ادامه کشف «راه شاهی» در مسیر شوش - تخت جمشید

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس از آغاز فصل سوم کشف و مستندسازی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تهیه پرونده ثبت ملی راه شاهی هخامنشی در مسیر شوش - تخت جمشید خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مصیب امیری گفت: عملیات کاوش راه‌ شاهی هخامنشی در شوش - تخت جمشید به سرپرستی احسان یغمائی و با نظارت محمدجواد جعفری از ۱۴ اسفندماه امسال تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۶ آغاز می‌شود و در این راستا، یک گروه مستندساز از ۱۴ اسفندماه کارگروه یادشده را مستندنگاری می‌کند.

او درباره‌ی اعتبار اختصاص‌یافته به این پروژه، اظهار کرد: اعتبار این پروژه از ابتدا تا پایان عملیات کاوش، از سوی طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه تامین می‌شود و پس از پایان عملیات، اشیای موزه‌ای و مطالعاتی به‌دست آمده، به امین‌اموال اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس تحویل می‌شود. همچنین نتایج پژوهش‌های میدانی به‌صورت مقاله تحلیلی برای چاپ در مجله علمی - پژوهشی پژوهشکده باستان‌شناسی ارائه می‌شود.

راه شاهی هخامنشی دوهزار و ۶۹۹ کیلومتر (۱۶۷۷ مایل) درازا دارد و حدودا هر ۲۴ کیلومتر، یک توقفگاه دارد که ۱۱۱ ایستگاه می‌شود.

راه شاهی نخستین شاهراه شناخته‌شده ایران و نخستین شاهراه بین‌المللی جهان است. در خوزستان این راه از شوش، شوشتر و رامهرمز عبور می‌کند. در ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، داریوش اول در ایران آغاز به ساخت یک سلسله جاده‌های پهن و عریض کرد که یکی از آن‌ها «راه سلطنتی» نام داشت و در زمان خود جزو بهترین شاهراه‌ها محسوب می‌شد. راهی که بعدها توسط امپراتوری رم نیز همچنان مورد استفاده قرار گرفت. کیفیت این راه چنان بالا بود که پیک‌های نامه‌رسان می‌توانستند مسافتی معادل ۲۶۹۹ کیلومتر را فقطدر مدت هفت روز بپیمایند.

 

دیدگاه تان را بنویسید