زنگ خطر برای مسجد جامع سبزوار!

طی هشت سال گذشته هیچ گام جدی برای رفع مشکلات مسجد جامع سبزوار و بالا آمدن آب‌های سطحی منطقه برداشته نشده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  ۱۹ سال پیش طرح فاضلاب شهری و مسدود ‌کردن قنات‌های قدیمی شهر سبزوار که عامل کور شدن مسیر یک‌سری قنات‌ها بود اجرایی شد، اتفاقی که به مرور آسیب‌های زیادی به بناها و بافت تاریخی و قدیمی و به خصوص مسجد سبزوار وارد کرد و حالا این آسیب‌ها با وجود گذشت حدود ۲۰ سال هنوز ادامه دارند، هرچند هشدارهای زیادی در طول این سال‌ها تا امروز مطرح شده‌اند و در پاسخ این هشدارها فقط قول بوده که از دهان مسئولان بیرون آمده است.

«ترک‌ها مسجد جامع سبزوار را محاصره کرده‌اند»، «مایه‌ی حیات، تخریب مسجد جامع سبزوار را رقم می‌زند؟»، «پی مسجد جامع سبزوار در استخری از آب‌های زیرزمینی!»، «مسجد جامع سبزوار نیازمند نگاه ویژه مسوولان میراث فرهنگی است»، «پس از نوروز راه حلی برای مسجد جامع سبزوار پیدا می‌کنیم»، «این اشکال در چند شهر دیگر نیز وجود دارد»، «گره‌ی کور آب در زیر پوست شهر سبزوار؛ خارج کردن آب نشست دوباره‌ی دیواره‌های مسجد جامع را سبب می‌شود»

هر کدام از این جملات خبرهایی هستند که در طول دست‌کم هشت سال گذشته برای توجهی هر چند نصفه و نیمه به مسجد جامع سبزوار که با بیشترین آسیب‌ها از این اتفاق مواجه است، منتشر شده‌اند. جملاتی که هر کدام یک هشدار تمام عیارند برای وضعیت ۱۹ سال پیش تا امروزِ «مسجد جامع سبزوار»، که این روزها دیگر از حالت هشدار خارج شده و در حال تبدیل به یک بحران در شهرستان سبزوارند.

اما تنها اقدامی را که به دنبال داشته فقط حرف و قول برای اختصاص اعتبار و پیگیری فوری آن است. هرچند مدیران همین چند سال قبل حرف‌هایی درباره‌ی اختصاص اعتبار و آغاز پروژه‌ی مطالعه و بررسیی منطقه تا مدتی بعد مطرح می‌کنند، با این وجود محمودرضا سلیمانی، مدیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سبزوار پیگیری‌ها و اختصاص اعتبارها در آن زمان را رد می‌کند.

او با بیان این‌که آب‌های سطحی در منطقه زیاد شده‌اند، به ایسنا می‌گوید: اما از سوی دیگر در حدود یک سال گذشته، مسئولان شهری و فرمانداری ویژه شهرستان سبزوار درحال ایجاد شرایطی هستند تا بتوانند آب‌های سطحی منطقه راکنترل کنند. هر چند تا امروز «مسجد جامع سبزوار» همچنان همان حالت چند سال گذشته را دارد، در این شرایط نیازمند بودجه‌ای هستیم تا ما بتوانیم بناهای آسیب‌دیده را به نوعی مرمت کنیم.

وی با بیان این‌که با دستور فرماندار ویژه شهرستان سبزوار، ستاد بحران آب‌های سطحی در سبزوار تشکیل شده است، اضافه می‌کند: این اقدام شدیدا در دست پیگیری است و کارهای آن به روز انجام می‌شوند.

سلیمانی رسیدگی به این مشکل را نیازمند پروژه‌های بلندمدت‌ می‌داند و ادامه می‌دهد: برطرف این مشکل و کنترل آب‌های سطحی کار یک یا دو سال نیست، این وضعیت حدود ۶۰ – ۷۰ سال است که پشت‌گوش انداخته می‌شود.

وی تاکید می‌کند: با این وجود همه‌ی تلاش ما این است که بافت تاریخی سبزوار را حفظ کنیم، علاوه بر این‌که بافت تاریخی از سوی آب‌های سطحی زیاد در معرض خطر نیست، هر چند یک بعد از وضعیت نامناسب بافت‌های تاریخی شهرستان، آب‌های زیرزمینی هستند، اتفاقی که دست‌کم در طول ۸ سال پیش نسبت به آن غفلت شده است.

سلیمانی تاکید می کند: در طول هشت سال گذشته هیچ قدمی برای برطرف کردن این مشکلات برداشته نشدند، اما از سوی فرمانداری ویژه شهرستان، از دو ماه پیش ستاد بحران آب‌های سطحی کار خود را آغاز کرد.

«هر سال بدتر از پارسال»؛ تنها حرفی است که می‌توان در جواب اقدامات مسئولان شهری و میراث فرهنگی استانی و کشوری برای این شهر و بناهای تاریخی‌اش بیان کرد، چون در طول این سال‌ها حتی به قول‌ها و اعتباراتی که مسئولان اعلام کرده‌اند برای برطرف کردن این مشکل اساسی به میراث فرهنگی استان اختصاص یافته بی‌توجه بوده‌اند!

نمونه‌ی‌ آن اعلام اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت مسجد جامع سبزوار در اردیبهشت ۱۳۸۷ از سوی محمود بختیاری، معاون وقت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی  است که در ان زمان اعلام شد؛ «برای سال آینده، اعتبار مناسبی با هدف مرمت و استحکام‌بخشی مسجد جامع سبزوار پیش‌بینی شده است. همچنین یک‌صد میلیون تومان از اعتبار سال ۱۳۸۷ این استان به مرمت مسجد جامع سبزوار اختصاص دارد که با این اعتبار، استحکام‌بخشی و تعمیرات ساختمان انجام می‌شود.»

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید