اصغر همت: منیت وضعیت تئاتر را اسف بار کرده است

اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر در نشست خبری چهاردهمین دوره جشن های بزرگداشت روز جهانی تئاتر، تصریح کرد: منیت و نبود وفاق وضعیت تئاتر را اسف بار کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نشست خبری چهاردهمین دوره جشن های خانه تئاتر به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر با حضور اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، سهراب سلیمی دبیر این دوره از جشن و مهدی قلعه بازرس خانه تئاتر امروز دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس این نهاد صنفی برگزار شد.

در ابتدای این نشست اصغر همت با اشاره به اینکه چهاردهمین دوره جشن های خانه تئاتر در سطحی بسیار گسترده برگزار می شود، اظهار کرد: شنیده ها حاکی از این است که برنامه اردیبهشت تئاتر ایران که همه ساله از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد برگزار می شد و جا افتاده بود، امسال برگزار نمی شود.

وی در ادامه با اشاره به سختی هایی که کار صنفی دارد، گفت: متأسفانه مطبوعات نسبت به خانه تئاتر بی مهری پیش گرفته اند. اگر مبطوعات دل اش برای تئاتر می سوزد نباید به مسائل شخصی ای که در خانه تئاتر بوده یا هست، دامن بزند. متأسفانه ما در خانه تئاتر آنقدر که با هم مشکل داریم با بیرون از خود نداریم.

مدیرعامل خانه تئاتر معتقد است اگر وفاق و همدلی بین اعضای خانه تئاتر وجود نداشته باشد، وضعیت اسف بار خواهد شد.

همت با بیان اینکه همیشه برای من تئاتر مهم بوده است، تصریح کرد: متأسفانه چیزی که در تئاتر و شهرستان ها سیر قهقرایی به تئاتر داده، مسأله منیت است. تا وقتی این مسأله دست از سر ما بر ندارد، وضعیت تئاتر بهتر نخواهد شد.

در ادامه سهراب سلیمی به ارائه توضیحاتی درباره چهاردهمین دوره جشن های بزرگداشت روز جهانی تئاتر پرداخت و گفت: اگر تا دیروز جشن های خانه تئاتر در محیط و ساختمان خانه هنرمندان ایران تعریف می شد، از این دوره این محیط گسترده تر شده و قرار است علاوه بر خانه هنرمندان ایران، تئاتر شهر، تالار وحدت، پردیس تئاتر تهران، زیرگذر متروی چهارراه ولیعصر، میدان ولیعصر و پارک ها میزبان برنامه های این دوره از جشن های خانه تئاتر هستند.

وی با اشاره به طراحی پوستر این دوره از جشن ها توسط یکی از اعضای انجمن گرافیک خانه هنرمندان ایران طراحی شده است، یادآور شد: در این دوره از جشن ها تلاش کردیم که کسی به صورت رایگان حضور و فعالیت نداشته باشد. یکی از اهداف ما این است که با گسترده تر کردن محیط های میزبان جشن، شرایط را برای اینکه مخاطب با میل خود در جشن ها حضور پیدا کند، فراهم کند. طیف تماشاگرهای ما در تئاتر حداقلی است و با برگزاری این جشن ها می توانیم مخاطب تئاتر را افزایش دهیم.

دبیر چهاردهمین دوره جشن های بزرگداشت روز جهانی تئاتر به ارائه توضیحاتی در خصوص بخش های مختلف این دوره از جشن ها پرداخت و گفت: فضای بیرونی جشن های ما شامل ۲ قسمت استیج و فعالیت انجمن های تئاتر خیابانی، میدان، آیینی، عروسکی، کودک و نوجوان و حرکت می شود. همچنین در فضای بیرونی ۲ غرفه برای گریم و ۲ غرفه نیز برای عروسک و اجراهای عروسکی داریم. برنامه های فضای بیرونی در خانه هنرمندان از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و در پردیس تئاتر تهران از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ برگزار می شوند.

سلیمی افزود: در بخش فضاهای داخلی هم گالری های خانه هنرمندان در همکاری بین خانه تئاتر و انجمن صنفی گرافیک، میزبان پوستر و عکس های تئاتر می شوند. پوسترهایی به نمایش گذاشته می شوند که جزو اسناد پنهان تئاتر بوده اند و قدمتی بالا دارند. همچنین در این نمایشگاه ها آثار مرتبط با ۵ کارگردان فقید تئاتر ایران شامل حمید سمندریان، هما روستا، داود رشیدی، جعفر والی و رکن الدین خسروی نیز به نمایش در می آیند. همچنین در این نمایشگاه ها ماسک ها و عروسک های موزه ای را هم در معرض دید مخاطبان قرار می دهیم. در فضای سالنی نیز برنامه آموزشی توسط انجمن ها برگزار می شود و همچنین بعضی روزها 2 و برخی روزها یک انجمن، جشن خود را برگزار می کند.

وی با اشاره به اینکه در چندین دوره رادیو با اجرای نمایش رادیویی و همچنین پوشش زنده برنامه های جشن های بزرگداشت روز جهانی تئاتر با خانه تئاتر همکاری داشته، اظهار کرد: متأسفانه هیچکدام از تماس های ما به نتیجه نرسید و به دلیل همکاری نکردن مدیران رادیو و اینکه سیاست های شان تغییر کرده است، این دوره از جشن ها رادیو هیچ همکاری ای با جشن های خانه تئاتر ندارد.

وی با بیان اینکه به افرادی که قرار است از آن ها قدردانی به عمل آید وعده زمین، آپارتمان و سکه نمی دهم، تأکید کرد: مدالیوم خانه تئاتر هم در این دوره در صورت تصویب هیأت مدیره خانه تئاتر به افراد اهدا می شود.

چهاردهمین جشن های بزرگداشت روز جهانی تئاتر از پنجشنبه 7 اردیبهشت ماه برگزار می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید