلخواه بعد از دریافت جایزه خود در این بخش گفت: تصمیم‌گیری برای حضور در این مراسم بسیار برایم سخت بود زیرا مادرم در شیراز در بیمارستان بستری است و در نهایت با مشورت اعضای خانواده‌ام و همچنین به دلیل احترامی که برای این کانون قائلم به تهران آمدم.

وی ادامه داد: دو خبر به من رسید یکی اینکه مادرم به بخش منتقل شده است و دوم اینکه برای بار دوم جایزه منتقدان را دریافت کرده‌ام و تمام نامزدهای این دوره ظرفیت دریافت این جایزه را داشته‌اند. همین که نمایش‌ها مورد توجه منتقدان قرار گرفته است کافی است. وجه مالی این جایزه در اولویت نیست و موثرترین جایزه در حوزه تئاتر همین جشن است زیرا هیئت داوران ۴۰ نفرند.

او با بیان اینکه در انتخاب نقش‌ها درست عمل کرده‌ام خطاب به رحیم نوروزی گفت: برایت خوشحالم و از گروه هنری‌ام تشکر می‌کنم. جایگاه منتقدان بسیار بالاست و از نظر من در تئاتر و هنر اینان تابلوهای راهنما هستند تا از انحراف مسیر جلوگیری کنند.

اصغر همت و مهدی نصیری با حضور در جایگاه جایزه بخش آخر این جشن که بهترین نمایش برگزیده بود را اهدا کردند.

مصطفی کوشکی بعد از دریافت جایزه خود در این بخش گفت که ۱۶۳ اجرا در یک سال روی سن بردیم و ۳۰ هزار تماشاگر به سالن نمایش آمدند.

برگزیدگان جشن سالانه کانون ملی منتقدان تئاتر ایران  به شرح زیر است:

در بخش برترین تماشاخانه خصوصی، دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی به حمیدرضا عرب برای تماشاخانه پایتخت تعلق گرفت.

جایزه بهترین چهره‌پردازی به سارا اسکندری برای نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» رسید.

جایزه بهترین طراحی صحنه به مصطفی کوشکی برای نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» اهدا شد.

جایزه بهترین موسیقی نمایش به بهرنگ عباس پور برای نمایش «آخرین انار دنیا» تعلق گرفت.

جایزه بهترین نمایش کودک به پرستو گلستانی برای نمایش «سیرک سیار» رسید.

جایزه بهترین نمایشنامه به حسین کیانی برای «نمایش مضحکه شبیه قتل» اهدا شد.

جایزه بهترین بازیگر زن مشترکا به رویا تیموریان برای نمایش «پنج ثانیه برف» و  ستاره پسیانی برای نمایش «خدای کشتار» تعلق گرفت.

جایزه بهترین بازیگر مرد مشترکا به  رحیم نوروزی برای نمایش «بیگانه» و شهروز دل افکار برای نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» اهدا شد.

 جایزه بهترین کارگردانی تئاتر به مسعود دلخواه برای نمایش «بیگانه» رسید.

«رویای یک شب نیمه تابستان» عنوان بهترین نمایش را از کانون منتقدان تئاتر به دست آورد.

از هنرمندان و مسئولین حاضر در مراسم می‌توان به مهدی شفیعی مدیر مرکزهنرهای نمایشی وزارت ارشاد، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر ایران، پانته‌آ بهرام، رویا میرعلمی، پرستو گلستانی، الهام پاوه‌نژاد، حسن باستانی، رحیم نوروزی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، مختاباد و آزاده صمدی اشاره کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید