جلوگیری از ورود بانوان باستان‌شناس به محل کاوش‌های ارگ علیشاه

پیمانکار ساخت پارکینگ در جبهه شمالی ارگ علیشاه تبریز روز دوشنبه از ورود بانوان عضو هیات کاوش اضطراری ارگ علیشاه و عمارت تاریخی «فتح‌الله اف» تبریز به محل کار خود جلوگیری کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «علی صدرایی»، مشاور علمی طرح کاوش‌های ارگ علیشاه «مسجد علیشاه» با اعلام این خبر گفت: این اقدام در ادامه کارشکنی‌های دوماهه اخیر برای هیات باستان‌شناسی که موفق به شناسایی آثار ارزشمندی در این مکان و در مدتی کوتاه شده است، صورت می‌گیرد.

مدیر گروه اسلامی پژوهشکده باستان شناسی با اشاره به توافق یازدهم بهمن مسولان مصلای تبریز با ادامه کاوش‌ها به مدت ۹۰ روز افزود: پیمانکار ساخت پارکینگ روز گذشته همچنین تاکید کرده است که کاوش‌های باستان‌شناسی باید ۲۰ اسفند پایان یابد.

او در ادامه با انتقاد از منع ورود بانوان هیات پژوهشی به محل کارشان گفت: این هیات از گروه‌های مختلفی از جمله گروه باستان‌سنجی دانشگاه هنر اسلامی تبریز تشکیل شده که ممانعت از ورود این افراد به مجموعه، مشکلات جدی در روند کار به وجود می‌آورد.

او در ادامه با اشاره به تخریب جبهه شرقی مجموعه منحصر به فرد ارگ علیشاه و ساخت مصلای تبریز در حدود ۲۰ سال پیش گفت: در سال جاری این مجموعه بار دیگر به بهانه ساخت پارکینگ مورد تعرض قرار گرفته است.

او با بیان این‌که جبهه شمالی ارگ علیشاه جزو عرصه ارگ و عمارت تاریخی «فتح‌الله یِف» است و هر دو این آثار تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند، افزود: شواهد باقیمانده موجود در ارگ علیشاه، از لایه‌های تاریخی، آثار دوران گذشته ارگ و ادامه تداوم حیات تاریخی این مجموعه حکایت می‌کند.

وی با ابراز تاسف از خاک‌برداری در جبهه شمالی ارگ علیشاه تا عمق دو تا سه متر اظهار کرد: در لابلای خاک و دیواره‌های باقیمانده، وجود لایه‌های تاریخی، داده‌های سفالی، آثار معماری و حتی تن پوشه و سایر شواهد تاریخی قابل مشاهده است.

این باستان‌شناس با تاسف از این نوع کارشکنی‌ها و انجام اقدامات غیرقانونی و تخریب در عرصه ارگ علیشاه علیرغم نامه نگاری‌های متعدد اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: متاسفانه این اقدامات توسط پیمانکار و به شکل‌های مختلف انجام و مانع از انجام فعالیت‌های پژوهشی در این مجموعه می‌شود.

مشاور علمی هیات کاوش ارگ علیشاه با تاکید بر این که عرصه ارگ علیشاه مشخص است و با عرصه خانه فتح الله یف همپوشانی دارد، گفت: براساس قوانین کشور عرصه متعلق به میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف در آن جرم محسوب می شود.

براساس این گزارش؛ در روزهای نخست کاوش‌های باستان‌شناسی در محدوده ارگ علیشاه «مسجد علیشاه» و عمارت فتح الله یف تبریز بخشی از شالوده‌های برج و باروی قلعه قدیم تبریز که سیاحان و مورخان به آن اشاره کرده‌اند و قطعاتی از سفالینه های دوران اسلامی و پیش از اسلام کشف شد.

پس از بروز اخلال در ادامه کاوش‌های باستان شناسی و توقف کار، یازدهم بهمن هیأتی به نمایندگی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی برای حل مشکل به تبریز اعزام شد .

در نشست این هیأت با مسئولان مصلای تبریز توافق شد پژوهش های کاوش عملیات میدانی به مدت ۹۰روز ادامه یابد .ادامه کاوش‌های باستان شناسی اضطراری در ارگ علیشاه پس از رفع مزاحمت‌ها و توافق برای ادامه کار به کشف بقایای کف آجری تخریب شده حیاط اثر ملی عمارت تاریخی فتح الله یف در روزهای پایانی بهمن منجر شد .

بر اساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ساله چهارم، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان ها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی تاریخی "میراث فرهنگی "اقدام و در طراحی و مکان یابی پروژه های یاد شده نتایج مطالعات را رعایت کنند .

 

دیدگاه تان را بنویسید