مزایده عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا غیر قانونی است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: مزایده عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا غیر قانونی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا»در محدوده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو، خیابان صوراسرافیل، کوچه ناصرالدین میرزا، پلاک 16 قراردارد که پس از پایان عملیات مرمت، توسط صندوق بازنشستگی کشوری به مزایده عمومی گذاشته شد.

سپیده سیروس نیا معاون میراث فرهنگی استان تهران در این خصوص روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میراث فرهنگی استان تهران در مکاتبه با صندوق بازنشستگی علت این اقدام را پیگیری و بررسی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طبق قوانین میراث فرهنگی بهره برداری و مزایده مالکین بناها ثبتی بدون اطلاع میراث فرهنگی غیر قانونی به حساب می آید گفت: طبق قانون میراث فرهنگی تهران می تواند از صندوق بازنشستگی کشوری شکایت کند.

سیروس نیا عنوان کرد: در خصوص مزایده و واگذاری بناهای ثبتی و واجد ارزش قانون هایی وجود دارد که میراث فرهنگی برای حفاظت و نگه داری بیشتر می تواند به این موضوع ورود کند.

به گفته وی تاکنون میراث فرهنگی استان تهران توانسته با ورود به موقع از مزایده خانه پیر نیا در خیابان لاله زار و علاالدوله در میدان فردوسی جلوگیری کند.

 عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا متعلق به ناصرالدین میرزا، فرزند مظفرالدین شاه بوده که در تاریخ 30 تیر 1384 به شماره 12214در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که این ملک جزئی از معدود خانه‌های باقیمانده ارزشمند در محدوده ارگ سلطنتی تهران است.

خانه ناصرالدین میرزا در سال 1285 هجری قمری به فرمان وی با مساحت 4 هزار و 500 متر ساخته می‌شود که امروز تنها 918 متر از فضای بیرونی و حدود 870 متر زیربنا از عمارت مجلل آن باقی مانده است. از ویژگی‌های بارز این بنا می‌توان به چهارصفه بودن(ایوان)، تزئینات ارزشمند و گنبد کلاه‌فرنگی می باشد که این بنا یکی از دو بنای گنبدی‌شکل تهران و با معماری منحصر به فرد کویری در قلب پایتخت است.

بر اساس توافق صندوق بازنشستگی کشوری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، صندوق بازنشستگی متعهد به مرمت بنا شد، در این زمینه «هلدینگ عمران و ساختمان تراز پی‌ریز»؛ وابسته به صندوق بازنشستگی، ظرف مدت 3 سال مرمت این بنا را زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به پایان رسانید و آنرا آماده احیای و بهره‌برداری کرد.

در دفترچه معرفی در اسناد مزایده در ارتباط با احیای این بنا آمده است که فرآیند اخذ موافقت اصولی از «اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران»، با عنوان «موافقت اصولی تاسیسات گردشگری» برای عملکرد «پذیرایی» طی شده است و پیش‌بینی شده برنده مزایده بلافاصله بتواند با تجهیز این بنا، مقدمات احیای و بهره‌برداری از آنرا آغاز کند.

صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مالک بنا و در مسیر برنامه‌های سازمانی خود،برنامه انتشار آگهی مزایده در روزنامه ایران امروز به چاپ رسید و همچنین روزنامه های دنیای اقتصاد و روزنامه اطلاعات آگهی مزایده را طی 2 روز آینده منتشر می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید