سفال های دوران عصر آهن در ارگ علیشاه کشف شد

ادامه کاوش های باستان شناسی اضطراری در ارگ علیشاه به کشف آثار دیگری از جمله سفال های شکسته عصر آهن منجر شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بهرام آجرلو سرپرست هیات کاوش های باستان شناسی اضطراری ارگ علیشاه"مسجد علیشاه با اعلام این خبر افزود: ادامه کاوش ها در ماه جاری به کشف سیستم آبرسانی از دو کانال، یک حوضچه فشارشکن و چند تنبوشه سفالی نیز منجر شد.

این باستان شناس همچنین به کشف بخشی از یک گور با تدفین ثانویه و دیوار چینه ای به لحاظ روابط لایه نگاری با قدمت بیش از 200 سال اشاره کرد.

وی افزود: در کاوش ها به بستری از خشت های نامنظم و ریخته و خشت های منظم و چیده شده که به لحاظ روابط لایه نگاری قدمتی بیش از 200سال داشته؛ برخورد کردیم که در شرایط کنونی و تا حصول نتایج مطالعات آرکئومتریک می توان آنها را به زلزلۀ تبریز در 236 سال پیش نسبت داد.

به گفته این باستان شناس، قطعات شکسته و خرد شدۀ سفالی دوران تمدن اسلامی (ایلخانی تا قاجار) و دو قطعه سفال شکستۀ عصر آهن و دو قطعه سکۀ تاریخی "نیازمند مرمت و پاکسازی" از دیگر آثار به دست آمده در ارگ علیشاه در یک ماه اخیر بود.

به گفته سرپرست هیات کاوش اضطراری ارگ علیشاه تبریز مقداری نمونه برداری باستانسنجی برای سالیابی به روش های رادیو کربن و ترمولومینسانس از محل کاوش برداشته شده است.

او افزود: علاوه بر تثبیت موقت تدفین و تنبوشه های سفالی، سازه های معماری خشتی و سیستم آبرسانی با نصب داربست فلزی و پوشش کیسۀ نایلونی موقتا حفاظت شده است؛ با این حال بدیهی است که این آثار نیازمند حفاظت و نگهداری پایدار و بلند مدت هستند.

گفتنی است که پس از گودبرداری های غیرمجاز در حدفاصل گوشه شمال غربی عرصه اثر ملی ارگ تبریز و محوطه جنوبی عرصه اثرملی عمارت تاریخی فتح الله اف در روزهای 28 و 29 آبان ماه سال جاری گروه نقشه برداری آرکئوژئوفیزیکی محل گودبرداری و برجستگی های اطراف آن را مطالعه کرد که پس از آن وجود آثار تاریخی در لایه های پایینی و پیرامونی محل گودبرداری محرز شد.

پس از آن پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجوز کاوش اضطراری را صادر کرد که مقدمات کار در اواخر دی ماه فراهم شد.

در جریان کاوش های صورت گرفته هیات باستان شناسی موفق شد بقایای کف آجری تخریب شده حیاط اثر ملی عمارت فتح الله اف و یک سازه خشتی – چینه ای که در نقشه های ژئوفیزیکی کوروش محمدخانی ثبت شده بود را شناسایی، خاکبرداری و مستند سازی کند.

در روزهای نخست کاوش های باستان شناسی نیز در محدوده آثار ملی ارگ علیشاه "مسجد علیشاه" و عمارت فتح الله اف تبریز بخشی از شالوده های برج و باروی قلعه قدیم تبریز که سیاحان و مورخانه به آن اشاره کرده اند و قطعاتی از سفالینه های دوران اسلامی و پیش از اسلام کشف شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید