صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با کتاب‌های ارزان؟

کمیسیون تولید استرالیا اعلام کرده با انتشار کتاب‌های ارزان، دولت این کشور می‌تواند سالانه ۲۵ میلیون دلار صرفه‌جویی کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، کمیسیون تولید استرالیا به دولت فدرال این کشور پیشنهاد داده برای صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری در هزینه‌های سال آینده، کتاب‌های  ارزان روانه بازار شود، اما برخی ناشران و نویسنده‌ها به شدت با این طرح مقابله کرده‌اند.

براساس طرح محدودیت واردات موازی، خرید محصولات ارزان‌قیمت خارجی برای کتاب‌فروشان محدود می‌شود. بسیاری از فعالان عرصه نشر استرالیا به دلیل ضرردهی که در این رقابت اقتصادی متحمل می‌شوند، با این طرح موافق نیستند. اگر این طرح تصویب شود شهروندانی که نمی‌توانند به صورت آنلاین کتاب بخرند، مجبور به پرداخت مبالغ بالاتری می‌شوند.

این کمیسیون فروش بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب را در استرالیا با آمریکا و انگلستان مقایسه کرده و به این نتیجه رسیده که بیش از سه‌چهارم این کتاب‌ها در استرالیا گران‌تر به فروش می‌رسند. قیمت این کتاب‌ها در استرالیا ۲۰ درصد بالاتر از دو کشور دیگر است. در همین راستا پیش‌بینی شده اجرای این طرح در سال آینده، ۲۵ میلیون دلار به نفع دولت این کشور است.

«ریچارد فلاناگان» نویسنده برنده جایزه «من بوکر» و «توماس کنیلی» از جمله نویسنده‌های استرالیایی هستند که مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. نویسنده‌ها معتقدند یکی از عواقب منفی این طرح، کاهش تعداد کتاب‌های استرالیایی در بازار خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید