گفت‌وگو با یک مسافر سوئدی که زبانش آواز است

چندی پیش، یک موسیقیدان و رهبر گروه کر سوئدی بار و بندیل خود و گروه ۳۵ نفره‌اش را بست تا «سفری آوازی» به ایران داشته باشند. او که پروژه‌ای را با حضور هشت‌هزار خواننده درباره «صلح و عدالت» اجرا کرده است، می‌گوید موسیقی کرال در کشورش یک فعالیت محبوب و مورد اقبال عموم جامعه است، مانند این‌که مردم ورزش می‌کنند و کر می‌خوانند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اریک وستبرگ درباره خودش توضیح داد: من مدرک دکتری موسیقی کرال دارم و این موسیقی در سراسر زندگی‌ام اهمیت زیادی دارد. من در استکهلم (سوئد) بزرگ شدم و در آنجا کار کردم. خیلی کودک بودم که با دیدن معلم پیانو و رهبرم، انگیزه کار کردن در زمینه موسیقی کرال را پیدا کردم، هیچ ترسی ندارم که در مقابل جمعیت زیاد رهبری کنم. از طرفی، گوش خوبی برای موسیقی دارم، خوب پیانو می‌نوازم و می‌توانم با مردم خوب ارتباط برقرار کنم.

وستبرگ با اشاره به حضور خودش و گروهPiteå  در ایران، گفت: این گروه ۲۷ سال است که فعالیت خود را آغاز  کرده است. موسیقی ما، موسیقی کرال از آهنگسازان سوئدی است که بیشتر آن را موسیقی فولک سوئدی و بخشی از آن را موسیقی مذهبی تشکیل می‌دهد، بخشی نیز موسیقی معاصر است که در همه آن‌ها، تنظیمات کرال انجام می‌شود. بخشی نیز به دوره رمانتیک مربوط می‌شود.

او با بیان این‌که در کشورهای مختلف سراسر دنیا تور کنسرت برگزار می‌کند، دلیل حضورش در ایران را این‌گونه توضیح داد: دلیل حضورم در ایران این بود که با فابیون - یکی از خواننده‌های گروه - در یک رستوران صحبت می‌کردیم و از آنجا که او یک‌بار در ایران حضور داشته، به من گفت در ایران فضای خیلی خوبی وجود دارد و هزینه سفر آن برای ما که گروه بزرگی هستیم، مناسب است.

این موسیقیدان ادامه داد: پیش از آمدن به ایران، درباره موسیقی کرال آن مطالعه زیادی نداشتم و فقط در حد یکی - دو قطعه از آن‌ها را شنیده بودم. در موسیقی سوئد، بسیاری از آثار بزرگ کرال‌مان از موسیقی فولک بهره گرفته شده، به‌عنوان مثال ما موسیقی‌ای را به نام «تریلو» اجرا می‌کنیم که نه‌تنها یک موسیقی فولک است، بلکه یک فرهنگ فولک نیز پشت آن است.

او اظهار کرد: در سوئد، موسیقی کرال فعالیت محبوبی است، یعنی مردم ورزش می‌کنند و موسیقی کر می‌خوانند و این کار برای آن‌ها یک موضوع سرگرم‌کننده است.

وستبرگ درباره پروژه «آواز کرال برای صلح و عدالت» نیز توضیح داد: این پروژه، بزرگترین پروژه من بوده است. وقتی برای انجام کاری به استرالیا سفر کرده بودم، با پروفسوری ملاقات کردم و ایده کار کردن درباره صلح را با او مطرح کردم؛ همزمان پروپوزالی را برای کوفی عنان (دبیرکل وقت سازمان ملل) و چند نفر دیگر فرستادم، اما آن‌ها قبول نکردند. در آن دوران، جنگی چند ساله بین مناطق مختلف ایرلند شمالی جریان داشت که انسان‌های بسیاری در آن کشته شدند، من روی این موضوع، شعر و موسیقی نوشتم و آن را به پروپوزال تبدیل کردم که قبول شد و در ۵۶ کشور اروپایی به اجرا درآمد. همچنین در جشنی که به‌مناسبت سال ۲۰۰۰ میلادی برگزار شد، هشت‌هزار خواننده آن را اجرا کردند.

این هنرمند معتقد است: همه مردم جهان، یکی هستند و اگر این‌گونه به این موضوع نگاه کنیم، ارتباطات‌مان متفاوت می‌شود. من به‌عنوان یک موسیقیدان، با موسیقی‌ام در اتفاقی که برای هم‌نوع‌ام رخ می‌دهد، با او هم‌دردی می‌کنم و در زمینه صلح، دوستی و عدالت تاثیرگذار می‌شوم.

او همچنین درباره موسیقی و مردم ایران نیز گفت: ملودی‌های موسیقی ایرانی، ناز و بامزه بود و از آن‌ها لذت بردم. مردم ایران مهربان‌اند و به ما لبخند می‌زنند و درباره ما کنجکاو هستند.

سلسله رویدادهای «سفرهای آوازی» به مدیریت عادله زمانی و با هدف تبادل هنری و فرهنگی بین گروه‌های کرال ایران و دنیا، از سال گذشته با سفر آوازی ایران و آلمان آغاز شد. در این پروژه گروه کر مجلسی به رهبری اریک وستبرگ Piteå از دانشگاه Luleå سوئد به ایران آمد تا به اجرای موسیقی کرال آکاپلا از دوره رومانتیک تا فولک اروپا و سوئد بپردازد.

اریک وستبرگ متولد سال ۱۳۳۴، فارغ‌التحصیل رشته رهبری کرال زیر نظر پروفسور اریک اریکسون در کالج رویال موسیقی در استکهلم است. او رهبری گروه‌های متعدد کر را برعهده داشته است شامل : YMCA در استکلهم، کر فلارمونیک اسلو و رهبر مهمان کر رادیو سوئد. در فعالیت‌های بین‌المللی او رهبری گروه‌های کری مانند Pro Coro کانادا، Coro Nacional de España, Coro Sinfônica do Estado de São Paulo, Brazil , Jauna Muzika, Lithuania وجود دارد.

اریک وستبرگ بنیان‌گذار پروژه «آواز کرال برای صلح و عدالت» است، پروژه‌ای که با حمایت دبیرکل وقت سازمان ملل - کوفی عنان - اجرا شد. این پروژه در جشن هزارانه سال ۲۰۰۰ با هشت‌هزار خواننده از ۵۶ کشور دنیا اجرا شد.

در سال ۲۰۰۱ نیز مرکز بین‌المللی Barents برای موسیقی کرال را بنیان نهاد، این مرکز در دو بخش حرفه‌ای (کر مجلسی بین‌المللی Barents) و (آنسامبل آوازی Barents) با اعضایی از نروژ، سوئد، فنلاند و روسیه در حال فعالیت است.

او برنده جایزه  Johannes Norrby Medal در سال ۱۹۹۳ و همین‌طور برنده   Norrländska Socialdemokraten newspaper’s annual Culture Prize  در سال ۱۹۹۷ شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید