صالحی امیری: تئاتر در گسترش همبستگی اجتماعی نقش مهمی دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت تئاتر عنوان کرد وجود تئاتر در تمامی نقاط ایران می تواند موجب همبستگی اجتماعی در کشور شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان عنوان کرد: تئاتر ریشه ای ترین کانون انتقال مفاهیم فرهنگی است که پیشینه تاریخی برجسته ای دارد. یکی از ویژگی های تئاتر دایمی و پایدار بودن  است و امسال بودجه و اعتبارات حوزه تئاتر و قرآن در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش یافته است.

وی افزود: گرچه جشنواره تئاتر خیابانی به نام مریوان و یک جغرافیای خاص ثبت شده اما نباید به آن جغرافیا محدود شود و باید در سراسر کشور گروه های نمایشی به نام مریوان و جشنواره تئاتر خیابانی مریوان فرصت اجرا داشته باشند. وجود تئاتر در تمامی نقاط ایران می تواند موجب همبستگی اجتماعی در کشور شود و باید از این ظرفیت هنری بهره کافی را برد. برپایی هفته های فرهنگی مریوان در داخل و خارج از کشور با حضور گروه های تئاتر  نقش به سزایی در معرفی این هنر دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: استان کردستان دارای یکی از غنی ترین زبان و فرهنگ های ایران زمین است و موسیقی، تئاتر و شعرش می تواند در جهان مطرح شود.

در ادامه این نشست زاهدی استاندار کردستان گزارشی از جایگاه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و تاریخچه آن ارایه داد و گفت: جشنواره تئاتر خیابانی با مردم مریوان آمیخته شده است. با توجه به مرزی بودن مریوان این جشنواره به لحاظ امنیت و موقعیت سیاسی منطقه تاثیر به سزایی در همبستگی بین مردم داشته است.

در بخش دیگر از این نشست حاج ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان برگزاری این جلسات را نشانی از اهمیت رویدادهای هنری تئاتر دانست و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کرد.

در ادامه مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در بین پنج جشنواره اصلی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی تاکید کرد: این جشنواره یکی از معتبر ترین جشنواره های خارج از سالن است که حتی در حوزه بین الملل نیز شناخته شده است.

شفیعی انتخاب دبیر جشنواره امسال از بین هنرمندان استان را یکی از ویژگی های این دوره از جشنواره دانست که با توجه به مطالبه هنرمندان استان صورت گرفته است.

تسریع در تخصیص اعتبار اداره کل استان، تمهیدات جشنواره امسال و برنامه های پیش رو برای جشنواره، افزایش بخش ویژه تئاتر کودک و نوجوان، حمایت از ساخت پنج پلاتو نمایشی در پنج شهر استان و تفاهم نامه با سازمان همیاری شهرداری ها در این خصوص از محورهای مورد بحث در این نشست بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید