عبدالله اسکندری: سینمای ایران عجول شده است

عبدالله اسکندی معتقد است فیلمنامه‌های دم‌دستی و سرعت در تولید فیلم ها، ۲ ضعف عمده فیلمسازی در کشورمان است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فیلم سینمایی «فصل نرگس» از آثار حاضر در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ۱۹ بهمن ماه در برج میلاد به نمایش درمی‌آید؛ فیلمی به کارگردانی نگار آذربایجانی که طراحی گریم آن را عبدالله اسکندری به عهده دارد.

عبدالله اسکندری که برای دیدن فیلم های همکارانش به سینمای رسانه (برج میلاد) آمده بود درباره فیلم «فصل نرگس» و ویژگی گریم های این فیلم گفت: گریم ها در فیلم «فصل نرگس» معمولی است چون شخصیت های فیلم از جمله آدم  های معمولی جامعه هستند و بستر فیلم هم در بطن جامعه امروز روایت می شود اما فیلم را خیلی دوست داشتم و به نظرم خانم آذربایجانی بسیار خوب آن را کارگردانی کرده است.

وی ادامه داد: قصه فیلم بسیار خوب است و مضمون خوبی را انتخاب کرده است. پرداختن به مبحث اهدای عضو در حالیکه در فیلم حالت شعاری پیدا نکند بلکه به عنوان یک درد اجتماعی مطرح شود، بسیار خوب بود اما یک فیلمنامه خوب به تنهایی کافی نیست و باید کارگردان خوبی هم وجود داشته باشد تا فیلم خوبی از کار در بیاید. به نظرم این کار را خانم آذربایجانی به خوبی انجام داده و من به ایشان گفتم یکی دو جا هم اشک ما را در آوردی.

اسکندری با بیان اینکه ضعف عمده سینمای ایران همچنان ضعف فیلمنامه است، بیان کرد: زمانی حوزه هنری کلاس های فیلمنامه نویسی گذاشت و افراد بزرگی مثل ناصر تقوایی در این کلاس ها آموزش می دادند که اتفاق خوبی بود ولی در آن سطح ادامه نیافت. به هر حال فیلمنامه نویس جوان باید جایی اصول این حرفه را یاد بگیرد. مسئولان باید فیلمنامه نویسان استخوان داری را که متاسفانه امروزه فعالیتی هم ندارند به کار بگیرند تا تجربیاتشان را به نسل جوان منتقل کنند، نه اینکه الان هر کسی رفته و یک کلاسی باز کرده و مشخص نیست چه چیزی آموزش داده می شود.

این طراح گریم پیشکسوت دیگر مشکل سینمای ایران را با عجله کار کردن دانست و گفت: به نظر می رسد خلاقیت ها امروزه در همه زمینه ها در سینما کم شده است. اقتصاد سینما خراب است و تهیه کننده ها پول نمی دهند و اصرار دارند فیلم ها سریع ساخته شود. قبلا اگر برای ساخت فیلمی ۲ ماه زمان گذاشته می شد امروز ۲۰ روزه کار را جمع می کنند و در این پروسه همه مانند کارگر معدن می شوند. وقتی آدم ها از ۵ صبح تا ۱۱ شب مدام کار می کنند دیگر جایی برای خلاقیت نمی ماند بلکه همه مکانیکی می شوند.

اسکندری رفع این مشکلات را باعث بالا رفتن کیفیت فیلم ها و اعتلای سینمای ایران دانست.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید