کاشت درخت به یاد عباس کیارستمی و داوود رشیدی

دبیر جشنواره فیلم سبز از کاشت درخت گیلاس به یاد عباس کیارستمی توسط منوچهر شاهسواری و کاشت درخت سرو به یاد داوود رشیدی توسط احترام برومند در باغ ملل پارک پردیسان خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فرهاد توحیدی، دبیر جشنواره فیلم سبز با حضور در مراسم درختکاری «باغ ملل» که امروز ۱۹ اسفندماه با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، جمعی از سفیران و تعدادی از هنرمندان کشور در سازمان حفاظت محیط زیست و پارک پردیسان برگزار شد اظهار کرد: امروز منوچهر شهسواری (مدیرعامل خانه سینما) درخت گیلاسی به یاد عباس کیارستمی و احترام برومند درخت سرو به یاد داوود رشیدی می‌کارند.

وی با بیان این‌که درختان از دوران باستان پاس داشته می‌شوند گفت: از دیرباز درختان نزد همه ملل و اقوام مقدس شمرده می‌شوند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سبز افزود: در شرق آفریقا قطع کردن و افکندن هر درختی به مثابه مادرکشی است. به همین علت درخت در میان اقوام مختلف مقدس شمرده می‌شود. در ایران نیز چنار شاه درختان است و نه تنها در ایران باستان بلکه در ایران دوران اسلامی نیز همین تعابیر درباره اهمیت درخت وجود دارد. به طوری‌که خدا در قرآن به درخت زیتون و انجیر سوگند می‌خورد.

توحیدی با اشاره به این‌که نقوش ملهم از درختان در معماری اسلامی دیده می‌شود گفت: گل نیلوفر آبی و سرو آزاد به کرات در ساختمان معابد و تخت جمشید مشاهده می‌شود. همچنین اسلیمی‌های نقش‌بسته در گنبدها همگی ملهم از شاخ و برگ درختان است.

او با بیان اینکه در ایران مظهر اصلی غنای طبیعت درخت و به ویژه چنار است گفت: غالبا در کنار درخت چنار درخت تاک یا انگور وجود دارد که نزد ایرانیان مظهر خون است و خون مظهر اصلی حیات محسوب می‌شود؛ بنابراین این درخت صاحب تقدس است.

دبیر جشنواره فیلم سبز اظهار کرد: درخت با ایمان مردم آمیخته است، اما عقل ابزاری و محاسبه‌گر امروز جای ایمان ما را گرفته است.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در این مراسم با اشاره به این‌که در حال حاضر در یک جامعه طمع‌کار نسبت به محیط زیست به سر می‌بریم گفت: نفس طمعکاری با چهره‌های مختلف از جمله جلوه‌های شهر، شیوه‌های تغذیه‌ای، سبک زندگی و ... دیده می‌شود که ربطی به فطرت بشر ندارد بلکه به مدیریت‌ها ارتباط پیدا می‌کند.

شاهسواری تاکید کرد: باید با طمع‌کاری مدیران، سازمان‌ها و تشکیلات عظیمی که در حال تهاجم به محیط زیست ایران هستند مقابله کنیم.

مدیرعامل خانه سینما با بیان این‌که بلوغ شهروندی زمانی حاصل می‌شود که به انجام وظایف خود تن بدهیم اظهار کرد: شهروندی یک ادعا یا کالای بسته‌بندی‌شده که در اختیار ما قرار گیرد نیست بلکه انجام تکالیفی است که بر دوش ما گذاشته شده است.

او اظهار کرد: حقوق شهروندی می‌بایست با طمع‌کاری مدیران و صاحبان قدرت مقابله کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید