"روزهای رایگانِ" بازدید از موزه‌ها افزایش می‌یابد

«تلاش می‌کنیم روزهای بیشتری در طول سال موزه‌های زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را رایگان کنیم. این اقدام را به عنوان یک عامل تشویقی برای مردم و مخاطبان موزه‌ها در نظر می‌گیریم.»

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، روز ۲۱ بهمن ماه به مناسبت ۲۲ بهمن بازدید از موزهای زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رایگان و به گفته‌ی مدیر اداره‌کل موزه‌ها، بازدید از این موزه‌ها با استقبال بی نظیری مواجه شد، استقبالی که این فکر را در ذهن مسئولان موزه‌ها ایجاد کرده تا اگر شرایط مهیا باشد، روزهای بازدید رایگان را برای موزه‌ها افزایش دهند.

به گفته‌ مسعود نصرتی، رئیس مجموعه‌ جهانی فرهنگی تاریخی گلستان براساس کاتالوگ‌های تهیه شده توسط روابط عمومی کاخ گلستان و ارائه‌ آن‌ها به گردشگران، میزان آمار بازدید از این مجموعه‌ تاریخی در روز ۲۱ بهمن ماه حدود ۶ هزار نفر تخمین زده شد.

به گفته‌ او در این روز، رئیس جمهور مالدیو و وزیر گردشگری و ورزش تایلند نیز از مجموعه‌ جهانی گلستان دیدن کردند.

رئیس جمهور مالدیو در کاخ جهانی گلستان

از سوی دیگر به گفته‌ محمدرضا کارگر، سرپرست مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی در روز ۲۱ بهمن حدود ۱۱ هزار و ۷۲۳ نفر از این مجموعه‌ تاریخی بازدید کردند. او نیز این آمار را از اشخاصی که به دستور وی در ابتدای ورودی‌های این مجموعه با همین هدف مستقر بوده‌اند، اعلام کرد.

استقبال چشمگیر از موزه‌ها در روز رایگانِ موزه‌ها

«کارگر» در این زمینه به ایسنا می‌گوید: برای ارزیابی و به دست آوردن این که رایگان بودن موزه‌ها در برخی شرایط چه تاثیری می‌تواند در میزان بازدیدها داشته باشد و چه اتفاقی رخ می‌دهد، تصمیم به شمارش تعداد بازدیدکنندگان در مجموعه سعدآباد گرفتیم.

به گفته‌ وی، دیگر موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز هر کدام برنامه‌ای برای شمارش تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌های خود داشته‌اند.

او حتی تعداد آمار بازدیدکنندگان از کل مجموعه‌های سعدآباد را ارقامی بیش از این می‌داند و می‌گوید: با توجه به این‌که سعدآباد حدود ۱۵ موزه و کاخ برای بازدید دارد اگر هر بازدید کننده دست‌کم از ۱۰ موزه در مجموعه بازدید کرده باشد، باید ۱۱ هزار و 700 بازدید کننده را در عدد ۱۰ ضرب کرد، در این شرایط آمار دقیق‌تری از بازدیدکنندگان مجموعه سعدآباد به دست می‌آید.

سرپرست مجموعه سعدآباد توضیح می‌دهد: تعداد بازدیدکنندگان از سعدآباد به این روش شمارش می‌شود، چون هر موزه از این مجموعه مانند دو موزه مستقل از یکدیگر مشابه موزه ملی ایران و موزه فرش هستند که اگر در یک روز یک نفر از هر دو موزه بازدید کند، به طور جداگانه برای هرکدام از موزه‌ها شمارش می‌شوند. بنابراین این موزه‌ها هویت‌های مستقلی از یکدیگر دارند.

حضور مردم در کاخ جهانی گلستان در روز ۲۱ بهمن

وی با بیان این‌که بازدید از موزه‌های مختلف زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بسیار چشمگیر بوده به گونه‌ای که در برخی از موزه‌ها تقریبا این حضور غیرقابل کنترل بیان شده است، گفت: این میزان استقبال انگیزه‌ی اداره‌کل موزه‌ها را برای افزایش مدت زمان‌های رایگان بودن موزه‌ها در صورت موافقت رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیشتر می‌کند.

تلاش می‌کنیم روزهای بیشتری در سال موزه‌ها رایگان باشند

او توضیح می‌دهد: برای انتخاب یک روز رایگان برای موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به اختیاراتی که به عنوان معاون رئیس جمهور دارد می‌تواند تحت شرایط خاص و به صورت موردی با این اقدام موافقت کند، به عنوان مثال برای ورود اعضای کمیته امداد یا گروه‌های خاص می‌توان چنین کاری را بدون مصوبه هیات وزیران انجام داد.

کارگر بیان می‌کند: هرچند بازدید از موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با مبلغی هرچند اندک انجام می‌شود، اما براساس تجربه‌های به دست آمده رایگان بودن موزه‌ها در شرایطی خاص احساس بهتری برای بازدید از موزه‌ها ایجاد می‌کند و در نتیجه میزان مراجعه به موزه‌ها نیز گسترش پیدا می‌کند، در واقع می‌توان این اقدام را به عنوان یک عامل تشویقی برای مردم و مخاطبان موزه‌ها در نظر گرفت.

مدیر اداره‌کل موزه‌ها بیان می‌کند: اگر بتوانیم این اجازه را بگیریم که دست‌کم در هر فصل یک روز را برای بازدیدِ مردم رایگان اعلام کنیم، یک اتفاق خوب است و به نظر می‌رسد زمینه و شرایط خوبی در این زمینه ایجاد می‌شود.

حضور مردم در کاخ جهانی گلستان در روز ۲۱ بهمن

بازدید وزیر گردشگری و ورزش تایلند از کاخ جهانی گلستان

 

دیدگاه تان را بنویسید