پروژه‌های مطالعاتی میراث جهانی گنبد قابوس اجرایی می‌شود

پروژه های مطالعاتی و اجرایی کوتاه مدت میراث جهانی گنبد قابوس با تخصیص اعتبار پنج میلیارد و 800 میلیون ریال از اعتبارات ملی کلید خورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزاش جی پلاس، جاوید ایمانیان (سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس) با اعلام این خبر گفت: مرمت گنبد رک بنا با علف زدایی، پاکسازی گلسنگ ها، بندکشی بین آجرها، اصلاح کانال دفع رطوبت بنا، آزاد سازی  دیوارهای پارک، کف سازی پیاده روهای پیرامون محوطه  را  بخشی از برنامه ها و اقدامات کوتاه مدت  عنوان کرد که در هیات راهبردی این پایگاه مصوب شده است.

جاوید ایمانیان مطالعات سازه ای و زیر سطحی بنا و تپه پیرامون، مطالعه روش های اجرایی طرح مدیریت محوطه، نصب تابلوهای راهنما به دو زبان در محوطه، راه اندازی سیستم الکترونیکی راهنمایی مسافران و معرفی بنا، تکمیل نمازخانه و سرویس های بهداشتی در محوطه را از جمله اقداماتی برشمرد که با اعتبار تخصیص یافته انجام خواهد شد.

این مسئول با اشاره به پلان مدیریتی مصوب این اثر جهانی با اهداف و چشم انداز،  اجرای بخشی از برنامه های مصوب این اثر را  نیازمند مشارکت های مردمی و کمک های دولتی عنوان کرد و گفت: در این زمینه به منظور فراهم سازی بستر فرهنگی و فرهنگ سازی در خصوص حفاظت و صیانت از داشته های فرهنگی تاریخی همچون برج قابوس جلساتی با انجمن های مردم نهاد و دستگاههای دولتی شهر گنبد قابوس برگزار و بر مشارکت اجتماعی تاکید شده است.

ایمانیان با برآورد مبلغ مورد نیاز 40 میلیارد ریالی برای محوطه سازی و ساماندهی پارک قابوس از برگزاری جلسات با شهردار شهر و تصمیم مبنی بر برداشته شدن دیواره های پارک خبر داد و افزود: این تصمیم به منظور برقراری ارتباط اثر با مردم گرفته شده و از اوایل سال آتی اجرایی خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید