حمید محمدی: شرایط امسال برای حج تمتع خاص است

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به این که سال پیش حج تمتع برگزار نشد و بسیاری از زیرساخت های موجود از دست رفت، گفت: شرایط برای حج تمتع در سال جاری خاص است و این موضوع باید برای زایران تشریح شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حمید محمدی روز چهارشنبه در همایش توجیهی ویژه کارگزاران حج تمتع استان های مازندران و گلستان در ساری افزود: کارگزاران در جلسات توجیهی و آموزشی باید همه شرائط از جمله وضعیت مسکن و تغذیه رابرای زائران به صورت شفاف و واقعی اطلاع رسانی کنند تا آمادگی ذهنی برای زائران وجود داشته باشد.

وی تغییر وضعیت را به خاطر تعطیلی حج تمتع در سال گذشته طبیعی دانست و گفت : ما تمامی زیر ساخت های خود را در حوزه مسکن ، تغذیه و ستادها از دست داده بودیم و اکنون در یک مدت زمان کم تلاش کردیم تا آنها را در اختیار بگیریم و مشکلات را حل و فصل کنیم .

محمدی با اظهار اینکه امسال سهمیه تمتع نسبت به سال 94 حدود 35 درصد بیشتر شده است ، گفت : از آنجا که سال گذشته به حج نرفتیم ،زیر ساخت هایی مهم نظیر محل ستاد ، آشپزخانه مرکزی و هتل ها را از دست دادیم ،اما با مدیریت جهادی و انقلابی همه مسایل را حل و فصل کرده ایم.

بر اساس آمار سازمان حج و زیارت در سال 94 که آخرین تشرف به حج بود ، 64 هزار نفر از ایران به خانه خدا اعزام شده بودند که امسال علاوه بر افزایش 20 درصدی به سهمیه تمامی کشورها ، جمهوری اسلامی موفق شد به خاطر عدم حضور در حج سال گذشته ، 15 درصد بیشتر از دیگر کشورها سهمیه کسب کند.

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت امسال 86 هزار و 500 نفر از جمهوری اسلامی به تمتع می روند.

فاصله زیاد هتل ها و هشدار در باره گرمازدگی

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه در حال حاضر مسکن و تغذیه زائران تامین شده، گفت : اما باید اعلام کنیم که وضعیت هتل ها و فاصله آن با اماکن زیارتی از جمله خانه خدا و مسجد نبی بیشتر شده است.

وی با اشاره به این نکته که تمتع امسال در اوج گرما برگزار می شود ، افزود : نخستین پرواز نهم مرداد ماه انجام می شود و همه زائران باید آمادگی گرمازدگی را داشته باشند.

محمدی هدف از اطلاع رسانی شفاف در باره شرایط موجود زیرساختی برای زایران ایرانی را آمادگی بیشتر آنان با توجه به ذهنیت بر جای مانده از سال های پیش دانست و گفت : البته یقین داشته باشید همه ملزومات و امکانات رفاهی برای زائران در حد توان مهیا شده است و با مدیریت اجرایی جهادی و انقلابی حج عزتمندانه توام با آرامش را برگزار خواهیم کرد.

وی از کارگزاران و متصدیان کاروان های حج خواست تا برای جذب بیشتر زائر ، وعده و وعید های غیر واقعی به آنان ندهند و شرایط را به صورت شفاف برای آنان تشریح کنند .

مدینه النبی ، پنج روزه شد

رئیس سازمان حج و زیارت یکی از تغییرات ایجاد شده در تمتع سال جاری را کاهش مدت زمان اقامت زایران در مدینه منوره دانست و گفت : به دلیل اجرای طرح توسعه در مدینه ، مدت زمان اسکان زائران در پیامبر اکرم (ص) حداکثر پنج روز پیش بینی شده است .

وی افزود : همچنین شرائط هتل های مدینه به لحاظ فاصله آن با مسجد النبی به مراتب از وضعیت در مکه نامناسب تر است و این وضعیت را کارگزاران با زائران به صورت شفاف در میان بگذارند.

محمدی با تاکید بر این که رضایت مندی و نارضایتی زائران در مکه و مدینه به نحوه مدیریت و برگزاری کلاس های توجیهی و آموزشی توسط مدیران کارگزاران در کشور ایران دارد ، تصریح کرد : به همین دلیل سازمان حج و زیارت امسال در انتخاب کارگزاران به توانمندی مدیران کارگزاری ها به لحاظ برنامه ریزی و اجرا ، تجربه ،سلامت جسمانی و انجام کارهای تشکیلاتی و تبعیت پذیری آنان توجه جدی کرده است.

خودداری از آوردن لب تاپ و تبلیت

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به حل مشکلات انگشت نگاری زائران بویژه زائران زن اشاره کرد و گفت : کارگزاران از زائران بخواهند از همراه داشتن لب تاپ و تبلت خودداری کنند.
وی افزود : البته این موضوع به صورت بخشنامه ای نیست ، اما از زائران می خواهیم با توجه به حساس بودن کشور عربستان ، از بردن این لوازم بپرهیزند.

محمدی همچنین از زائران خواست تا از بروز رفتارهای تحریک کننده در تمتع بپرهیزند و تاکید کرد : امسال که در این شرائط خاص قرار داریم باید به گونه ای آداب و مناسک را به جا بیاوریم که سبب تحریک دیگران نشویم .

وارونه کردن دستبند و مچ بند

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در باره وجود شایعاتی در باره نصب مچ بند و دستبند به زائران نیز توضیح داد : از آنجایی که برخی با اصل حج مشکل دارند ، موضوع موچ بند و دستبند زدن به زائران را در فضای مجازی وارونه جلوه داده اند.

محمدی گفت : دستبند الکترونیکی در واقع همان کارت شناسایی حجاج است و از آنجایی که میانگین سن حجاج بالاست و در اوج گرما نیز قرار داریم ، تنها راه چاره برای شناسایی و هدایت زائران ، بستن دستبند الکترونیکی است.

وی افزود : ایده و ساخت دستبند الکترونیکی بومی است و همچنین تمامی اطلاعات مربوط به زائر در اختیار خودمان است و این اقدام ارزشمندی است که کوچک ترین شائبه ای در آن وجود ندارد.

برگزاری حج ، خواست نظام و علما

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با بیان اینکه هنوز روابط سیاسی ایران و عربستان متشنج است و این وضعیت در فضاهای تبلیغاتی نیز به خوبی قابل مشاهده است ، اظهار داشت : اما بر اساس تدبیر نظام ، مراجع عظام تقلید ،سازمان حج وزیارت و بعثه رهبری ، مسیر را برای اجرای حج تمتع هموار شده است .

وی افزود : برگزاری عزتمندانه و به جا آوردن تمتع با آرامش مورد تاکید مقام معظم رهبری است.
محمدی با اشاره به این نکته که موضوع حج به صورت چند جانبه دنبال شده است ، گفت : هر چند فضای غیر مناسب بین ایران و عربستان وجود دارد ، اما اجرای تمتع در چارچوب و قاعده با هدف کسب اطمینان برای زائران ، خادمان و نظام به وجود آمده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید