«قرار بود کتابخانه پارک‌شهر فقط مقاوم‌سازی شود»

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اعلام کرد: قرار بود فقط کتابخانه پارک شهر مقاوم‌سازی شود و حتی برای انجام این کار طرح و نقشه‌های خود را برای این اداره کل بفرستند، اما چیزی به دست ما نرسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به دنبال انتشار خبر آغاز برخی تغییرات در کتابخانه پارک شهر تهران، مریم تاجیک، مسئول روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران علت تعطیلی کتابخانه مرکزی پارک شهر را بازسازی و مقام‌سازی ساختمان عنوان و تخریب آن را رد کرد.

او با تأکید بر این‌که برای حفظ معماری کتابخانه پارک شهر دیوارهای اطراف و سقف آن نگه داشته شده است، اظهار کرد: در داخل ساختمان بازسازی و مقاوم‌سازی را انجام می‌دهیم و این کار در پی، تیرها و ستون‌ها انجام می‌شود؛ در واقع غیر از نماهای بیرونی و کاشی‌ها، مقاوم‌سازی در حال انجام است.

این صحبت‌ها در حالی از سوی این مقام مسئول مطرح می‌شود که سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به نامه‌ای که ۱۸ بهمن ۹۳ رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران به نیکنام -  مدیر کل کتابخانه‌های استان تهران -نوشته، می گوید: برای اجرائی کردن این پروژه نخست یک‌سری بازدیدها از کتابخانه و جلسات برای پروژه انجام شد و این نامه بر آن اساس تنظیم شد.

او با بیان این‌که در آن نامه اعلام شده بود برای بحث مقاوم‌سازی باید نقشه و طرح‌های خود را به میراث فرهنگی ارائه کنند، افزود: این در حالی است که براساس تصاویر منتشر شده حتی به نظر می‌رسد یکسری اقدامات روی بدنه ساختمان انجام شده و برخی کاشی‌ها کنده شده‌اند، اقداماتی که اصلا براساس جلسات و تفاهم‌نامه نیستند.

وی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که اگر معتقدند فضای کتابخانه کوچک است، می‌توانند با گرفتن مجوز از شهرداری، در یک فضای دیگر در داخل پارک شهر آن را گسترده‌تر کنند.

سیروس‌نیا در ادامه با تاکید بر این‌که کتابخانه پارک شهر به عنوان تک بنا ارزشمند است و باید حفظ شود، ادامه می‌دهد: این بنا باید حفظ و فقط مقاوم‌سازی شود، براساس تفاهم‌های انجام شده نیز باید حتی برای انجام مقاوم‌سازی، نقشه‌ی آن را به ما ارائه می‌دادند تا بررسی شود، اما غیر از اینکه نقشه‌ای برای پروژه نداده‌اند، به نظر می‌رسد در فضای بیرونی نیز اقداماتی در دست انجام است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران تاکید می‌کند: براساس صحبت‌ها و تصاویر منتشر شده، علاوه بر لزوم مکاتبه مجدد اداره کل میراث فرهنگی استان با مسئولان کتابخانه؛ نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران نیز امروز این محوطه را بررسی می‌کند.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، بهمن ماه سال ۹۳ در نامه‌ای به نیکنام،  مدیرکل کتابخانه‌های استان تهران درباره‌ی این پروژه اعلام کرده است: «احتراما پیرو بازدید کارشناسان این اداره از کتابخانه پارک شهر به استحضار می‌رساند بنای فوق با توجه به موقعیت قرارگیری (داخل بافت تاریخی شهر تهران و واقع در یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران)، استفاده همزمان از الگوی معماری سنتی و مدرن در طراحی آن، استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای در نمای ساختمان و طراحی به کار رفته در المان‌های سقف، دارای ارزش معماری و فرهنگی بوده و تخریب و نوسازی آن از نظر این اداره کل مجاز نمی‌باشد.

لیکن با توجه به نیاز آن نهاد به فضای فرهنگی بیشتر و همنین الزام به مقاوم‌سازی بنا موارد ذیل پیشنهاد می‌گردد. اختصاص محدوده‌ای دیگر در فضای داخلی پارک شهر جهت ساخت فضای مورد نیاز کتابخانه. مقاوم‌سازی بنای موجود شامل تقویت پی، تقویت ستون‌ها، تیرها و احداث باربند در طبقه زیرزمین. تعمیرات اساسی در سیستم گرمایشی و سرمایشی بنای موجود. ایجاد و تغییرات در پارتیشن‌های داخلی و استفاده از پارتیشن‌های سبک جهت استفاده بهینه‌تر از فضا»

 

دیدگاه تان را بنویسید