گلایه های پولاد کیمیایی از فریدون جیرانی

پولاد کیمیایی در این دوره جشنواره فیلم فجر سه نقش متفاوت در سه فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «خفه‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی و «گشت 2» ساخته سعید سهیلی بازی کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کیمیایی درخصوص فیلم «خفه‌گی» و تم جدیدی که دارد به «خبرآنلاین» گفت: «این فیلم کار نو و جدیدی است، ما در واقع این نوع فیلم را یک دوره‌ای در سینما داشتیم، البته به نظرم من ریتم فیلم یک مقدار کند است و موضوع درام و دایره اصلی تراژدی درونش در نیامده است و ما را در یک رودربایستی با فرم قرار می‌دهد. به نظرم خود ذات قصه هیچ چیزی ندارد، ولی درکل فیلم تمیزی هست.»

او در ادامه در مورد ارتباط برقرار کردن مخاطبان سینمای ایران با این فیلم، اظهار کرد: «فکر نمی‌کنم مخاطبان سینما و عموم مردم با این نوع فیلم‌ها ارتباط برقرار کنند، ما در خیابان راه برویم، پنج هزار موضوع پیدا می‌کنیم که دغدغه و مشکلی است که همه دارند و از موضوع این فیلم‌ خیلی بدتر و حساس‌تر است. درجه تراژیک ایران خیلی بالا است، یعنی اگر من بخواهم آدمی را تحت تاثیر قرار بدهم خیلی شکل‌های بهتر و جذاب‌تری وجود دارد. این گونه فیلم‌ها شکل‌های اروپایی است که در یک دوره تاثیر گذار بود. ولی با ایران و سینمای ایران همخوانی ندارد.»

کیمیایی درباره فیلم «گشت 2» و فضای طنزی که نسبت به دو کار دیگرش دارد توضیح داد: «به نظرم فیلم خوبی است و در کار خودش موفق است، فیلم یک طنز تلخی است که زندگی یکسری آدم را به تصویر می‌کشد که قهرمان نیستند و دنبال کار و بدبختی‌های خودشان هستند. البته بامزه هم هستند. این فیلم نشان می دهد که اگر این افراد در یک موقعیتی قرار بگیرند که پول دستشان بیاید از خیلی آدم‌ها و مسئولین که پول دارند، دست و دل بازتر هستند و در واقع دستشان به کمک می رود و این قشنگ است.»

این بازیگر درخصوص گلایه‌ای که از فریدون جیرانی در فیلم «خفه‌گی» داشت، گفت: «قصه‌ای که من قرارداد بستم و نقشی که قرار بود بازی کنم این نقشی نبود که در فیلم دیدیم. نقش من در آخر فیلم و جمع بندی آن با این شخصیت بود که وقتی ظهور پیدا می‌کند و معرفی می شود، بازمی گردد و همه چیز را تغییر می‌دهد، ولی در نسخه‌ای که اکران شد اصلا این اتفاق نیفتاد. جیرانی یک فیلمنامه به ما داد و یک فیلمنامه دیگری ساخت.»

او درباره حذف چند سکانس فیلم «قاتل اهلی» که در نشست خبری به آن اشاره کرده بود، توضیح داد: «یک سکانس نبود، چندین سکانس حذف شد و ما در نشست خبری فقط توانستیم یکی را بگوییم، در این چند سکانس که من می‌گویم اتفاقا بازی با من نبوده بلکه بیشتر بازیگر طرف مقابل من بازی می‌کند. مانند همان سکانس که آقای جدیدی با صورت خونی میاید و به من می‌گوید که برو دنبال عشقت و ... که من می‌روم بازی با اوست و شخصیت او نشان داده می‌شود. به نظرم حذف این سکانس‌ها لطمه اساسی به فیلم زده است و کسی که این کاره باشد متوجه می‌شود که بخش‌هایی از فیلم تناسب ندارد.»

کیمیایی همچنین در مورد اختلافی که با تهیه‌کننده «قاتل اهلی» دارد، بیان کرد: «من به نظرم به نفع هیچ کسی نیست که ما گرد و غبار کنیم. برای این فیلم خیلی زحمت کشیده شد، واقعا فیلم خیلی سختی بود. آدم‌ها را به جان یکدیگر بیندازیم و باهم درگیر شویم که به چه چیزی برسیم؟ وجدان آدم‌ها همه چیز را می‌گوید، صداقت درون آدم‌ها است، آیا اگر ایشان معتقد است که من خودم را به فیلم تحمیل کردم، چرا در کنفرانس مطبوعاتی حرفی نزد ما که از ایشان سوال کردیم. من که گفتم بگذارید من دراین پروژه نباشم خودش نگذاشت. ببینید بحث این مسایل نیست، بحث این است که چرا صادق نیستیم، چرا رفیق نیستیم، چرا می‌زنیم زیرش، در واقع وقتی امضا می‌کنیم و قرارداد می‌بندیم چرا به آن پایبند نیستیم. من از این مسایل گلایه دارم و امیدوارم که این مسایل برطرف شود.»

او همچنین از آخرین وضعیت فیلم خودش گفت: «من فیلمنامه را نوشتم و آماده است، خیلی فیلم سختی است و پیش تولید زیادی هم خواهد داشت، منتظرم الان هیاهوی جشنواره تمام شود و همه سرکارمان برگردیم. ولی قطعا در سالی که می‌آید فیلمم را می‌سازم و در جشنواره حضور خواهم داشت.»

کیمیایی درباره حضور پررنگ کارگردانان جوان در این دوره جشنواره گفت: «اینکه جشنواره فیلم فجر به میدان رقابت جوان‌ها تبدیل شده اتفاق خوبی است و فکر می‌کنم وزارت ارشاد و مسئولان سینمایی و این جشنواره مسیری مدنظر داشتند و به آن فکر کردند که به ثمر نشسته است.»

دیدگاه تان را بنویسید