داوران بخش مستند فیلم فجر معرفی شدند

هیأت داوران بخش مسابقه سینمای مستند جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، با حکم «محمد حیدری» دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، «منوچهر طیاب»، «روبرت صافاریان»، «مهدی باقری»، «محمدعلی فارسی» و «رامین حیدری‌فاروقی» به عنوان اعضای هیأت داوران بخش مسابقه سینمای مستند این دوره از جشنواره معرفی شدند.
«منوچهر طیاب»؛ متولد 1316، کارشناس و مستندساز، دانش‌آموخته رشته معماری از دانشگاه فنی وین و تحصیل کرده رشته کارگردانی سینما و تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین است.

او ساخت بیش از 90 فیلم مستند و آموزشی، تدریس سینما و عکاسی، تألیف کتاب، دریافت چندین جایزه ملی و بین‌المللی و... را در کارنامه کاری خود دارد.

طیاب همچنین عضو هیات داوران یونسکو در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه لهستان و چندین جشنواره داخلی و خارجی بوده است.

«روبرت صافاریان»؛ متولد ۱۳۳۳، منتقد، مدرس و تحلیل‌گر فیلم است. او دانش‌آموخته رشته کارگردانی است. او نگارش و ترجمه ده‌ها نقد و مقاله درباره سینما و سینمای مستند در نشریات سینمایی کشور و شرکت در برنامه‌های سینمایی رادیو و تلویزیون به عنوان منتقد فیلم و کارشناس سینمای مستند را در کارنامه دارد و عضو هیئت‌های انتخاب و داوری جشنواره‌های مختلف بوده است.

«مهدی باقری»؛ متولد 1360، مستندساز، تدوین‌گر و عکاس، ساخت مستندهایی از جمله «افسونگر ساسانی»، «پیله»، «مهربانو»، «مرغ سحر»، «اهمیت عارف بودن»، «پیر پسر»، «دیوار،آخرین بوم نقاشی» و «ناگهان تو گم شدی» و سریال مستند «ایران شهر» را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. آثار وی در عرصه بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

«محمدعلی فارسی»؛ متولد 1336، دانش‌آموخته فیلمنامه‌نویسی از دانشکده صداوسیما است. این تهیه کننده، کارگردان و تدوین‌گر از جمله همکاران شهید سیدمرتضی آوینی بود و فیلم‌های مستند مختلفی مانند مهاجران، گلستان آتش، شلمچه، ماه و خورشید، سراب 2، تصویرگران جنگ، پایان انتظار، قصه‌های جنگ، غواصان، کبوتران امید، حقیقت گمشده، فانوس رو به باد، رستاخیز، خلوت دل، معلم و... را ساخته و توانسته جوایز مختلفی را دریافت کند.

«رامین حیدری‌فاروقی»؛ متولد ۱۳۴۵ در تهران، منتقد، پژوهشگر و مستندساز. دارای مدرک کارشناسی رشته‌ کارگردانی در دانشکده‌ سینما-تئاتر دانشگاه هنر تهران و کارشناسی ارشد در رشته‌ پژوهش هنر.

«نوایی»، مستند «رودی تا بهشت»، مجموعه‌ داستانی «راهی» و مجموعه‌های مستند «ابر، باد، ماه»، «گره»، «دیدار»، «اینجا آفریقاست» و «شرق، دیوار، آفتاب» در ایران، آفریقای جنوبی، زیمبابوه، تانزانیا، اتیوپی و چین از جمله آثار او به شمار می‌رود.

از سایر فعالیت‌های حرفه‌ای فاروقی می‌توان به تولید و کارگردانی تیزرهای تبلیغاتی، تدریس نقد فیلم، فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی در دانشگاه و نیز همکاری با نشریات تخصصی سینما در موضوعات فرهنگی و هنری اشاره کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید