گنجینه "جوبجی" چه زمانی به رامهرمز بازمی‎گردد؟

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز گفت: در حال حاضر کار مرمت و بازسازی موزه تاریخی رامهرمز به اتمام رسیده و بستر برای بازگشت گنجینه جوبجی مهیا شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، منصور معتمدی با بیان این که تنها در انتظار اداره کل میراث فرهنگی استان هستیم تا دستور بازگشایی موزه را صادر کند در گفت‎وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ بازگرداندن این گنجینه از تهران به رامهرمز مستلزم آن است که اداره میراث فرهنگی خوزستان از طریق نمایندگی پیگیر موضوع باشد.

وی یادآوری کرد: در یازدهم بهمن‎ ماه گذشته اقبال محمدیان (نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی) جلسه‎ای را با زهرا احمدی‎پور (رییس میراث فرهنگی کشور) برگزار کرد که در این نشست محمدیان رسما در خواست انتقال گنجینه جوبجی از تهران به رامهرمز را مطرح کرد.

وی گفت: ‌پس از این نشست، محمدیان نیز نامه‌ای به ما ارسال کرد و ما اکنون در انتظار اقدامات بعدی در این زمینه هستیم.

ریس انجمن دوستداران رامهرمز با تاکید بر این که رامهرمز آمادگی کامل جهت حفاظت از این گنجینه را دارا است خاطرنشان کرد:‌ تمام این موارد را محمدیان به سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام کرده است.

وی با اشاره به این که رامهرمز دارای سه موزه به نام‌های موزه تاریخی، موزه مردم‌شناسی و موزه پزشکی است عنوان کرد: گنجینه جوبجی قرار است که به عمارت تاریخی "صمیمی" که موزه‌های مردم‌شناسی، تاریخی و سنگ در آن جای گرفته است منتقل و در موزه تاریخی جای داده شود.

معتمدی در معرفی عمارت صمیمی گفت: این عمارت زیبا مربوط به دوره قاجاریه می‎باشد و دارای باغ‌های بسیار زیبا و درختان کهنسال گرمسیری است. انواع درختان میوه، مرکبات، نخل و گل‌های زیبا در این عمارت وجود دارند. این عمارت همچنین دارای یک ساختمان مرکزی به نام "کوشک میانی" است که این ساختمان خود دارای یک طبقه زیرین می‎باشد که موزه مردم‎شناسی در آن قرار گرفته است؛ این در حالی است که در طبقه فوقانی عمارت نیز موزه تاریخی جای گرفته است.

وی اظهار داشت: حدود سه سال پیش اداره‎ کل میراث فرهنگی، موزه‌های تاریخی و مردم‎شناسی را به دلیل آن چه نیاز به مرمت و بازسازی عنوان کرده‌ بود،‌ تعطیل کردند. در حال حاضر تمامی اقدامات مرمت و بازسازی روی این دو موزه صورت گرفته است و هیچ گونه بهانه‎ای از سوی این اداره‎ کل برای انتقال گنجینه از تهران به موزه تاریخی رامهرمز وجود ندارد.

رییس انجمن دوستداران رامهرمز تصریح کرد:‌ اشیا موزه مردم‎شناسی را نیز ما به صورت مجانی در اختیار میراث گذاشته‎ایم. مردم اشیایی را به ما اهدا کردند و ما آن‎ها را به میراث اهدا کرده‎ایم. این اشیای تاریخی، ‌آثار بسیار ارزشمندی هستند و ما این اشیا را به صورت یک موزه کامل در اختیار میراث فرهنگی قرار دادیم تا آن‎ها در شهر خودمان باقی بمانند و عموم از آن‎ها بازدید کنند.

وی در پاسخ به این سوال که گنجینه جوبجی بالاخره چه زمانی به رامهرمز بازخواهد گشت بیان کرد: در حال حاضر کار مرمت و بازسازی موزه تاریخی به اتمام رسیده است و بستر مهیا است و در انتظار اداره‎کل میراث فرهنگی استان هستیم تا دستور بازگشایی موزه را صادر کند. گنجینه نیز هم‎اکنون در تهران قرار دارد و بازگشت آن به رامهرمز مستلزم آن است که اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان از طریق نمایندگی، پیگیر کار باشد تا ان‌شاالله این گنجینه هر چه سریع‌تر به استان بازگردد.

 

دیدگاه تان را بنویسید