لادن مستوفی «آناکارنینا» می‌شود

آرش عباسی قصد دارد نمایش «آناکارنینا» را تیرماه سال جاری با حضور لادن مستوفی در مقام بازیگر اصلی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ببرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، آرش عباسی که این روزها نمایش «نویسنده مرده است» را در مقام کارگردان و بازیگر در تالار حافظ روی صحنه دارد درباره برنامه جدید خود در عرصه کارگردانی تئاتر گفت: قصد دارم تیرماه سال جاری نمایش «آناکارنینا» را که اقتباسی از رمان «آناکارنینا» اثر لئو تولستوی است در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ببرم. البته دلم نمی خواست که ۲۲ نمایشی که به آن علاقه دارم اینقدر نزدیک به هم اجرا شوند ولی شرایط به گونه ای شد که نمایش «نویسنده مرده است» و «آناکارنینا» در شرایط زمانی نزدیک به هم آماده و اجرا شوند.

وی درباره اقتباسی که از رمان «آناکارنینا» انجام داده است، توضیح داد: اصولا وقتی قرار است به سراغ کارها و ادبیات کلاسیک بروم به نظرم هیچ جذابیتی ندارد که همان چیزی را که وجود دارد، اجرا کنیم. معتقدم این آثار سال ها قبل نوشته شده اند ولی رمز ماندگاریشان بستری بوده که در آن خلق شده اند و همچنین ایده هایی که خالق شان در آنها گنجانده است. همین حالا اگر با نگاه امروزی و نگاه قرن بیست و یکمی خیلی از آثار ادبیات نمایشی جهان را بخوانیم شاید در برخی ایراداتی وجود داشته باشد ولی باید هر اثری را با زمانه خود بسنجیم اما بعضی آثار هستند که چیزهایی در بطن شان وجود دارد که باعث می شود همیشه ماندگار شوند.

این نمایشنامه نویس و کارگردان جوان تئاتر اظهار کرد: اگر به سراغ رمان «آناکارنینا» و این شخصیت رفتم به این خاطر بود که بستر و لایه های زیرینی را در اثر پیدا کردم که برایم جذاب بود. اصلا سعی نکردم اقتباس نعل به نعل انجام دهم و شاید نمایشنامه نوشته شده اصلا شباهتی به «آناکارنینا» نداشته باشد زیرا من بستر اصلی را از رمان تولستوی گرفتم.

عباسی یادآور شد: «آناکارنینا» رمان حجیمی است و شخصیت های بسیار زیادی دارد و به نظرم برگردانش به تئاتر زیاد جذاب نیست. بارها و بارها رمان به زبان های مختلف ترجمه و در کشور ما هم چندین بار تجدید چاپ شده و فیلم ها، سریال ها و تئاترهای متعددی از روی این رمان ساخته شده است از این رو معتقدم اگر کسی مجددا به سراغ این چنین رمانی می رود باید ایده ای داشته باشد. از این رو من ۲ شخصیت کلیدی رمان را برداشتم و بر اساس آنها و لحظات خاصی از رمان «آناکارنینا»، به اقتباسی کاملا آزاد رسیدم.

کارگردان نمایش های «آفتاب از میلان طلوع می کند» و «زیرزمین» با بیان اینکه سال ها بود که می خواسته کاری برگرفته از رمان «آناکارنینا» در تئاتر انجام دهد ولی به جایی نمی رسیده است، افزود: ۲ سال پیش ایده اولیه کار در ایتالیا به ذهنم رسید و خمیرمایه اولیه نمایشنامه شکل گرفت و بر اساس آن پیش رفتم. نمایشنامه در دنیای امروزی و بستری مدرن و با حضور ۲ شخصیت اصلی رمان «آناکارنینا» شکل گرفته است.

وی درباره بازیگران نمایش «آناکارنینا» اظهار کرد: از همان طرح و ایده اولیه با لادن مستوفی مطرح کردم و از همان روز اول حضور مستوفی به عنوان یکی از ۲ بازیگر نمایش قطعی شد و قرار است نقش آناکارنینا را ایفا کند. همچنین در حال رایزنی و گفتگو هستم تا به چهره ای جدید و خاص برای نقش ورونسکی برسم و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

آرش عباسی در حال حاضر به همراه لادن مستوفی نمایش «نویسنده مرده است» را در تالار حافظ روی صحنه دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید