«شهرزاد ۲» درگیر حاشیه جدید شد

رییس انجمن صنفی VOD و IPTV اعلام کرد که سایت لوتوس‌پلی که قرار است «شهرزاد ۲» در آن عرضه شود مجوز قانونی ندارد و خبر عرضه آن در نتفلیکس هم تایید شده نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمد امامی تهیه‌کننده‌ «شهرزاد۲» پیش از این اعلام کرده بود که این سریال قرار است از سایت نتفلیکس و سایت لوتوس‌پلی پخش شود اما محمد صراف رییس انجمن صنفی VOD و IPTV این کار را قانونی نمی‌داند.

رییس انجمن صنفی VOD و IPTV به خبر منتشرشده درباره‌ پخش سریال «شهرزاد۲» واکنش نشان داد و ابتدا با تشکر از عوامل آن گفت: «شهرزاد۲» به عنوان سریالی پرمخاطب در ایران شناخته می‌شود که خوش‌ساخت است و هزینه‌های زیادی برای تولید آن می‌شود. در ابتدا جای تشکر دارد که می‌بینیم یک سرمایه‌گذار برای این سریال هزینه می‌کند تا محتوای داخلی تولید شود.

او در ادامه درباره‌ خبر پخش سریال «شهرزاد۲» از سایت نتفلیکس بیان کرد: خبر عرضه‌ سریال «شهرزاد» در نتفلیکس تأیید نشده است. ضمن اینکه نتفلیکس در ایران فیلتر است.

صراف همچنین درباره‌ مجوز نداشتن سایت لوتوس‌پلی توضیح داد: سایت لوتوس‌پلی مجوز قانونی VOD یا IPTV از سازمان صدا و سیما و مؤسسه‌ رسانه‌های تصویری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد. بنابراین اگر سریال «شهرزاد» از این سایت یا هر سایتی غیر از سامانه‌های دارای مجوز VOD و IPTV منتشر شود، غیرقانونی است و طی مذاکراتی که با نهادهای ذی‌ربط داشته‌ایم اقدامات قانونی لازم پیش‌بینی شده است.

طبق گفته‌ رییس انجمن صنفی VOD و IPTV، پیش از این، شرکت‌های VOD با تهیه‌کننده‌ سریال «شهرزاد» برای قرار دادن این سریال در سایت‌های قانونی مذاکره کرده بودند اما به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

او عنوان کرد: پیش از این صنف VOD و IPTV در نامه‌ای از تهیه‌کننده‌ سریال «شهرزاد» درخواست کردند که وارد مذاکره شوند و برای انتشار این سریال در سامانه‌های قانونی ایران قرارداد منعقد شود. مذاکراتی هم از قبل انجام شده که ظاهرا به نتیجه‌ نرسیده و قصد دارند روی سایت لوتوس‌پلی که سایت خودشان است سریال را منتشر کنند. این کار خلاف قوانین و مجوزهایی است که صادر شده است. مثل این است که کارگردانی برای اکران فیلمش در سینما به جای آنکه با دفاتر پخش‌کننده‌ سینمایی قرارداد ببندد، برود خودش سینما تاسیس کند.

صراف درباره‌ چالش‌ها و کمک‌هایی که شرکت‌های VOD در مسیر ارائه‌ فیلم‌ها در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند، گفت: در ایران هم به یک سری از سایت‌ها مجوز قانونی داده شده که طی مراحل سخت‌گیرانه‌ای اعطا شده است. شرکت‌های VOD و IPTV دو سال است که مجوز گرفته‌اند و هزینه‌های سنگینی پرداخت کرده‌اند که مخاطب را به سمت خرید قانونی تشویق کنند. این شرکت‌ها هزینه‌هایی برای مالیات و بیمه هم پرداخت می‌کنند و علاوه بر کارآفرینی و اشتغال‌زایی، ۱۵ تا ۲۰ درصد از قاچاق محتوا در حوزه‌ فضای مجازی را نیز به خرید قانونی تبدیل کرده‌اند. اما حالا که این بازار در حال شکل‌گیری است، ناگهان در خبر تأیید نشده‌ای می‌شنویم که محتوای سریالی مثل «شهرزاد» قرار است به شبکه‌ نتفلیکس برود و یا در سایتی که اصلا مجوز ندارد منتشر شود.

رییس انجمن صنفی VOD و IPTV درباره این معضل در توزیع آثار تولیدشده در شبکه‌ نمایش خانگی که به راحتی روی هر سایتی قرار می گیرد، اظهار کرد: معضلی که اتفاق افتاده این است که تهیه‌کنندگانی که در شبکه‌ نمایش خانگی سریال تولید می‌کنند خودشان هم یک سایت راه‌اندازی می‌کنند و سریال‌شان را در آن سایت عرضه می‌کنند. اگر مجوزی صادر شده، همه باید آن قانون را رعایت کنند و به آن مجوز متعهد باشند. نمی‌شود شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری سنگینی کنند و شبکه‌ عرضه را در فضای مجازی ایجاد کنند اما آن سریال به جای اینکه در سامانه‌ قانونی قرار بگیرد در یک وب‌سایت غیرقانونی توزیع شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید