واکنش صداوسیما به درخواست وزیر برای پخش "ربنا"

صالحی امیری: پرونده فیلم‌های توقیفی دو ماهه بسته شود

وزیر ارشاد در پی نامه اصغر نعیمی، کارگردان، در نامه‌ای به رییس سازمان سینمایی دستور داد تکلیف فیلم‌های توفیقی در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی در مدت دو ماه روشن شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سیدرضا صالحی امیری در نامه‌ای به مسئولان صداوسیما درخواست پخش ربنا را مطرح کرد. در پی آن اصغر نعیمی یکی از کارگردان‌های سینمای ایران نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت و از او خواست که به همان میزان که به پخش ربنا در تلویزیون توجه می‌کند، به رفع توقیف آثاری که اتفاقاً اختیارشان در حوزه مسئولیت وزیر است نیز توجه داشته باشد.

در این نامه نوشته شده بود:

«جناب آقای صالحی امیری، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام

در حالی که تکلیف فیلم‌های توقیفی در دولت یازدهم نامشخص است و رییس اداره نظارت و ارزشیابی به صراحت اعلام کرده هنوز از هیچ فیلمی رفع توقیف نشده، جنابعالی به رییس سازمان صداوسیما نامه می‌نویسید و تقاضای رفع توقیف و پخش ربنای استاد شجریان را می‌کنید. بنده در حسن نیت شما تردید نمی‌کنم. طبعا موافق حصر ربنا و مدافع سیاست‌های صداوسیما هم نیستم. ربنا باید پخش شود و بسیاری از روش‌ها و سیاست‌های رسانه ملی هم نیازمند تغییرات اساسی و تصحیح است اما مطابق قاعده ذوی‌القربا و ضرب‌المثل چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است، پیشنهاد می‌کنم جنابعالی به موازات تلاش برای رفع محاق از ربنا، بابت رفع محاق از فیلم‌هایی که تعدادی‌شان هم اساسا پروانه نمایش دارند و تنها به دلیل سوءمدیریت، محافظه‌کاری و عافیت‌اندیشی مدیران وقت از اکرانشان ممانعت شده، به زیرمجموعه خود و مدیران سازمان سینمایی نامه بنویسید و دستور رفع توقیف این فیلم ها را صادر کنید. اگر بنا بر رفع توقیف است چرا از خودمان شروع نکنیم؟ راستش من به شخصه چندان امیدی به این شورای جدید‌التاسیس که قرار است حکم به اصلاح و سانسور فیلم‌ها بدهد و لابد یا فیلمساز را از خیر نمایش فیلم بگذراند، یا نسخه‌های بی بو و خاصیت و مثله‌شده‌ای را روانه پرده سینماها کند، ندارم و بیشتر به اقدامی قاطع و تدبیری کارآمد از جانب شخص شما امیدوارم.

با نهایت احترام.»

در پی این نامه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس سازمان سینمایی دستور داد تا ظرف دو ماه مشکل فیلم‌های توقیفی در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم رفع شود.

متن نامه سیدرضا صالحی امیری به محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی به شرح زیر است:

«جناب آقای حیدریان

با سلام

گاهی حضوری اطلاع داده می‌شود یا در نشریات، روزنامه‌ها و فضای مجازی می‌خوانم که نسبت به بلاتکلیف ماندن برخی فیلم‌های توقیفی از دولت قبل تاکنون انتقادها و گلایه‌هایی وجود دارد. شما به خوبی واقف هستید که توقیف هر فیلم یا هر اثر هنری و فرهنگی هم حبس و اتلاف منابع و سرمایه‌های مادی و هم بی‌ثمر شدن رنج و کوشش شماری از انسان‌های هنرمند و فرهیخته است و مهم‌تر، محتمل است که توام با تضییع حق‌الناس و حقوق فرهنگی تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران باشد. سلب چنین حقی باید با رعایت تام و تمام حقوق شهروندی و قانونی و مستندات موجه و غیر سلیقه‌ای افراد و نیز امکان دفاع فرد از حق فرهنگی خود صورت گیرد. با توجه به اهتمام شایسته جنابعالی در تشکیل کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی دستور فرمایید با رعایت حق الناس و قوانین و ضوابط مربوط، هر چه سریع‌تر و به فوریت و جدیت به این موضوع رسیدگی و گزارش آن برای بنده ارسال شود و ظرف مدت دو ماه پرونده فیلم‌های توقیفی بسته شود.»

 

دیدگاه تان را بنویسید