کشف ساختار سنگی معماری ۷هزار ساله در فسا

«در برنامه کاوش و تعیین عرصه و حریم تپه «وکیل آباد» در شهرستان فسا، ساختار سنگی معماری مربوط به اواخر هزاره چهارم و اوایل هزاره سوم پیش از میلاد به دست آمد.»

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مجید منصوری، سرپرست هیات کاوش و تعیین عرصه و حریم تپه وکیل‌آباد با اعلام این خبر گفت: بررسی‌های دقیق‌تر درباره این ساختار سنگی به آینده موکول شده است و کاوش در بخش های دیگر کارگاه ادامه دارد.

او با بیان این‌که در حال حاضر کاوش در عمق چهار متری در این محوطه‌ی تاریخی ادامه دارد و به نظر می‌رسد احتمالا خاک بکر است گفت: پیش از کاوش، سطح محوطه و اطراف آن به شبکه‌های ۴۰×۴۰ و ۸۰×۸۰ تقسیم شده و بررسی نظام‌مند در این شبکه‌ها به مدت یک هفته به طول انجامید.

وی افزود: پس از پایان بررسی، ۲۳ گمانه به‌ منظور تعیین عرصه و حریم تپه کاوش شد.

او با اشاره به باز کردن کارگاه ۲ در ۲ متر برای لایه نگاری، از به دست آمدن سفال های قرمز ساده و منقوش از نوع سفال های وکیل آباد خبر داد.

کاوش و تعیین عرصه و حریم تپه وکیل آباد در شهرستان فسا با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از اواسط بهمن ماه آغاز شد.

براساس این گزارش، نخستین کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه در سال ۱۹۳۴ میلادی توسط اشتاین در چند روز انجام شد  اشتاین در طول کاوش خود در مرکز تپه به پی های سنگی و ساختار خشتی اشاره می کند که احتمالا مربوط به اواخر هزاره چهارم و اوایل هزاره سوم هزاره سوم پیش از میلاد است.

 

دیدگاه تان را بنویسید