بازسازی تئاترشهر به دلیل کمبود منابع مالی پی گیری نشد

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برضرورت تشکیل یک کار گروه برای ایمن‌سازی، نگهداری و بهره‌برداری مجموعه‌ی تئاترشهر تاکید کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهدی شفیعی در آخرین روزهای سال 95 درباره آخرین وضعیت رسیدگی به تئاترشهر پس از حساسیت‌هایی که برای ایمنی آن پیش آمده بود، بیان کرد:  قبل از حادثه پلاسکو و همچنین پس از آن بیشتر از گذشته به دنبال انجام یک مانور با همکاری دوستان آتش‌نشان در تئاترشهر بودیم تا هم آمادگی لازم از سوی همکاران در مجموعه و نیز آتش‌نشانی سنجیده شود و هم وضعیت ایمنی تئاترشهر را تست کنیم که قرار است این اتفاق در شکلی جدی‌تر رخ دهد، اما آنچه مدتی قبل رخ داد (وقوع حریق در بیرون یکی از کارگاه‌ها)، خوشبختانه جدی نبود و حساسیت‌ها را روی تئاترشهر بیشتر کرد که ما از این موضوع استقبال می‌کنیم چون باید همه کسانی که به نوعی با موضوع مرتبط هستند این اتفاق را یک هشدار بدانند.

 

وی افزود: نکته مسلم این است که تئاترشهر یک ساختمان کهنسال است که به توجه و مرمت نیاز دارد و راه‌های دسترسی به آن هم مناسب نیست. چندی قبل که چند تن از دوستان از شورای شهر به تئاترشهر آمده بودند و صحبتی هم با مدیریت آتش‌نشانی داشتند، بحث بر سر این بود که بسته شدن کوچه پشت تئاترشهر یعنی حد فاصل مسجد و مجموعه، راه دسترسی به تئاترشهر را سخت کرده است؛ همان‌طور که در شب حادثه‌ اخیر، ماموران آتش‌نشانی مجبور شدند تردد در چهارراه ولیعصر (عج) را به نوعی متوقف کنند چون رسیدگی به ساختمان با شرایط موجود سخت است و این فرصت خوبی را فراهم کرد که همه نسبت به شرایط آگاه شوند.

 

او با اشاره به دیگر ساختمان‌های فرهنگی و نمایشی اضافه کرد: تئاترشهر هر شب پذیرای جمعیت بسیار زیادی است و این مستلزم وجود درجه ایمنی بالاست. اگر خدای ناکرده در راهروهای زیرین تئاترشهر اتفاقی بیفتد ازدحام جمعیت، خود باعث بروز حادثه می‌شود و درصد ایمنی را پایین می‌آورد که البته در بخشی از بازسازی به این مسئله توجه شده و راهروها عریض‌تر شدند. ضمن اینکه ژنراتور اضطراری هم نصب شده تا با خاموشی مواجه نباشیم،هر چند آن هم به کارهای تکمیلی نیاز دارد.

شفیعی ادامه داد:‌ نکته دیگری که به نحوی کار ما را سخت می‌کند این است که تئاترشهر با توجه به کمبود سالن‌های نمایشی و مطالبه گروه‌ها برای اجرا امکان توقف فعالیت ندارد و نمی‌شود آن را یک سال تعطیل کرد تا تمام اقدامات بازسازی و ایمنی در آن انجام شود، به همین دلیل باید در حین فعالیت قضایا پیگیری شوند ولی متأسفانه بحث بازسازی در تئاترشهر به دلیل اعتبارات پیگیری جدی نشد چون ردیف بودجه مشخصی نداشت و در حال حاضر هم اعتبارات آن از یک ردیف بودجه عمومی تأمین می­‌شود که متعلق به تمام پروژه‌ها است.

 

وی گفت: بنابراین در سال 95  اتفاقی جدی در حوزه بازسازی تئاترشهر رخ نداده، در حالی که مثلا موضوع مربوط به اطفای حریق، هر یک روزی که دیر شود ممکن است به یک حادثه نزدیک شویم و ضرورت دارد برخی مسائل بدون فوت وقت رسیدگی شوند.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین با بیان اینکه در کنار تمام این مسائل، تأسیسات و تجهیزات تئاترشهر هم با مشکلاتی روبروست در حالی که خیلی طبیعی است چنین مجموعه‌ای با یک شرکت تجهیزاتی و تأسیساتی به طور مداوم در ارتباط باشد تا وضعیت‌اش رصد و از آن مراقبت شود، اظهار کرد:‌ این موضوع از جمله مواردی است که ما در طول یک سال گذشته آن را پیگیری کردیم، ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. ضمن اینکه ضروری است نهادهای دیگری مثل شهرداری هم در این راستا همکاری کنند. با این حال با توجه به اهمیت موضوع به دنبال این هستیم تا تشکیلاتی را به صورت یک کار گروه با بهره‌گیری از توان شورای شهر، شهرداری، آتش‌نشانی و وزارت ارشاد برقرار کنیم تا با یک هم افزایی از تمام توان مدیریتی برای بهره‌برداری، ایمن‌سازی و نگهداری مجموعه تئاترشهر استفاده شود چرا که این مجموعه فقط متعلق به یک وزارتخانه یا یک نهاد و اداره کل نیست، بلکه به یک شهر تعلق دارد.

 

شفیعی با اشاره به قدمت حدود 45 ساله تئاترشهر و کهنسالی آن گفت:‌ امروزه توجه به وضعیت مقاوم­‌سازی و ایمن‌­سازی این ساختمان از ضروریات است. امیدواریم در سال آینده یک ردیف مستقل برای بازسازی مجموعه تئاترشهر ایجاد شود تا بتوان به آن اتکا کرد. الان این میزان اعتباری که وجود دارد از همان ردیف تعمیر و تجهیز همه­‌ی اماکن متعلق به وزارت ارشاد است.

وی ضمن تشکر از سازمان زیباسازی بابت انجام پروژه نورپردازی تئاترشهر ابراز امیدواری کرد که نصب و راه اندازی سیستم‌­های اعلان واطفاء حریق مجموعه و همچنین ادامه بازسازی تئاترشهر با اولویت‌­های تعیین شده نیز با همکاری شهرداری و دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد در سال 96 با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید